Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieją jakieś regulacje prawne dotyczące wykorzystywania, jako pomoce naukowe na lekcjach biologi, preparatów w formalinie? Czy jest to dopuszczalne?
Nie ma zakazu prawnego wykorzystywania na lekcjach preparatów w formalinie, jednakże szkoła musi spełnić kilka warunków, żeby bezpiecznie dla pracowników i uczniów takie pomoce naukowe wykorzystywać.
W pierwszej kolejności stwierdzić należy, że szkoła jest zakładem pracy, do którego w pełni mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 z późn. zm.- dalej kodeks pracy).
I tak, zgodnie z art. 221 § 2 i 3 kodeksu pracy niedopuszczalne jest stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie bez posiadania aktualnego spisu tych substancji i mieszanin oraz kart charakterystyki, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem. Dalej napisano, że stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie jest dopuszczalne pod warunkiem zastosowania środków zapewniających pracownikom ochronę ich zdrowia i życia. Są to podstawowe wymogi, bez których nie można zastosować żadnej substancji chemicznej na terenie zakład pracy.
Natomiast szczegółowe zasady zachowania się uczniów i nauczycieli w szkole w kontakcie z substancjami chemicznymi opisane są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tj. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1166- dalej Rozporządzenie).
§ 29 Rozporządzenia wskazuje, że:
• substancje chemiczne i ich mieszaniny należy przechowywać w odpowiednich pojemnikach zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem,
• pojemniki muszą być opatrzone etykietami zawierającymi nazwę substancji chemicznej lub mieszaniny tych substancji oraz informującymi o ich niebezpiecznym lub szkodliwym dla zdrowia działaniu,
• substancje chemiczne niebezpieczne i mieszaniny niebezpieczne - w rozumieniu przepisów o substancjach chemicznych i ich mieszaninach - należy przechowywać w zamkniętych pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu,
• dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk substancji chemicznych niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych, zgromadzonych w szkole osobom prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i mieszanin,
• prowadzący zajęcia zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych wykorzystywanych podczas zajęć oraz umieszcza te karty w łatwo dostępnym miejscu.
Ponadto Rozporządzenia w § 26 i § 28 wprowadza konieczność wywieszenia w warsztatach, laboratoriach i pracowniach w widocznym i łatwo dostępnym miejscu regulaminu określającego zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaopatrzenia uczniów pracujących z substancjami chemicznymi w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest to zgodne z prawem, że propozycja oceny śródrocznej lub rocznej może ulec zmianie tj. zarówno podwyższeniu jak i
obniżeniu. np jeżeli nauczyciel w ocenie proponowanej nie wystawił uczniowi oceny niedostatecznej z przedmiotu to może ją wystawić na zakończenie semestru?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest obowiązek realizacji tzw godzin karcianych w szkole w której nauczyciele są zatrudnieni na podstawie kodeksu pracy . A dokładnie z systemu wynagradzania oraz zatrudniania organ prowadzący wyłączył kilka elementów, które są w Karcie Nauczyciela takie jak, urlop zdrowotny, dodatek mieszkaniowy, zmienił okres wypowiedzenia, a pozostałe zastawił. Tak wiec w szkole funkcjonują nie wszystkie zapisy KN.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni ma rodzic (uczeń) od daty zakończenia zajęć w liceum na odwołanie się od trybu wystawienia oceny rocznej? Co może być podstawą do takiego odwołania?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto jest uprawniony do podpisywania umowy z biurem podróży na organizację wycieczki szkolnej? W jaki sposób powinien prawidłowo przebiegać przepływ zebranych w klasie przez nauczyciela środków na organizowaną wycieczkę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam!
Czy uczeń, który kończy 18 lat dnia 02.02.2011r a ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego/up. w stopniu lekkim/ a rodzice nie widzą potrzeby kontynuowania nauki dziecka musi uczęszczać dalej do szkoły. Co zrobić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe