Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Kiedy należy sporządzić protokół powypadkowy ucznia? Jak sama nazwa protokołu wskazuje protokół powinien być sporządzany w momencie, kiedy zakwalifikujemy dane zdarzenie jako wypadek. Definicja wypadku w przypadku ucznia jest niezwykle "Nieprecyzyjna": wypadek to zdarzenie, które: ma charakter nagły, spowodowane jest przyczyną zewnętrzną, nastąpiło w związku z pracą, spowodowało uraz lub śmierć.. Co należy w takim razie uznać za uraz? Czy drobna rana/ skaleczenie/ otarcie /siniak w szkole to uraz i należy to kwalifikować jako wypadek i sporządzać protokół powypadkowy? Jakie warunki musi spełnić zdarzenie/incydent w szkole, by uznać je za wypadek ucznia? Czy dziecko, które po zajęciach szkolnych zamiast pójść do domu, a poszło na boisko szkolne pograć w piłkę i złamało nogę, uległo w szkole wypadkowi i należy powołać komisję? W mojej placówce dochodzi czasem do - moim zdaniem - absurdalnych sytuacji. Sporządzamy protokoły do "wszystkiego", bo takie jest zalecenie organu nadzorującego placówkę. Czasami są to trzy komisje powypadkowe dziennie. Może zbyt pochopnie lub niepotrzebnie powołuję zespół powypadkowy? Np. uczeń biegnąc korytarzem upada, nie ma żadnej oczywistej przeszkody, nie ma widocznego urazu, udzielana jest mu pomoc w gabinecie (zimny okład), nie ma zdaniem pielęgniarki potrzeby dalszych działań, rodzice powiadomieni, miejsce zdarzenia w porządku, brak przyczyny zewnętrznej, uczeń czuje się dobrze, chodzi do szkoły ... . Czy to jest wypadek? Bo zdaniem wizytatorów - tak i należy sporządzić protokół powypadkowy. Proszę o wyjaśnienie tematu: 1. Kiedy protokół powypadkowy? 2. Kiedy kwalifikujemy zdarzenie jako wypadek ucznia w szkole? 3. Kiedy powiadamy Radę Rodziców i Organ prowadzący tj. czy bezpośrednio po zdarzeniu, czy po uznaniu zdarzenia za wypadek?
Przepisy prawa oświatowego nie precyzują terminu, o którym mowa w pytaniu. Jednakże w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy.Oznacza to że zespół powypadkowy sporządza protokół po ustaleniu okoliczności i przyczyn wypadku, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku. Ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku w terminie późniejszym, wskutek uzasadnionych przeszkód lub trudności, wymaga podania przyczyn tego opóźnienia w treści protokołu powypadkowego. Dyrektor zatwierdza protokół.Wypadek to zdarzenie, które: ma charakter nagły, spowodowane jest przyczyną zewnętrzną, nastąpiło w związku z pracą, spowodowało uraz lub śmierć.Szkoła ma obowiązek potraktować każde nagłe zdarzenie powodujące uraz zarejestrować oraz sporządzić protokół. Szkoła nie diagnozuje urazów, lecz stwierdza że zdarzenie miało miejsce zgodnie z prowadzoną dokumentacją. Do prowadzenia dokumentacji obliguje szkołę/dyrektora rozporządzenie, nie nakłada obowiązku sprawdzania oraz diagnozowania urazów. Jest to zadanie dla innych służb.Przepisy rozporządzenia rozdziału 4 dotyczą zdarzeń – wypadków osób pozostających pod opieką szkoły.Organowi prowadzącemu oraz kuratorowi oświaty protokół doręcza się na ich wniosek (§ 46).
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (ze zm.) w szczególności § 43, 46 oraz § 52.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy mogę przyjąć do niepublicznego przedszkola z dniem 1 września dzieci, które 2,5 roku skończą w październiku tego roku?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność ruchową o typie afazji sensoryczno-motorycznej może nie wyrazić zgody na terapię psychologiczną w przedszkolu integracyjnym mimo, że jest wskazana w zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznej? Dziecko posiada IPET w którym uwzględniony jest ten rodzaj terapii, jednak po dwóch latach rodzic nie podpisał zgody na terapię. Jak mam wywiązać się z tego zalecenia? Czy rodzic powinien wskazać gdzie realizuje terapię psychologiczną? Proszę o wiążącą odpowiedź.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Od 1.09. w kl. I i IV SP bedzie nowa pp. Czy trzeba zmieniać podręczniki?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem emerytem, jednocześnie dyrektorem niepublicznego przedszkola w związku z czym do ZUS-u odprowadzam tylko składkę zdrowotną. Czy tę składkę mogę pokrywać z dotacji, bo zaznaczam, że w składkach odprowadzanych do Zus od wszystkich pracowników, jest również moja składka zdrowotna i w czasie kontroli zarzucono mi, że nie powinna ona być pokrywana z dotacji.
- Czy dyrektor przedszkola może organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną w godzinach realizacji podstawy programowej?
Czy podmioty z zewnątrz np. poradnia mogą realizować pomoc psychologiczno-psychologiczną w przedszkolu na podstawie porozumienia zawartego miedzy Gminą, a tą poradnią?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe