Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zatrudnienie wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w kl. IV – w jakim wymiarze? Czy można zatrudnić nauczyciela na czas określony, np. na czas obowiązującego orzeczenie o kształceniu specjalnym (autyzm)?
Wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm zobowiązuje szkołę ogólnodostępną do zatrudnienia dla dziecka tzw. nauczyciela wspomagającego (czyli nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego) lub specjalistę lub pomoc nauczyciela – w zależności od tego, jakie są zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym dla konkretnego ucznia, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Jeżeli z orzeczenia wynika, że musi to być nauczyciel wspomagający, obowiązujące przepisy (w tym ww. rozporządzenie) nie określają, na jaki czas należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, ponieważ jest to uzależnione od indywidualnych potrzeb danego ucznia. Jeśli nie został on określony przez poradnię, to najwłaściwsze jest zatrudnienie nauczyciela na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie (art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm.). Ponadto należy sprawdzić w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, czy jest w nim zawarte zalecenie nauczyciela do pomocy uczniowi z autyzmem przez cały czas jego pobytu w szkole, czy tylko na jakichś określonych zajęciach. W razie braku zawarcia takich zaleceń poradni w orzeczeniu, potrzeby dziecka w zakresie czasowego wymiaru korzystania z pomocy nauczyciela zbada i sformułuje w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zespół powołany do opracowania programu, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (§ 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ww. rozporządzenia) i na podstawie tych dokumentów dyrektor podejmuje decyzję o wymiarze zatrudnienia nauczyciela wspomagającego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. Jak poprawnie powinno być Przedmiotowe zasady oceniania czy przedmiotowy system oceniania?
2.W ramach zespołu mam technikum i LO.
W technikum nauczyciele ujednolicili dla wszystkich przedmiotów jedną skalę ocen. Natomiast w LO nauczyciele nie chcą ujednolicić skali ocen i jeszcze wprowadzić + i -. Z praktyki ujednolicona skala ocen bardzo ułatwia pracę np. przy egzaminach klasyfikacyjnych, poprawkowych, ponadto zapisy w statucie są w jednej tabeli a nie w 7. W jaki sposób mogę przekonać nauczyieli o zasadności wprowadzenia jednej skali dla LO?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice jednej z klas naszej szkoły zwrócili się do dyrektora z pisemną prośbą o odpowiedź dotyczącą wyciągniętych konsekwencji w stosunku do uczniów dezorganizujących pracę na lekcjach i przejawiających kontrowersyjne zachowania. W piśmie wyznaczyli dyrektorowi szkoły dwutygodniowy czas na udzielenie pisemnej odpowiedzi. Bardzo proszę o informację jaki w tej sytuacji termin na odpowiedź ma dyrektor. Proszę też o podanie podstawy prawnej.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Witam! Jakie dokumenty szkolne i organizacyjne (oprócz statutu) powinna posiadać niepubliczna szkoła podstawowa? Jakie elementy nadzoru pedagogicznego, kontroli, sprawozdawczości obowiązują szkoły niepubliczne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób rozliczyć nauczyciela, który bez usprawiedliwienia opuszcza posiedzenia rad pedagogicznych? Czy podczas ferii zimowych można organizować rady pedagogiczne i czy za nieobecność można rozliczyć?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel w przedszkolu publicznym pełni funkcję wicedyrektora i sprawuje nadzór pedagogiczny. Dyrektor jest niepedagogiczny. Nauczyciel-wicedyrektor prowadzi wspólnie z drugim nauczycielem grupę w przedszkolu. Kto powinien kontrolować pracę na grupie nauczyciela-wicedyrektora? Chodzi o obserwację zajęć, kontrolę dziennika, miesięcznych planów pracy i innych działań wynikających z pracy nauczyciela.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe