Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zbliża się koniec roku należny wykonać inwentaryzację roczną. Czy wszystkie składniki majątkowe w szkole (np. wyposażenie wszystkich klas i pomieszczeń) należny spisywać tak jak podczas inwentaryzacji raz na 4 lata czy tylko spisać wyposażenie zakupione w ciągu roku , sprawdzić i uzgodnić z DBFO stan ksiąg? Oczywiście poza spisem magazynów, druków ścisłego zarachowania i kasy.
Sposób i zakres przeprowadzania inwentaryzacji powinien być określony w przyjętych przez jednostkę zasadach rachunkowości z uwzględnieniem zapisów rozdziału 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.). Zgodnie z art. 26 ustawy o rachunkowości szkoły przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację:
1) aktywów pieniężnych (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych), papierów wartościowych w postaci materialnej, rzeczowych składników aktywów obrotowych, środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji, a także maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - drogą spisu ich ilości z natury, wyceny tych ilości, porównania wartości z danymi ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
2) aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki, w tym papierów wartościowych w formie zdematerializowanej, należności, w tym udzielonych pożyczek oraz powierzonych kontrahentom własnych składników aktywów - drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic;
3) środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, gruntów oraz praw zakwalifikowanych do nieruchomości, należności spornych i wątpliwych, a także aktywów i pasywów niewymienionych w pkt 1 i 2 - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników.
Termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację:
- składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym;
- nieruchomości zaliczonych do środków trwałych oraz inwestycji, jak też znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie - przeprowadzono raz w ciągu 4 lat.
Metoda inwentaryzacji spisu z natury jest stosowana do składników majątku dających się policzyć, zmierzyć, zważyć, itp., zaś porównania danych ewidencyjnych z dokumentami obejmuje inwentaryzację pozostałych składników aktywów i pasywów oraz niezinwentaryzowanych na koniec roku obrotowego. Zatem do ustalenia wyposażenia klas i pomieszczeń generalnie najwłaściwsza jest metoda spisu z natury, chyba że zasady rachunkowości dopuszczają metodę porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Z treści ustawy o rachunkowości wynika, że pełna inwentaryzacja środków trwałych może być przeprowadzana raz na 4 lata jeśli teren szkoły jest strzeżony, w przeciwnym razie inwentaryzacji takiej należy dokonywać co roku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W związku z nowymi obowiązkami dyrektora w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej ,proszę o wzór dokumentacji pracy zespŁu ds.specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz karty indywidualnych potrzeb ucznia
Inne Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jesteśmy szkołą stowarzyszeniową, gmina za pośrednictwem której otrzymujemy środki na prowadzenie szkoły w formie dotacji odmawia nam przekazywania dodatkowych środków na szkoły do których uczęszcza mniej niż 70 dzieci. Naszym zdaniem celem wprowadzenia nowej wagi było wsparcie małych szkół. W sąsiednich gminach samorządy przekazują szkołom stowarzyszeniowym wymienione środki, które gminy utrzymują w formie subwencji na wsparcie małych wiejskich szkół. Czy gminy maja również obowiązek przekazywania tych środków szkołom stowarzyszeniowym? 2. Od stycznia Samorządy maja obowiązek przekazywania środków finansowych szkołom w całości jakie otrzymują na dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym. Czy szkoły muszą oddzielnie rozliczać te środki czy w ramach ogólnego budżetu szkoły. Trudno by było nam rozliczać te środki w oddzielnym rozliczeniu. Mamy tu na myśli energię elektryczną, ogrzewanie, wodę, kanalizację itp. Czy istnieją jakieś wytyczne i podstawa prawna?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy Zeszyty obserwacji dla wychowanków z głęboką niepełnosprawnością intelektualną powinny być prowadzone codziennie? Czy w momencie zaobserwowania zmian lub jakieś aktywności?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o przykładowe przemówienie w związku z promocją książki o danej miejscowości.m.in.dotyczy historii szkoły ( ok. 100 lat) i innych instytucji funkcjonujących w tej miejscowości, oraz plan takiej uroczystości.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jaka jest podstawa prawna i konsekwencje zniesławienia w Internecie oraz rozpowszechniania przez ucznia nieprawdziwych opinii, niszczących reputację szkoły? Chodzi o zniesławienie szkoły jako instytucji.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe