Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy godziny do dyspozycji dyrektora w technikum można przeznaczyć na przedmioty ogólnokształcące? Czy w sytuacji, gdy w jednym oddziale szkoły branżowej realizowane jest nauczanie trzech zawodów, liczba godzin do dyspozycji dyrektora pozostaje w wymiarze 3 godzin, czy też po 3 godziny na każdy zawód, czyli 3 godziny razy 3 zawody, tj. 9 godzin?
Godziny do dyspozycji dyrektora są przydzielane na oddział, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 4 i załączników do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639), a więc w szkole branżowej I stopnia łącznie w 3-letnim cyklu nauczania na każdy oddział przypadają 3 godziny, a nie 3 x 3 godziny, gdy w jednym oddziale są nauczane 3 zawody. Ponadto zgodnie z wyraźnym brzmieniem § 2 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia godziny te nie mogą być przeznaczane na zwiększenie godzin zajęć ogólnokształcących, skoro można na nich zorganizować jedynie zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów oraz zajęcia związane z kształtowaniem kompetencji zawodowych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Kiedy należy sporządzić protokół powypadkowy ucznia? Jak sama nazwa protokołu wskazuje protokół powinien być sporządzany w momencie, kiedy zakwalifikujemy dane zdarzenie jako wypadek. Definicja wypadku w przypadku ucznia jest niezwykle "Nieprecyzyjna": wypadek to zdarzenie, które: ma charakter nagły, spowodowane jest przyczyną zewnętrzną, nastąpiło w związku z pracą, spowodowało uraz lub śmierć.. Co należy w takim razie uznać za uraz? Czy drobna rana/ skaleczenie/ otarcie /siniak w szkole to uraz i należy to kwalifikować jako wypadek i sporządzać protokół powypadkowy? Jakie warunki musi spełnić zdarzenie/incydent w szkole, by uznać je za wypadek ucznia? Czy dziecko, które po zajęciach szkolnych zamiast pójść do domu, a poszło na boisko szkolne pograć w piłkę i złamało nogę, uległo w szkole wypadkowi i należy powołać komisję? W mojej placówce dochodzi czasem do - moim zdaniem - absurdalnych sytuacji. Sporządzamy protokoły do "wszystkiego", bo takie jest zalecenie organu nadzorującego placówkę. Czasami są to trzy komisje powypadkowe dziennie. Może zbyt pochopnie lub niepotrzebnie powołuję zespół powypadkowy? Np. uczeń biegnąc korytarzem upada, nie ma żadnej oczywistej przeszkody, nie ma widocznego urazu, udzielana jest mu pomoc w gabinecie (zimny okład), nie ma zdaniem pielęgniarki potrzeby dalszych działań, rodzice powiadomieni, miejsce zdarzenia w porządku, brak przyczyny zewnętrznej, uczeń czuje się dobrze, chodzi do szkoły ... . Czy to jest wypadek? Bo zdaniem wizytatorów - tak i należy sporządzić protokół powypadkowy. Proszę o wyjaśnienie tematu: 1. Kiedy protokół powypadkowy? 2. Kiedy kwalifikujemy zdarzenie jako wypadek ucznia w szkole? 3. Kiedy powiadamy Radę Rodziców i Organ prowadzący tj. czy bezpośrednio po zdarzeniu, czy po uznaniu zdarzenia za wypadek?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor zgodnie z nowymi przepisami musi dwa razy w roku przedstawiać Radzie Pedagogicznej wnioski z nadzoru pedagogicznego? Wynikało to z art. 40 ust. 7 ustawy o systemie oświaty, który jest uchylony. W rozporządzeniu MEN o nadzorze pedagogicznym z sierpnia 2017r., par. 24 zobowiązuje dyrektora do przedstawienia wniosków z nadzoru pedagogicznego do 31 sierpnia każdego roku, ale nie ma w nim mowy ile razy, jak było zapisane w u.o s.o. Jak więc należy tą kwestie interpretować?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy placówką oświatowo-wychowawczą i prowadzimy zajęcia pozaszkolne. Czy nasi nauczyciele prowadzący różne zajęcia (turystyczne, sportowe-nauka pływania) muszą mieć program tych zajęć? Jaka postawa prawna nas obowiązuje? Czy te programy zatwierdzamy na Radzie pedagogicznej co roku?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy można nagrywać rady pedagogiczne twierdząc, że protokolant nie zapisał dokładnie. Nie ma tego zapisanego w regulaminie, polityka bezpieczeństwa nie zawiera takich zapisów. Jak to się ma do przetwarzania danych i zapisów protokołów w świetle prawa.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy godziny "karciane" nauczyciel może realizować podczas pobytu na zielonej szkole?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe