Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zatrudniłam osobę jako pomoc do uczniów niepełnosprawnych. Kadrowa przygotowała umowę na czas próbny. składniki umowy pensja zasadnicza i premia do 20%. ja uznałam, ze na razie nie ma podstaw do wypłacania premii, pani jeszcze nic nie zrobiła. Kadrowa stwierdziła, że skoro w umowie jest premia to musi ją otrzymać i to w zasadzie w wysokości 20% chyba, ze mam powody, aby przyznać niższą lub w ogóle. Do tej pory wszyscy moi pracownicy otrzymywali pełną premię,ale czy to oznacza, że nie mogę samodzielnie decydować o wysokości premii tylko za każdym razem muszę na piśmie informować kadry dlaczego premia jest niższa. Na przykład w ferie osoby przychodzą do pracy, wykonują jakieś zlecone prace lub są po prostu więc za to też pomocy należy się premia. bardzo proszę o wyjaśnienie, bo nie mogę dojęć do porozumienia z kadrową.
Jeżeli premia wpisana jest w umowę o pracę jako składnik wynagrodzenia, wówczas jest to prawdopodobnie premia regulaminowa, czyli powinna Pani posiadać regulamin premiowania, ewentualnie regulamin wynagradzania, w którym określone są warunki i zasady przyznawania premii. W przypadku premii regulaminowej, faktycznie trzeba ją wypłacić w wysokości określonej w umowie, o ile nie wystąpiły okoliczności, w których zgodnie z regulaminem, można wysokość premii obniżyć.
W przypadku premii regulaminowej, każda zmiana warunków jej przyznawania wymaga zgody pracownika:
Wyrok Sądu Najwyższego z 13.12.1996 r., sygn. akt I PKN 35/96, OSNAPiUS 1997 nr 15, poz. 267:
Zmiana regulaminu premiowania, polegająca na zmianie podstawy obliczania premii lub wprowadzeniu nowych przesłanek warunkujących nabycie prawa czy określających jej wysokość, wymaga wypowiedzenia zmieniającego (art. 42 § 1 k.p.), jeżeli prawo do premii wynika z umowy o pracę.
Wyrok Sądu Najwyższego z 19.12.1996 r., sygn. akt I PKN 23/96, OSNAPiUS 1997 nr 15, poz. 27:
Jeżeli prawo pracownika do premii wynika z umowy o pracę, to niekorzystna zmiana regulaminu premiowania może nastąpić tylko za jego zgodą wyrażoną w porozumieniu zmieniającym umowę lub w drodze wypowiedzenia warunków płacy (art. 42 k.p.)
Skoro pracownik "nic jeszcze nie zrobił", to rozumiem, że wypłata wynagrodzenia następuje "z góry". Premii nie da się wypłacać "z góry". Skoro istnieją przesłanki do jej różnicowania, powinna być wypłacana "z dołu", co powinno być uregulowane w przepisach wewnętrznych.
Co do informowania kadrowej - lista pracowników z podaniem wysokości premii + konkretny przepis regulaminu, na podstawie którego dokonano obniżenia. Jest to o tyle istotne, że w razie sprzeciwu któregoś z pracowników będzie Pani miała dokument potwierdzający przyznanie lub potrącenie premii. Zwłaszcza w przypadku potrąceń ważne jest, aby mieć wszystko na piśmie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z dniem 1.09.2013r.do 31.08.2018r. zostałam dyrektorem szkoły (zwolniona jestem z realizacji pensum). Podpisałam z nauczycielką umowę na czas określony od 1.09.2014r. do 31.08.2018r. (art.10 ust.7 z przyczyn wynikających z potrzeby organizacji nauczania w szkole) z zastosowaniem art.33 Kodeksu pracy, który mówił o 2-tygodniowym okresie wypowiedzenia. Czy powinnam modyfikować tą umowę, bo art. 33 został uchylony? Czy obecnie tj. od 1.09. 2016 r. mogę zgodnie z art.32 Kodeksu Pracy zawrzeć w umowie klauzulę o 2-tygodniowym wypowiedzeniu?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu w przedszkolu w niepełnym wymiarze godzin 20/25 można przyznać godziny zastępcze (za nauczyciela przebywającego na urlopie zdrowotnym)?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Witam. Nauczyciel w mojej placówce zatrudniony jest na 19/18 etatu. W sąsiedniej placówce (ta sama gmina)chce pracować na 10/18 etatu.Czy to jest zgodne z prawem i czy organ prowadzący ma prawo wyrazić zgodę.Mam obawy czy podoła obowiązkom. Proszę o poradę. Dziękuję.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinien postąpić dyrektor, któremu organ prowadzący nakazuje (nie na piśmie) "pozbywanie się" emerytów, rozwiązywanie z nimi umowy najlepiej za porozumieniem stron, a jeśli się nie zgodzą, to za wypowiedzeniem. Nadmienię, że stanowiska pracy nie są likwidowane, a na miejsce emerytów mają być zatrudniane osoby, które nie pobierają emerytury lub też dyrektorzy mogą zatrudnić ponownie emeryta, ale tylko na umowę zlecenie (wiem, że KP nie zezwala na taką procedurę). Co powinno zostać wpisane jako podstawa wypowiedzenia umowy? Czy dyrektor może odmówić takich zwolnień? Jak najlepiej zachować się w tej sytuacji?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, który chce dodatkowo pracować w szkole społecznej, nie prowadzonej przez gminę, potrzebuje zgodę dyrektora szkoły macierzystej do pracy w tej placówce?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe