Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zbliża się koniec roku należny wykonać inwentaryzację roczną. Czy wszystkie składniki majątkowe w szkole (np. wyposażenie wszystkich klas i pomieszczeń) należny spisywać tak jak podczas inwentaryzacji raz na 4 lata czy tylko spisać wyposażenie zakupione w ciągu roku , sprawdzić i uzgodnić z DBFO stan ksiąg? Oczywiście poza spisem magazynów, druków ścisłego zarachowania i kasy.
Sposób i zakres przeprowadzania inwentaryzacji powinien być określony w przyjętych przez jednostkę zasadach rachunkowości z uwzględnieniem zapisów rozdziału 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.). Zgodnie z art. 26 ustawy o rachunkowości szkoły przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację:
1) aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji, a także maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
2) aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w formie zdematerializowanej, należności, w tym udzielonych pożyczek oraz powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów - drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
3) środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości, należności spornych i wątpliwych, a także aktywów i pasywów niewymienionych w pkt 1 i 2 - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.
Termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację:
- składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym;
- nieruchomości zaliczonych do środków trwałych oraz inwestycji, jak też znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - przeprowadzono raz w ciągu 4 lat.
Metoda inwentaryzacji spisu z natury jest stosowana do składników majątku dających się policzyć, zmierzyć, zważyć, itp., zaś porównania danych ewidencyjnych z dokumentami obejmuje inwentaryzację pozostałych składników aktywów i pasywów oraz niezinwentaryzowanych na koniec roku obrotowego. Zatem do ustalenia wyposażenia klas i pomieszczeń generalnie najwłaściwsza jest metoda spisu z natury, chyba że zasady rachunkowości dopuszczają metodę porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Z treści ustawy o rachunkowości wynika, że pełna inwentaryzacja środków trwałych może być przeprowadzana raz na 4 lata jeśli teren szkoły jest strzeżony, w przeciwnym razie inwentaryzacji takiej należy dokonywać co roku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jesteśmy szkołą publiczną dla dorosłych, jednocześnie jesteśmy jednostką szkolącą oświatową, która przeprowadza kursy płatne dla uczniów,urzędów pracy, indywidualne np. na wózek widłowy, kombajn. pedagogiczny dla rzemieślników itd. Jak wystawić fakturę czy notę, z jakim podatkiem, czy jesteśmy zwolnieni z VAT?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na terenie szkoły (na schodach wyjściowych)uległ wypadkowi rodzic (złamał nogę): czy mama obowiazek sporządzić protokół powypadkowy, jak w przypadku ucznia lub pracownika szkoły?
Jaka jes moja odpowiedzialność jako dyrektora szkoły w tym zakresie? (posiadam polisę OC)
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może/ musi udostępnić i w jaki sposób fakturę zakupu środków czystości oferentowi który przegrał postępowanie „ zapytanie o cenę” na zakup środków czystości? Szkoła przeprowadziła postępowanie (nie z ustawy o zamówieniach publicznych, a wg. wewnątrzzakładowych procedur –wartość zamówienia poniżej 30 tys. euro ) na zakup i dostawę środków czystości. Przystąpiły 3 firmy, wybrano ofertę najkorzystniejszą, poinformowano o wynikach wszystkich. Po 3 tygodniach oferent, który przegrał domaga się kserokopii oferty, faktury zakupu i zapowiada, że będzie kontrolował asortyment zakupu. Proszę o odpowiedź na pytanie i podstawę prawną: 1. Czy szkoła może/ musi udostępnić i w jaki sposób fakturę zakupu środków czystości oferentowi który przegrał postępowanie o zapytanie o cenę na zakup środków czystości mimo, że został poinformowany o wynikach? 2. Czy oferent który brał udział w postępowaniu i przegrał może sprawdzić ilość i asortyment dostarczonego towaru?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Program wychowawczy i profilaktyczny musi być co roku nowy?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Mamy sztandar szkoły podstawowej. Jesteśmy zespołem szkół. Chcemy zmienić sztandar. Co musimy zrobić?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe