Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy można zwolnić nauczyciela dyplomowanego,który przyszedł do pracy pod wpływem alkoholu (0 ,52 promila) i jaka podstawa prawna?
Samo stawienie się do pracy pod wpływem alkoholu nie stanowi podstawy do tego, aby zwolnić nauczyciela. Zgodnie z art. Art. 75 karty nauczyciela:
1. Nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.
2. Za uchybienia przeciwko porządkowi pracy, w rozumieniu art. 108 Kodeksu pracy, wymierza się nauczycielom kary porządkowe zgodnie z Kodeksem pracy.
art. 108 kodeksu pracy stanowi, iż:
1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w
procesie pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów przeciwpożarowych, a także przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy, pracodawca może stosować:
1) karę upomnienia,
2) karę nagany.
§ 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub
przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy - pracodawca może również stosować karę pieniężną.
§ 3. Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieusprawiedliwionej
nieobecności, nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty, po dokonaniu potrąceń, o których mowa w art. 87 § 1 pkt 1-3.
§ 4. Wpływy z kar pieniężnych przeznacza się na poprawę warunków bezpieczeństwa i higieny
pracy.
W związku z tym, że karta nauczyciela, w tym przypadku, wyraźnie odsyła do przepisów kodeksu pracy, nie można zastosować innej kary niż wskazana przez ustawodawcę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Które rozporządzenie o ramowych statutach dla gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej jest obecnie aktualne? W roku 2011 pojawił się projekt nowego rozporządzenia, ale nigdzie nie mogę znaleźć wersji podpisanej. Czy ten projekt już obowiązuje?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany prowadzi 20 godz. w świetlicy i 6 godz. zajęć rewalidacyjnych Obliczono, że wynosi to 16/24 + 8/24 etatu. Kwalifikacje z oligofrenopedagogiki zdobędzie w lutym 2013 r. Obecnie za te godziny otrzymuje wynagrodzenie nauczyciela stażysty. Czy dodatek wiejski powinien być liczony za cały etat czy tylko od 16/24 etatu? Proszę o odpowiedź zawierającą podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie uchwały w ciągu roku powinny być w dokumentacji rady rodziców? Rada rodziców w mojej szkole ma tylko uchwałę o zatwierdzeniu planu budżetu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje zapytanie dotyczy druku orzeczenia do kształcenia specjalnego oraz określenia wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry. Zapis w pkt. 1 brzmi: "1) (należy określić zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub ucznia [...], oraz jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry – zakres tego wsparcia, wraz z uzasadnieniem)".
Moje zapytanie dotyczy ściśle dodatkowo zatrudnionej kadry. Co ustawodawca miał na myśli pisząc o ZAKRESIE wsparcia? Czy chodzi tutaj o zakres obowiązków zatrudnianej osoby? Czy poradnia powinna wskazać co taka osoba ma z dzieckiem robić w szkole? Jak rozumieć ten zapis? Wydaje się, iż o doborze konkretnego specjalisty decyduje sam dyrektor szkoły po uwzględnieniu zapisów w orzeczeniu. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w st. lekkim musi uczyć się dwóch języków obcych?
Jaka jest pocedura i na jakiej podstawie zwalnia się w/w ucznia z drugiego języka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe