Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 991 godziny wynikające z liczby godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego. Zgodnie z przedmiotowym rozporządzeniem godziny te będą przeznaczane na: 1) zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia w zawodzie lub 2) realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych: a) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych umiejętności zawodowych związanych z nauczanym zawodem, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, np. programowanie w języku Python, programowanie manipulatorów i robotów lub przygotowanie do uzyskania umiejętności kierowania pojazdem samochodowym w zakresie kategorii B, pod warunkiem, że umiejętności te będą związane z nauczanym zawodem lub b) przygotowujących uczniów do uzyskania kwalifikacji rynkowej funkcjonującej w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji związanej z nauczanym zawodem lub c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu, np. do obsługi wózków jezdniowych z napędem silnikowym, do uzyskania świadectwa kwalifikacyjnego E uprawniającego do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci do 1 kV na stanowisku eksploatacja lub do uzyskania uprawnień do montażu i demontażu rusztowań; dodatkowe uprawnienia zawodowe muszą być przydatne do wykonywania nauczanego zawodu, a program szkolenia w zakresie tych uprawnień powinien wynikać z odrębnych przepisów lub d) uzgodnionych z pracodawcą, których treści nauczania ustalone w formie efektów kształcenia są przydatne do wykonywania nauczanego zawodu. Tworząc szkolny plan nauczania zostało mi na klasę piątą 210 godzin, które chciałbym przeznaczyć na dodatkowe umiejętności. Przykładem może być kurs na prawo jazdy. Liczba osób w klasie to 20. Aby zrealizować program trzeba odbyć 30 godzin teorii (wspólnych dla całej klasy) i 30 godzin zajęć praktycznych (realizowanych indywidualnie z każdym kursantem). W przeliczeniu daje to 600 godzin. Nawet gdyby klasa liczyła tylko 6 uczniów (rozważanie czysto teoretyczne – wówczas liczba godzin wystarcza na organizację kursu), jeżeli godziny miałyby być umieszczone w planie zajęć, to potrzebujemy ośrodka szkolenia dysponującego sześcioma samochodami wraz z instruktorami, aby wszyscy uczniowie mogli razem odbywać szkolenie. Czy w związku z tym można nie ujmować w planie lekcji godzin pozostających w klasie piątej na kształcenie zawodowe, a kursy odbywać popołudniami? Kto może prowadzić zajęcia przygotowujące uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu? Jaka powinna być certyfikacja tych uprawnień?
Uprawnienia instruktora kursu na uprawnienia do kierowania pojazdami (prawa jazdy kategorii B), reguluje ustawa z dnia z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. 2019, poz. 341), a dokładniej art. 33 wskazanej ustawy. Instruktorem jest osoba, która:
- posiada prawo jazdy kategorii B co najmniej przez okres 2 lat – dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami ubiegających się o uprawnienia do prowadzenia szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B,
- posiada ważne orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania czynności instruktora;
- posiada ważne orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania czynności instruktora;
- ukończyła z wynikiem pozytywnym kurs dla kandydatów na instruktorów i posiada zaświadczenie o jego ukończeniu –dotyczy instruktorów osób ubiegających się o uzyskanie uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi;
- złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin sprawdzający kwalifikacje przed komisją powołaną przez wojewodę;
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za: przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, prowadzenie pojazdu wstanie po użyciu alkoholu lub wstanie po użyciu innego podobnie działającego środka, przestępstwo umyślne przeciwko życiu i zdrowiu, przestępstwo przeciwko wolności seksualnej obyczajności;
- jest wpisana do ewidencji instruktorów, prowadzoną przez właściwego miejscowo starostę.
W materii zakresu godzin w jakich mają odbywać się zajęcia nie ma regulacji prawnych. Jednakże zajęcia powinny odbywać się w godzinach urzędowania placówki oświatowej, z uwagi chociażby na odpowiedzialność za wypadki lub możliwość przebywania na terenie szkoły uczniów i instruktorów. Natomiast w przypadku planowania godzin lekcyjnych, które miałyby być przeznaczone na kurs, należy skontaktować się z organem prowadzącym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Organ prowadzący przeprowadził w mojej szkole kontrolę doraźną na początku marca. Do tej pory nie mam protokołu z kontroli. Czy jest jakiś ustawowy termin przekazania protokołu z kontroli? Jaki jest ustawowy termin wniesienia uwag do protokołu? Proszę o podanie podstawy prawnej. Proszę o wyjaśnienie kwestii udostępniania pracownikom Organu Prowadzącego dokumentacji szkolnej. Czy mogą przeglądać dzienniki lekcyjne, teczki akt osobowych oraz opinie i orzeczenia uczniów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, co więcej proszą o kserokopię w.w dokumentacji, potwierdzonej za zgodność z oryginałem i zabierają te dokumenty do gminy. Jak ta sprawa wygląda w świetle prawa?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam
Dlaczego w dalszym ciągu nie ma na stronie nic na temat kontroli zarządczej? Materiały miały ukazać się w połowie lutego, tymczasem miesiąc pomału kończy się. Czy ma to zmusić osoby, które wykupiły abonament do zapisów na internetowe szkolenia? Mam chyba uzasadnione przeczucia, że to celowa zagrywka portalu, a jest to nie fair. Pozdrawiam!
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rada pedagogiczna ma obowiązek zatwierdzenia protokołu jeśli nie zgadza się z jego treścią? p.o. dyrektora twierdzi, że obowiązkiem rady pedagogicznej jest zatwierdzenie treści każdego protokołu. Czy prawdą jest, że jeśli rada nie zatwierdzi protokołu można ukarać nauczycieli karą porządkową? Zebrania rady są protokołowane, a jeśli są spotkania z wójtem, przedstawicielem KO, czy należy je protokołować? Regulamin RP nie precyzuje tej kwestii. Proszę o wskazanie podstaw prawnych w wymienianych kwestiach.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wraz z odejściem ostatnich 6 latków do szkół nauczyciele przedszkola tracą od 1 września 2015r. pensum 22 godzinne, czy pięciolatki przygotowywane do nauki w szkole powinny mieć pensum 22? Jeśli z organizacji pracy przedszkola wynika brak możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze godzin, zakładając, że nie chcemy zwalniać nauczyciela, możemy skorzystać z ograniczenia zatrudnienia. Komu ograniczyć godziny - jednemu nauczycielowi, czy dwóm? Pamiętamy, że w przedszkolu pracę oddziału powierza się dwóm nauczycielom. Jednym słowem czy skutki „ustawy sześciolatkowej” można rozłożyć na więcej niż jednego nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy I pozostał ponownie w klasie I w roku szkolnym 2016/2017. Czy zakładam ponownie arkusz ocen i czy wpisuję tego ucznia w księdze uczniów pod nowym nr.w nowym roku szkolnym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe