Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy istnieją jakieś regulacje prawne dotyczące wykorzystywania, jako pomoce naukowe na lekcjach biologi, preparatów w formalinie? Czy jest to dopuszczalne?
Nie ma zakazu prawnego wykorzystywania na lekcjach preparatów w formalinie, jednakże szkoła musi spełnić kilka warunków, żeby bezpiecznie dla pracowników i uczniów takie pomoce naukowe wykorzystywać.
W pierwszej kolejności stwierdzić należy, że szkoła jest zakładem pracy, do którego w pełni mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1040 z późn. zm.- dalej kodeks pracy).
I tak, zgodnie z art. 221 § 2 i 3 kodeksu pracy niedopuszczalne jest stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie bez posiadania aktualnego spisu tych substancji i mieszanin oraz kart charakterystyki, a także opakowań zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem. Dalej napisano, że stosowanie substancji niebezpiecznej, mieszaniny niebezpiecznej, substancji stwarzającej zagrożenie lub mieszaniny stwarzającej zagrożenie jest dopuszczalne pod warunkiem zastosowania środków zapewniających pracownikom ochronę ich zdrowia i życia. Są to podstawowe wymogi, bez których nie można zastosować żadnej substancji chemicznej na terenie zakład pracy.
Natomiast szczegółowe zasady zachowania się uczniów i nauczycieli w szkole w kontakcie z substancjami chemicznymi opisane są w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tj. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1166- dalej Rozporządzenie).
§ 29 Rozporządzenia wskazuje, że:
• substancje chemiczne i ich mieszaniny należy przechowywać w odpowiednich pojemnikach zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem,
• pojemniki muszą być opatrzone etykietami zawierającymi nazwę substancji chemicznej lub mieszaniny tych substancji oraz informującymi o ich niebezpiecznym lub szkodliwym dla zdrowia działaniu,
• substancje chemiczne niebezpieczne i mieszaniny niebezpieczne - w rozumieniu przepisów o substancjach chemicznych i ich mieszaninach - należy przechowywać w zamkniętych pomieszczeniach specjalnie przystosowanych do tego celu,
• dyrektor zapewnia udostępnienie kart charakterystyk substancji chemicznych niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych, zgromadzonych w szkole osobom prowadzącym zajęcia z użyciem tych substancji i mieszanin,
• prowadzący zajęcia zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji chemicznych niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych wykorzystywanych podczas zajęć oraz umieszcza te karty w łatwo dostępnym miejscu.
Ponadto Rozporządzenia w § 26 i § 28 wprowadza konieczność wywieszenia w warsztatach, laboratoriach i pracowniach w widocznym i łatwo dostępnym miejscu regulaminu określającego zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaopatrzenia uczniów pracujących z substancjami chemicznymi w niezbędne środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo proszę o odpowiedź na pytania zadane 06.06.12r. Pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z art. 110§2, Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe oraz na podstawie §17 ust.4 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli projekt arkusza organizacji szkoły winien być zaopiniowany przez związki zawodowe. Moje pytanie jest następujące: Czy projekt arkusza przekazany do związków w celu zaopiniowania, tam zostaje i jest archiwizowany w dokumentacji związkowej? Czy też związki zawodowe, po zapoznaniu się z projektem arkusza, powinny go - wraz z opinią - zwrócić dyrektorowi szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z obowiązkiem zajęć języka angielskiego dla dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne z dniem 1 września 2015r. mam pytania: Czy od 1 września do zajęć języka angielskiego trzeba będzie założyć dziennik zajęć dodatkowych i w nim dokumentować realizację podstawy programowej? Czy można dokumentować realizację tych zajęć w dzienniku grupy? Czy od 1 września w grupach dzieci 3-4 letnich można realizować zajęcia j. angielskiego po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej i organu prowadzącego, oraz gdzie dokumentować realizację tych zajęć(dziennik zajęć dodatkowych, czy dziennik zajęć grupy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty oprócz statutu trzeba złożyć do organu prowadzącego przy otwieraniu szkoły branżowej II stopnia na samym początku procedur?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje 4 dni w tygodniu łącznie realizuje 20 godziny tj.18+2 nadgodziny(7 godz. we wtorek,6 godz.w środę,2 godz.w czwartek, 5 godz. w piątek). Czwartek był dniem ustawowo wolnym. Jak należy obliczyć mu nadgodziny w niepełnym tygodniu? DZIĘKUJĘ ZA ODPOWIEDZ.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe