Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Biorąc pod uwagę zapisy Art. 220 ust. 1 pkt 4 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe: „4) liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w roku szkolnym 2016/2017”, czy można powstałą zwyżkę godzin przeznaczyć na realizację zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przykładowo: Szkoła w roku szkolnym 2016/17 na 290 uczniów; w roku szkolonym 2017/18 - 340 uczniów co daje zwiększenie etatu pedagoga i psychologa do 1,18 etatu, co w przeliczeniu na godziny daje zwyżkę 4 godzin. Pytanie: Czy: 1. Zwyżkę 4 godzin pedagoga szkolnego można przeznaczyć np. na realizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z takim zaleceniem wynikającym z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o dostosowaniu wymagań edukacyjnych (pedagog posiada stosowne kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). 2. Zwyżkę godzin psychologa szkolnego przeznaczyć na zajęcia logopedyczne. W tym przypadku psycholog nie posiada stosownych kwalifikacji. Zajęcia byłyby powierzone innemu nauczycielowi, który posiada kwalifikacje do prowadzenia logopedii (studia podyplomowe). 3. Zajęcia logopedyczne, o których mowa w pkt. 2 realizowane przez nauczyciela np. edukacji wczesnoszkolnej byłyby jego godzinami ponadwymiarowymi. Z jakiego pensum należy w takim wypadku rozliczać godziny ponadwymiarowe: 18- godzinnego (pensum nauczyciela) czy 20-godzinnego (pensum psychologa)?
Dodatkowe godziny specjalistów, wynikające ze zwiększenia liczby uczniów, mogą być przeznaczane na pomoc psychologiczno – pedagogiczną i dostosowanie wymagań edukacyjnych oraz rozdysponowane w planowany sposób zgodnie z kwalifikacjami specjalistów (art. 220 ust. 1 pkt 4 PWuPO). Jeżeli zostaną przydzielone nauczycielowi edukacji wczesnoszkolnej z pensum 18 – godzinnym, w ramach tego pensum nauczyciel będzie realizował pomoc psychologiczno – pedagogiczną, w tym godziny ponadwymiarowe; za jego zgodą można również powierzyć stanowisko specjalisty z pensum ustalonym przez organ prowadzący oraz wynagradzać godziny ponadwymiarowe w sposób ustalony przez ten organ, czyli zazwyczaj z pensum psychologa (art. 35 ust. 3 w zw. z art. 36 ust. 3 w zw. z art. 30 ust. 6 pkt 2, art. 42 ust. 3 lp. 3 i ust. 7 pkt 3 KN; wyrok SN z dnia 11 stycznia 2011 r., I PK 153/10, OSNP 2012/5-6/63).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację. Nauczycielce ze względu na ciążę została przedłużona umowa do dnia porodu. Nauczycielka urodziła 4 marca a 1 marca zostało jej przelane z góry wynagrodzenie za marzec. Czy powinna zwrócić nadpłacone wynagrodzenie? Jakie przepisy to precyzują?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam nauczycieli emerytowanych dla których organ prowadzący na obowiązek naliczenia odpisu na ZFŚS w wysokości 5% pobieranych emerytur. Mój organ pprowadzący od 10 lat nalicza na każdego emerytowanego n-la 1000 zł. Na moje pytanie dlaczego nie jest to 5% tłumaczy, ze emeryci nie doatarczyli odpowiednich dokumentów. Moi emeryci terminowo składają dokumenty potwierdzające wysokość pobieranych emetytur. Księgowa tłumaczy, że nie wszyscy emeryci podlegli (z innych szkół z terenu) samorządowi robią to. Moi "podopieczni" zrobili to. Moje pytanie to:
1. W jaki sposób powinien być naliczony fundusz dla moich emerytów?
2. Czy jedt to 5% od kwoty brutto czy netto?
3. Czy możliwe jest aby OP naliczał tok jak to robi dotyczczas(czyli 1000 zł na każdego pemerytowanego n-la)?
4. czy możliwe jest takie naliczanie funduszu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w rozstrzygnięciu wątpliwości przy ustalaniu kwalifikacji nauczyciela. Ukończone studia wyższe magisterskie, kierunek pedagogika w zakresie pedagogiki religijnej i katechetyki oraz pedagogiki społeczno-opiekuńczej, tytuł magistra pedagogiki. Czy zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami można zatrudnić na stanowisku pedagoga w szkole podstawowej?
- Pracownik podejmujący w szkole pracę w dniu 1 września 2019 r. nie ujawnił informacji o posiadanej rencie i został zgłoszony do ZUS-u z kodem pracownika bez prawa do renty/emerytury. Następnie w lutym 2020 r. poprosił o zaświadczenie o wysokości otrzymanego wynagrodzenia w 2019 r., ponieważ jest zobowiązany przedłożyć takie zaświadczenie w ZUS-ie jako rencista.
Na zwróconą uwagę o rozbieżności stwierdził, że nie ma obowiązku ujawniać w zakładzie pracy swojego statusu rencisty.
Czy pracownik postąpił zgodnie z przepisami prawa?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- "Na podstawie jakich dokumentów można stwierdzić przygotowanie pedagogiczne nauczyciela? Chodzi mi zarówno o stare dyplomy jak i te nowe. Na podstawie jakich zapisów na dyplomie czy innym dokumencie można stwierdzić czy pracownik ma przygotowanie pedagogiczne czy nie?
Na podstawie § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r., poz. 1575 ze zm.) o posiadaniu przygotowania pedagogicznego świadczy dyplom ukończenia studiów lub inny dokument wydany przez uczelnię, dyplom ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli lub świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego. A więc z każdego z tych dokumentów musi wprost wynikać uzyskanie przygotowania pedagogicznego lub opisowo nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną - w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin."
W nawiązaniu do poprzednio zadanego pytania Jaki zapis na dyplomie świadczy o tym że nauczyciel ma lub nie ma przygotowania pedagogicznego?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe