Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dziecko pięcioletnie może na wniosek rodzica zostać przyjęte do klasy pierwszej?
Przepisy prawa oświatowego nie dają takich możliwości.Zgodnie z nowelizacją ustawy o systemie oświaty od 1 września 2016 roku obowiązkiem szkolnym objęte będą dzieci siedmioletnie, w związku z tym dziecko sześcioletnie ma obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. Do klasy pierwszej może pójść zarówno sześciolatek, jak i siedmiolatek. Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Natomiast dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej, o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnympoprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w klasie pierwszej.Jednak rodzice mogą zapisać do klasy pierwszej dziecko 6-letnie, które nie uczęszczało do przedszkola. Niezbędna jest w tym przypadku opinia o możliwości rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Do szkoły znajdującej się w obwodzie, w którym mieszka dziecko – zarówno 6-, jak i 7-letnie – dyrektor przyjmie je do pierwszej klasy z urzędu, na podstawie zgłoszenia.Do szkoły znajdującej się poza obwodem, w którym mieszka dziecko, może być ono przyjęte po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego. Wniosek o przyjęcie do szkoły poza obwodem należy składać do dyrektora tej szkoły w terminie określonym przez gminę (terminy rekrutacji określa gmina do końca stycznia danego roku).
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), przepisy ustawy z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczyciel klas I-III szkoły podstawowej specjalnej może realizować godziny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych-chodzi o zajęcia rozwijające kreatywność (zajęcia z muzyki)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób i jakie warunki trzeba spełnić żeby założyć niepubliczna szkołę specjalną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Rodzic dostarczył do szkoły orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dziecka. W treści orzeczenia poradnia zaleca indywidualne nauczanie wg ramowego planu nauczania, z włączaniem dziecka do udziału w zajęciach z całą klasą. Rodzic wnioskuje na piśmie o organizację indywidualnego nauczania jedynie na kilku wskazanych przedmiotach, potwierdza to stosownym zaświadczeniem lekarskim, oczekując od szkoły, że na pozostałe lekcje dziecko będzie uczęszczało wspólne z klasą (czyli np.
matematyka będzie organizowana w formie nauczania indywidualnego, z ewentualnym dodatkowym włączaniem dziecka do zajęć z klasą, ale takie przedmioty jak np. muzyka będzie realizowana jedynie z całym zespołem klasowym - bez jakichkolwiek zajęć indywidualnych). Czy dyrektor może w takim przypadku zorganizować "częściowe" indywidualne nauczanie, jeżeli równocześnie w orzeczeniu jest mowa o indywidualnym nauczaniu wg ramowego planu nauczania?
2. Czy aktualne przepisy prawa oświatowego dają możliwość wyrażenia zgody przez dyrektora na organizację niepłatnych dodatkowo (a realizowanych w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy) zajęć wyrównawczych (np. z matematyki) bądź rozwijających zainteresowania ucznia (np. kółko z języka obcego), jeżeli nauczyciel sam wyraża chęć prowadzenia takich zajęć, a organ prowadzący nie zapewnia odrębnych środków finansowych na ten cel?
3. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego, jeżeli dla uczniów organizowane są w roku szkolnym 2017/18 rekolekcje wielkopostne, dyrektor zobowiązany jest przyznać dni wolne od zajęć dydaktycznych na ten cel z puli "8 dni dyrektorskich"? Czy też na potrzeby rekolekcji można przyznać dni wolne od nauki niezależnie od w/w 8 dni, którymi dysponuje dyrektor szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W roku 2022/2023 będzie utworzony w szkole etat nauczyciela wspomagającego (wymiar etatu 20/20), który pełniłby tę funkcję w odniesieniu do uczennicy klasy piątej. W orzeczeniu poradni psychologiczno – pedagogicznej stwierdzono u dziewczynki autyzm (w tym z zespołem Aspergera) i wskazano potrzebę takiej formy pomocy na okres do ukończenia przez nią klasy ósmej. Zainteresowany objęciem tych obowiązków jest jeden z nauczycieli posiadający stopień awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego, zatrudniony dotychczas w wymiarze pełnego etatu na podstawie mianowania, któremu do osiągnięcia wieku emerytalnego pozostały dwa lata pracy. Organ prowadzący tworząc ten etat zastrzegł, że powierzenie obowiązków nauczyciela wspomagającego jest uwarunkowane podpisaniem oddzielnej umowy na realizację takiej formy zatrudnienia i obejmującej tylko okres przebywania uczennicy w szkole. Czy taki warunek oznacza, że nauczyciel zainteresowany pełnieniem tej funkcji, powinien na swój wniosek rozwiązać dotychczasowy stosunek pracy, czy też jest jakaś inna, bezpieczniejsza dla nauczyciela forma przejęcia nowych obowiązków, bez konieczności rozwiązywania aktualnej umowy? Moje pytanie wynika z obawy o dalsze zatrudnienie nauczyciela, ponieważ istnieje ryzyko ewentualnej zmiany miejsca realizacji obowiązku szkolnego przez uczennicę, być może nawet w trakcie trwania roku szkolnego, a to by oznaczało, że nauczyciel zostanie bez pracy, ponieważ w obecnej sytuacji kadrowej szkoły nie będzie możliwe przydzielenie temu nauczycielowi godzin innych zajęć.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecku autystycznemu, które uczęszcza do szkoły ogólnodostępnej, może być przydzielona pomoc nauczyciela, której obowiązki powierzył sprzątaczce? Dyrektor twierdzi, że jest to zgodne z przepisami z 1 stycznia 2016 r.,ponieważ pomoc nauczyciela nie realizuje podstawy programowej tylko pomoc „w codziennych czynnościach” i może być zatrudniona bez kwalifikacji pedagogicznych. Inną kwestią jest specjalizacja nauczyciela realizującego podstawę programową.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe