Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
15 stycznia 2015r. otrzymałam orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Obecnie mam w klasie I trzech uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. W jakim terminie powinnam utworzyć klasę integracyjną? Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel wspomagający?
Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie szkół. Zatem zgodnie z n/w ustawą zapewnienie odpowiedniej formy kształcenia dzieciom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy do organu samorządu terytorialnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dzieci. Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, organizuje takie nauczanie w porozumieniu z organem prowadzącym. Statut publicznej szkoły podstawowej dla dzieci i młodzieży, określa nazwę szkoły, która zawiera: 1) określenie „Szkoła Podstawowa”, a w przypadku szkoły integracyjnej oraz ogólnodostępnej z oddziałami integracyjnymi — określenie „Szkoła Podstawowa Specjalna”, „Szkoła Podstawowa Integracyjna” lub: „Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi” – zakładając, że w pytaniu chodzi o szkołę podstawową. Statut szkoły określa w szczególności organizację oddziałów integracyjnych. Liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej oraz w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych. W klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli: nauczyciel przedmiotu oraz nauczyciel ze specjalnym przygotowaniem właściwym dla niepełnosprawności uczniów. Wszyscy nauczyciele pracujący w klasach integracyjnych powinni posiadać specjalistyczne przygotowanie z zakresu oligofrenopedagogiki. Oddział integracyjny zakłada się z nowym rokiem szkolnym, w tym czasie dbając o załatwienie niezbędnych formalności (j.w.).
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 71b.; 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (ze zm.); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych ze zm.; 4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych; 5. http://www.men.gov.pl/index.php/abc-wychowania-fizycznego/189-zycie-szkoly/abc-wychowania-fizycznego/1207-5-liczba-uczniow-w-grupie-cwiczeniowej-ramowe-plany-nauczania
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W przedszkolu realizowane są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy jest określona tygodniowa liczba godzin zajęć, które należy realizować? Czy liczba godzin zajęć może być modyfikowana ze względu na wiek dziecka (dziecko 3-letnie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń dostarczył do szkoły zaświadczenie o uczęszczaniu na lekcje religii ewangelickiej w pozaszkolnym punkcie katechetycznym, z której otrzymał ocenę celującą. Czy taka ocena może być brana pod uwagę do średniej ocen ucznia. Czy powinna widnieć jako ocena śródroczna i końcoworoczna na świadectwie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko pięcioletnie może na wniosek rodzica zostać przyjęte do klasy pierwszej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor poprosił nauczyciela na rozmowę bezpośrednio po zakończonych przez niego zajęciach dydaktycznych (nauczyciel w danym dniu miał 5 godzin dydaktycznych), nauczyciel odmówił twierdząc, że jest już po pracy i nie będzie poświęcał na rozmowę z dyrektorem swego czasu wolnego. Jakie konsekwencje może mieć takie zachowanie nauczyciela.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie (w świetle nowych uregulowań prawnych) zapisu ... "wycieczka szkolna nie może być opłacana ze środków pozabudżetowych" oraz wyjaśnienie czy wycieczka szkolna może być opłacana ze składek rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe