Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
12 listopada 2014 Kadry Nauczyciele, którzy pracują na cały etat, godziny nauczania indywidualnego wykazują jako ponadwymiarowe. Jak potraktować godziny nauczania w przypadku dopełnienia pensum nauczyciela, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy? Zarówno nauczyciele, którzy mają pełny etat, jak i ci pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy mogą mieć przydzielane godziny ponadwymiarowe. Nie istnieje zakaz wliczania godzin nauczania indywidualnego do etatu nauczycieli, ale też nie w każdym przypadku te godziny mogą stanowić uzupełnienie wymiaru zajęć nauczyciela. Kiedy można przydzielić godziny ponadwymiarowe? Warunki przydzielania godzin ponadwymiarowych reguluje przepis art. 35 w związku z art. 42 ust. 5a Karty Nauczyciela (dalej: KN). Jednocześnie art. 35 KN stanowi, że przydzielanie godzin ponadwymiarowych możliwe jest jedynie w szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Jeśli nauczanie indywidualne nie odbyło się, to nie można uznać, że godzina ponadwymiarowa się odbyła. Godziny nauczania indywidualnego należy wpisać do arkusza organizacyjnego Jeśli wiadomo z góry, że godziny nauczania indywidualnego zostaną przyznane na cały rok szkolny (lub etap edukacyjny), powinny one być umieszczone w arkuszu organizacji szkoły w przypadku uzupełniania nimi tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Poświadcza to orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie nauczania indywidualnego. W innych przypadkach nauczanie indywidualne nie może stanowić uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela. Nauczanie indywidualne przyznane na cały rok szkolny zwiększa pensum Nauczanie indywidualne nie powinno być wliczane do obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, gdy nie jest przyznane na cały rok szkolny i nie stanowi uzupełnienia etatu. W takiej sytuacji godziny nauczania indywidualnego są realizowane jako godziny ponadwymiarowe. Natomiast jeśli jest nauczanie indywidualne jest przyznane na cały rok szkolny, stanowi to podstawę do zwiększenia pensum nauczyciela. Jeśli nauczanie indywidualne realizowałby nauczyciel, który pracuje w niepełnym wymiarze czasu pracy, to przydzielenie mu godzin nauczania indywidualnego w pierwszej kolejności byłoby podstawą do zmiany umowy o pracę i zwiększenia godzin pensum. Podstawa prawna • Ustawa z dnia 9 maja 2007 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela 18 sierpnia 2016 Kadry W szkole pracują nauczyciele w niepełnym wymiarze godzin. W trakcie roku szkolnego przyznawane jest nauczanie indywidualne. Czy przyznanie im dodatkowych godzin wymaga zmiany umowy, czy można godziny wykazywać jako ponadwymiarowe? W przypadku nauczycieli zatrudnionych w niepełnym wymiarze nie można mówić o godzinach ponadwymiarowych. Takiego godziny można przydzielić tylko nauczycielom, którzy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Jeżeli w trakcie roku szkolnego pojawiają się wolne godziny, np. nauczania indywidualnego, należy przyznać je nauczycielom niepełnozatrudnionym w formie aneksu do umowy o pracę, zwiększającego okresowo wymiar zatrudnienia (podając okres, na który zwiększa się wymiar i przyczynę, aby z treści dokumentu jasno wynikało, że zwiększenie spowodowane jest potrzebą nauczania indywidualnego). Która informacja/porada jest prawdziwa?
Na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 1 KN w ramach pensum nauczyciel realizuje godziny zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami, w tym nauczanie indywidualne. W razie przydzielenia ich nauczycielowi zatrudnionemu na część etatu ponad dotychczasowy wymiar godzin, należy o godziny nauczania indywidualnego zwiększyć wymiar zatrudnienia na czas, na który przydziela się te godziny (nauczycielowi niepełnozatrudnionemu nie przydziela się godzin ponadwymiarowych). Natomiast nauczycielowi zatrudnionemu na pełen etat, nauczanie indywidualne przydziela się w ramach pensum, a jeśli nauczyciel już realizuje pełen wymiar zajęć, nauczanie indywidualne przydziela się w ramach godzin ponadwymiarowych (art. 35 ust. 1 KN).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy możliwości przydzielania nauczycielom godzin poza pensum i godzinami ponadwymiarowymi. Czy dyrektor lub rada gminy może przydzielić nauczycielowi dodatkowe godziny pracy z dziećmi typu zajęcia rozwijające, wyrównawcze, opiekuńcze itp. bez dodatkowego wynagrodzenia? (na zasadach podobnych, jak były przydzielane godziny na pods. art. 42KN, który jest zniesiony).
- Czy dyrektor szkoły ma kwalifikacje do bycia kierownikiem/wychowawcą kolonii? Nadmieniam, że ma ukończone studia podyplomowe zarządzania w oświacie.
- Czy dla nauczyciela należy potrącić dodatek motywacyjny w związku z przejściem na urlop dla poratowania zdrowia od połowy miesiąca?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 29.06 2015 do 03.09.2015 roku obowiązki dyrektora szkoły wykonywała o p.o dyrektora. W dniu 31.08.2015 roku p.o. dyrektora wydała świadectwo pracy, na którym widnieje jej pieczątka, ale jest brak podpisu p.o. dyrektora. Pracownik po 2 miesiącach dostrzegł brak w/w podpisu i zwrócił się z prośbą o uzupełnienie świadectwa pracy o podpis. Problem polega na tym,że 3 września 2015 r. powrócił na stanowisko dyrektor i w chwili obecnej nie bardzo wiadomo jak dokonać uzupełnienia treści świadectwa pracy? W dniu wydawania świadectwa pracy obowiązki dyrektora pełniła inna osoba, która jest w dalszym ciągu nauczycielem tej szkoły i nie chce podpisać dokumentu, pomimo, że na dzień 31.08. pełniła funkcję p.o dyrektora. Od Czy pracownik może z tą sprawą zwrócić się do Sądu Pracy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Konserwator zatrudniony w gimnazjum na 0,60 et. i w drugiej placówce, szkole podstawowej na 0,40 et. Od 1 września 2017 r. pracodawcy chcą zlikwidować stanowisko pracy konserwatora. Na jakiej podstawie prawnej dyrektor szkoły podstawowej ma rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę i jaki okres wypowiedzenia ma zastosować( pracownik zatrudniony w sp od 1.08.2017 r. umowa na czas nieokreślony) oraz czy należy się pracownikowi (z etatu 0,40) odprawa pieniężna z powodu likwidacji stanowiska pracy (dyrektor sp zatrudnia 38 osób)jaką podać przyczynę rozwiązania stosunku pracy w świadectwie pracy. Dziękuję za pomoc .
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe