Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zatrudnienie wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w kl. IV – w jakim wymiarze? Czy można zatrudnić nauczyciela na czas określony, np. na czas obowiązującego orzeczenie o kształceniu specjalnym (autyzm)?
Wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na autyzm zobowiązuje szkołę ogólnodostępną do zatrudnienia dla dziecka tzw. nauczyciela wspomagającego (czyli nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia ucznia niepełnosprawnego) lub specjalistę lub pomoc nauczyciela – w zależności od tego, jakie są zalecenia zawarte w orzeczeniu wydanym dla konkretnego ucznia, zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2020 r., poz. 1309). Jeżeli z orzeczenia wynika, że musi to być nauczyciel wspomagający, obowiązujące przepisy (w tym ww. rozporządzenie) nie określają, na jaki czas należy zatrudnić nauczyciela wspomagającego, ponieważ jest to uzależnione od indywidualnych potrzeb danego ucznia. Jeśli nie został on określony przez poradnię, to najwłaściwsze jest zatrudnienie nauczyciela na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie (art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215 ze zm.). Ponadto należy sprawdzić w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, czy jest w nim zawarte zalecenie nauczyciela do pomocy uczniowi z autyzmem przez cały czas jego pobytu w szkole, czy tylko na jakichś określonych zajęciach. W razie braku zawarcia takich zaleceń poradni w orzeczeniu, potrzeby dziecka w zakresie czasowego wymiaru korzystania z pomocy nauczyciela zbada i sformułuje w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym zespół powołany do opracowania programu, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (§ 6 ust. 1 pkt 4 i ust. 4 ww. rozporządzenia) i na podstawie tych dokumentów dyrektor podejmuje decyzję o wymiarze zatrudnienia nauczyciela wspomagającego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak powinien wyglądać zapis w dzienniku zajęć w przedszkolu np. w okresie przerwy świątecznej, w przypadku kiedy nauczyciele są gotowi do pracy, a do przedszkola nie przyjdzie żadne dziecko? Nauczyciel jest na stanowisku pracy i czeka, bo nie wiadomo czy nie pojawi się któreś z dzieci, gdzie powinien zaznaczyć swoją obecność? Czy błędem jest zapis w takim dniu: "brak dzieci, przygotowywanie pomocy dydaktycznych, uzupełnianie dokumentacji przez nauczyciela itp"?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów ( roz. o ocenianiu paragraf 10 ;zmiana w sierpniu 2010 r.) uczeń z orzeczeniem o upośledzeniu w stopniu lekkim ma prawo być zwolniony z nauki drugiego języka w gimnazjum.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor punktu przedszkolnego zobowiązany jest zbierania informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz innej działalności statutowej? Jeśli tak, to w jakich formach?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z brzmieniem paragrafu 4 ust. 2 rozporządzenia z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania:
Do księgi ewidencji, o której mowa w ust. 1, wpisuje się:
1) według roku urodzenia: imię (imiona) i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL oraz adres zamieszkania
dziecka, a także imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania
dziecka;
Proszę o informację, jakie dane do księgi uczniów, a w konsekwencji w arkuszu ocen należy umieścić w części dotyczącej rodziców, w przypadku gdy rodzice dziecka sądownie zostali pozbawieni praw rodzicielskich i ustalony został opiekun prawny dziecka. Czy należy do księgi ucznia wpisać: 1. tylko dane rodziców mimo pozbawienia ich praw rodzicielskich; 2. dane rodziców plus dane opiekuna prawnego; 3. tylko dane opiekuna prawnego?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy program profilaktyczny i program wychowawczy mogą stanowić jeden dokument, czy mają to być dwa oddzielne?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe