Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy do rejestru umów prowadzonego przez Ministerstwo Finansów należy wpisywać umowy o pracę?
Zgodnie z art. 34a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 305) jednostki sektora finansów publicznych będą zobowiązane do wprowadzenia informacji o zawartych przez nie umowach do rejestru umów prowadzonego w formie systemu teleinformatycznego. Dnia 12 maja 2022 r. Sejm przyjął i przedstawił Prezydentowi i marszałkowi Senatu projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk 2186). W projekcie ujęto zmianę art. 34a ustawy o finansach publicznych. Zmieniono kwotę, od której przekroczenia powstaje obowiązek zamieszczenia informacji w rejestrze z 500 zł na 5000 zł, usunięto sankcję karną z art. 34b związaną z niewykonaniem obowiązku. Istotna zmiana została zaproponowana w kontekście wejścia w życie nowego obowiązku. Rejestr ma działać od 1 stycznia 2023 r., z jednoczesnym rozróżnieniem 3 grup jednostek finansów publicznych. Ministerstwa, urzędy wojewódzkie oraz jednostki podległe i nadzorowane przez ministrów kierujących działami administracji rządowej będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 października 2022 r. Jednostki samorządu terytorialnego, związki JST, związki metropolitalne i samorządowe jednostki organizacyjne będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 stycznia 2023 r., a inne jednostki będą wprowadzać dane dotyczące umów zawartych od 1 kwietnia 2023 r.
Niestety, nowelizacja nie rozstrzygnęła wątpliwości co do obowiązku informacji o umowach o pracę. Stosownie do art. 34a ust. 3 ustawy o finansach publicznych informacje zamieszczone w rejestrze umów dotyczą umów, które mogą podlegać udostępnieniu na podstawie ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 2176 oraz z 2021 r. poz. 1598 i 1641). Przepisy art. 5 ust. 1, 2 i 2a ww. ustawy stosuje się odpowiednio. Przywołane przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej wskazują, że nie udostępnia się informacji publicznej, jeżeli informacje podlegają ochronie:
- na podstawie przepisów o ochronie informacji niejawnych;
- na podstawie przepisów o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych;
- ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy;
- ze względu na prywatność osoby fizycznej.
Na tym etapie należy założyć, że ujawnieniu będą podlegać informacje o umowach o pracę zawieranych z osobami pełniącymi funkcje publiczne. W przypadku umów o pracę z pracownikami niepełniącymi funkcji publicznej nie będzie obowiązku ujawniania informacji o takich umowach. Jednakże, jak dokładnie obowiązek publikowania informacji o umowach o pracę będzie przebiegał, będzie wiadomo po udzielaniu przez Ministra Finansów wyjaśnień na pytania zadane przez Rzecznika Praw Obywatelskich (zapytanie na stronie internetowej RPO w kategorii Wystąpienia RPO do władz i odpowiedzi).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel zatrudniony od 17 lutego 2016 do 30.06.2016 na 2/18 etatu w placówce feryjnej z wynagrodzeniem brutto 362,75 zł miesięcznie. W jakiej wysokości i za ile dni n-lce będzie przysługiwać ekwiwalent za urlop wypoczynkowy? Za podstawę wyliczenia powinno się brać dni robocze (tj 303 dni) czy pełne tygodnie 56?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Referent ds. administracji od 16.09.2016 r. do 15.08.2019 r. przebywała na urlopie wychowawczym. Dnia 2.01.2017 r. złożyła podanie o rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron z dniem 5.01.2017 r. Dyrektor szkoły przychylił się do prośby pracownicy i z datą 05.01.2017 r. rozwiązał umowę.
Czy pracownica nabyła prawo do trzynastki za 2017 r. i z czego ją naliczyć? Czy należy wliczyć „13” z 2016 r. którą wypłacono w 2017 r ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej zatrudniony na podstawie mianowania, do końca roku szkolnego 2020/2021 jest wychowawcą klasy 3.
Od września nie mamy dla niego godzin w klasach 1–3, jedyna opcja to przeniesienie jego do Przedszkola do grupy 6-latków – jako wychowawca.
Musimy wykonać przeniesienie ze stanowiska nauczyciel szkoły na nauczyciel przedszkola i musi on wyrazić na to zgodę. Jeśli się zgadza, sporządzamy dokument przeniesienia na inne stanowisko w tej samej szkole i przy tym przeniesieniu dajemy również informację o nowych warunkach pracy (urlop 35 dni) od razu czy dopiero w sierpniu?
A co jeśli nie wyrazi zgody? Nie mamy dla niej innych godzin. Co możemy jeszcze zrobić?
w naszej szkole jest związek ZNP. Czy musimy go poinformować o przeniesieniu nauczyciela między stanowiskami?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dość często bierze krótkie 2-3 dniowe zwolnienia lekarskie. W związku z powyższym i pomimo zastępstw nie ma możliwości zrealizowania podstawy programowej w klasie programowo najwyższej. Co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor szkoły? Czy prawne jest przydzielanie takiemu nauczycielowi zastępstw płatnych po lekcjach danej klasy po za ich normalnym planem lekcji? Jaka jest podstawa prawna?
- Nauczyciel kontraktowy zatrudniony na czas nieokreślony w pełnym wymiarze godzin od 23 listopada 2017 roku przebywa na zwolnieniu lekarskim, a od 04 czerwca 2017 roku na urlopie macierzyńskim i rodzicielskim (do 03 czerwca 2018 roku). N-l przekazał ustną informację o tym, że chce przerwać urlop rodzicielski i wrócić do pracy 17 maja 2018 r. z uwagi na to żeby nie utracić rozpoczętego wcześniej stażu na n-la mianowanego (wg starych przepisów). Na jego miejsce został zatrudniony n-l stażysta, który jest w trakcie odbywania stażu na nauczyciela kontraktowego. W obecnej sytuacji n-l stażysta straci możliwość zakończenia stażu (zabraknie 2 tygodnie). Czy n-l może przerwać urlop rodzicielski i np. wyrazić zgodę na zatrudnienie na pół etatu w celu kontynuowania awansu oraz umożliwienia n-lowi stażyście również dokończenia stażu. Proszę o podanie zasadnego i zgodnego z prawem rozwiązania tego problemu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe