Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
12 listopada 2014 Kadry Nauczyciele, którzy pracują na cały etat, godziny nauczania indywidualnego wykazują jako ponadwymiarowe. Jak potraktować godziny nauczania w przypadku dopełnienia pensum nauczyciela, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy? Zarówno nauczyciele, którzy mają pełny etat, jak i ci pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą mieć przydzielane godziny ponadwymiarowe. Nie istnieje zakaz wliczania godzin nauczania indywidualnego do etatu nauczycieli, ale też nie w każdym przypadku te godziny mogą stanowić uzupełnienie wymiaru zajęć nauczyciela. Kiedy można przydzielić godziny ponadwymiarowe? Warunki przydzielania godzin ponadwymiarowych reguluje przepis art. 35 w związku z art. 42 ust. 5a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jednocześnie art. 35 KN stanowi, że przydzielanie godzin ponadwymiarowych możliwe jest jedynie w szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Jeśli nauczanie indywidualne nie odbyło się, to nie można uznać, że godzina ponadwymiarowa się odbyła. Godziny nauczania indywidualnego należy wpisać do arkusza organizacyjnego Jeśli wiadomo z góry, że godziny nauczania indywidualnego zostaną przyznane na cały rok szkolny (lub etap edukacyjny), powinny one być umieszczone w arkuszu organizacji szkoły w przypadku uzupełniania nimi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Poświadcza to orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego. W innych przypadkach nauczanie indywidualne nie może stanowić uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Nauczanie indywidualne przyznane na cały rok szkolny zwiększa pensum Nauczanie indywidualne nie powinno być wliczane do obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, gdy nie jest przyznane na cały rok szkolny i nie stanowi uzupełnienia etatu. W takiej sytuacji godziny nauczania indywidualnego są realizowane jako godziny ponadwymiarowe. Natomiast jeśli jest nauczanie indywidualne jest przyznane na cały rok szkolny, stanowi to podstawę do zwiększenia pensum nauczyciela. Jeśli nauczanie indywidualne realizowałby nauczyciel, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy, to przydzielenie mu godzin nauczania indywidualnego w pierwszej kolejności byłoby podstawą do zmiany umowy o pracę i zwiększenia godzin pensum. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela 18 sierpnia 2016 Kadry W szkole pracują nauczyciele w niepełnym wymiarze godzin. W trakcie roku szkolnego przyznawane jest nauczanie indywidualne. Czy przyznanie im dodatkowych godzin wymaga zmiany umowy, czy można godziny wykazywać jako ponadwymiarowe? W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze nie można mówić o godzinach ponadwymiarowych. Takiego godziny można przydzielić tylko nauczycielom, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Jeżeli w trakcie roku szkolnego pojawiają się wolne godziny, np. nauczania indywidualnego, należy przyznać je nauczycielom niepełnozatrudnionym w formie aneksu do umowy o pracę, zwiększającego okresowo wymiar zatrudnienia (podając okres, na który zwiększa się wymiar i przyczynę, aby z treści dokumentu jasno wynikało, że zwiększenie spowodowane jest potrzebą nauczania indywidualnego). Która informacja/porada jest prawdziwa?
Na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 KN w ramach pensum nauczyciel realizuje godziny zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami, w tym nauczanie indywidualne. W razie przydzielenia ich nauczycielowi zatrudnionemu na część etatu ponad dotychczasowy wymiar godzin, należy o godziny nauczania indywidualnego zwiększyć wymiar zatrudnienia na czas, na który przydziela się te godziny (nauczycielowi niepełnozatrudnionemu nie przydziela się godzin ponadwymiarowych). Natomiast nauczycielowi zatrudnionemu na pełen etat, nauczanie indywidualne przydziela się w ramach pensum, a jeśli nauczyciel już realizuje pełen wymiar zajęć, nauczanie indywidualne przydziela się w ramach godzin ponadwymiarowych (art. 35 ust. 1 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zatrudniony w poradni psychologiczno-pedagogicznej logopeda w pełnym wymiarze (20/20) od miesiąca września 2021 r. w etacie realizuje 5 godzin wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Jako nauczyciel poradni otrzymuje 5-procentowy dodatek za trudne warunki pracy. Realizowane godziny WWRD są wypłacane bez dodatku trudnościowego. Czy ten nauczyciel powinien mieć sporządzony aneks do umowy wskazujący na realizację godzin WWRD bez dodatku trudnościowego (15/20 z dodatkiem 5% i 5/20 bez dodatku trudnościowego)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- I pytanie
Z dniem 1 września 2011 r. włączono do Zespołu Placówek Oświatowych w Strzelinie Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Skoroszowicach. Jest jeden dyrektor wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu Placówek Oświatowych: szkoła Podstawowa, gimnazjum, ośrodek….
Nauczycielka zatrudniona jest na pełny etat. W ramach całego etatu, świadczy pracę na pół etatu na wsi w Skoroszowicach, a drugie pół etatu świadczy w Strzelinie- miasto. Nauczycielka mieszka w Strzelinie. Jak należy liczyć dodatek wiejski? Czy należy jej wypłacić dodatek wiejski tylko od ½ etatu pracy świadczonej na wsi - Skoroszowice, czy również od ½ etatu – praca w Strzelinie – miasto.
II pytanie
Od września 2011 r. w skład Zespołu Placówek Oświatowych w Strzelinie wszedł Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Skoroszowicach. W ramach Zespołu funkcjonują następujące placówki:
Podstawowa Szkoła Specjalna w Skoroszowicach
Gimnazjum Specjalne w Skoroszowicach
Zasadnicza Szkoła Specjalna w Skoroszowicach
Gimnazjum dla niedostosowanych w Strzelinie
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Strzelinie.
Jest jeden dyrektor wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu Placówek Oświatowych.
W szkołach obowiązują róże wymiary czasu pracy dla nauczycieli tj.: 18/18, 24/24, 26/26.
W skład Placówek znajdujących się w Strzelinie wchodzą: Ochotniczy Hufiec Pracy oraz Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii. Tutaj płaci się fundusz emerytur pomostowych. Natomiast w MOS nie ma dodatku uciążliwego.
Nauczycielka jest zatrudniona na ¼ etatu w każdej z placówek. Na każdą placówkę ma odrębną umowę. Czy jest to właściwe? Czy należałoby zastosować inne rozwiązanie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od roku 2017/18 klasy II i III gimnazjum zostały włączone do szkoły podstawowej. Dyrektorowi gimnazjum z końcem br. szkolnego kończy się kadencja. Nie ma dla niego godzin dydaktycznych na etacie nauczycielskim w szkole podstawowej, ani też w innej szkole podstawowej w gminie (wszystkie szkoły będą funkcjonować jako podstawowe, a oddziałami gimnazjalnymi). Dotychczasowy wicedyrektor gimnazjum zostanie wicedyrektorem w szkole podstawowej. Czy dyrektor może odejść z art.20 KN?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi przysługuje prawo do urlopu zdrowotnego, jeśli pracuje w obecnej szkole 4 lata (ogólny staż - ponad 7, a pozostałe warunki sa spełnione)? Czy jest wyrok SN , że nauczyciel musi przepracować 7 lat w jednej szkole?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może otrzymać urlop bezpłatny? Jeżeli tak to na jak długo?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe