Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Mam pytanie dotyczące systemu czasu pracy nauczycieli-wychowawców internatu. Nauczyciele Ci pracują przykładowo od 22.00-8.00 (10 godz.)Czasami pracują w soboty, niedziele. Zatrudnieni są na podstawie Karty Nauczyciela. Podczas kontroli PIP Pani Inspektor zaproponowała (chociaż nie była pewna) aby wprowadzić tym nauczycielom równoważny system czasu pracy. Cy możemy wprowadzić Aneksem do Regulaminu Pracy ten system dla tej grupy zawodowej?
Czas pracy nauczycieli reguluje w pełni Karta Nauczyciela.
Art. 42. 1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
Art. 42b. 1. Nauczyciel może być obowiązany do realizowania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć wychowawczych także w porze nocnej.
2. Za każdą godzinę pracy w porze nocnej nauczycielowi przysługuje dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 15% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego, jednakże nie niższej niż ustalona na podstawie art. 1518 § 1 Kodeksu pracy.
3. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, w porozumieniu z właściwymi ministrami, określi, w drodze rozporządzenia, szkoły i przypadki, w których nauczyciel może być obowiązany do realizowania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć wychowawczych także w porze nocnej, oraz warunki, na jakich może się to odbywać, uwzględniając w szczególności:
1) konieczność zapewnienia opieki w porze nocnej w placówkach świadczących opiekę całkowitą lub przyjmujących dzieci także w nocy;
2) zapobieganie zagrożeniom dla wychowanków ze strony środowiska lokalnego;
3) warunki lokalowe szkół;
4) równomierne obciążenie nauczycieli pracą w porze nocnej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 17 maja 2001 r. w sprawie realizowania przez nauczycieli tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć wychowawczych w porze nocnej:
§ 2. 1. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć wychowawczych także w porze nocnej jest realizowany w:
1) zakładach poprawczych,
2) schroniskach dla nieletnich,
3) rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych z internatami dla dzieci i młodzieży,
4) placówkach opiekuńczo-wychowawczych zapewniających całodobową opiekę.
2. Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć wychowawczych może być realizowany także w porze nocnej w:
1) specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
2) internatach i bursach szkolnych,
3) domach wczasów dziecięcych.
§ 4.3. Nauczycielom zobowiązanym do realizowania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć wychowawczych także w porze nocnej dyrektor szkoły zapewnia:
1) dzień wolny od pracy po zakończeniu pracy w porze nocnej trwającej co najmniej 8 godzin,
2) korzystanie co najmniej raz na dwa tygodnie z dwu kolejnych nocy wolnych od pracy, przypadających w sobotę i w niedzielę lub w niedzielę i w poniedziałek,
3) równomierne obciążenie nauczycieli pracą w porze nocnej, z uwzględnieniem ust. 2.
W ramach tych przepisów należy ustalać czas pracy nauczycieli wychowawcow internatu.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy pracownikowi można zaliczyć do stażu pracy na podstawie dokumentów „decyzję o uznaniu ww. osoby za bezrobotną i przyznaniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych wraz z osobną decyzją o utracie prawa do zasiłku dla bezrobotnych”, który pracownik otrzymywał w okresie trwania tego zasiłku, czy musi to być zaświadczenie z urzędu pracy po ustaniu okresu zarejestrowania i pobierania tego zasiłku?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy wicedyrektorzy w szkołach (placówka feryjna) powinni podpisywać listę obecności? Czy jest jakaś podstawa prawna, która o tym mówi? Spotkałam się ze stanowiskiem, że niektóre organy prowadzące szkołę wprowadzają taki obowiązek.
Czy jakiś przepis określa jak powinna wyglądać lista obecności dla pracowników niepedagogicznych? Czy powinna być imienna (jedna lista dla każdego pracownika) i przechowywana z kartami ewidencji czasu pracy. Czy może być to lista zbiorcza?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 stycznia 2017 do 31 sierpnia 2017 byłam zatrudniona jako nauczyciel na Kodeksie Pracy (mam 25 lat stażu pracy) Otrzymałam świadectwo pracy, na którym napisane jest, że wykorzystałam cały urlop. W lipcu przystąpiłam do konkursu na dyrektora i od 1 sierpnia 2017 jestem dyrektorem przedszkola publicznego,którego organem prowadzącym jest burmistrz. Ile należy mi się urlopu za rok 2017 (od 1 sierpnia do 31 grudnia 2017)? W Urzędzie Gminy cały czas zastanawiają się, ile dni mi się należy. Dlatego moje pytanie kieruje do specjalistów.
- Biorąc pod uwagę zapisy Art. 220 ust. 1 pkt 4 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe: „4) liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez daną jednostkę samorządu terytorialnego, nie może być wyższa niż liczba uczniów przypadających na jeden etat pedagoga, psychologa lub logopedy, zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego, w roku szkolnym 2016/2017”, czy można powstałą zwyżkę godzin przeznaczyć na realizację zajęć w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Przykładowo: Szkoła w roku szkolnym 2016/17 na 290 uczniów; w roku szkolonym 2017/18 - 340 uczniów co daje zwiększenie etatu pedagoga i psychologa do 1,18 etatu, co w przeliczeniu na godziny daje zwyżkę 4 godzin. Pytanie: Czy: 1. Zwyżkę 4 godzin pedagoga szkolnego można przeznaczyć np. na realizację zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z takim zaleceniem wynikającym z opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej o dostosowaniu wymagań edukacyjnych (pedagog posiada stosowne kwalifikacje do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych). 2. Zwyżkę godzin psychologa szkolnego przeznaczyć na zajęcia logopedyczne. W tym przypadku psycholog nie posiada stosownych kwalifikacji. Zajęcia byłyby powierzone innemu nauczycielowi, który posiada kwalifikacje do prowadzenia logopedii (studia podyplomowe). 3. Zajęcia logopedyczne, o których mowa w pkt. 2 realizowane przez nauczyciela np. edukacji wczesnoszkolnej byłyby jego godzinami ponadwymiarowymi. Z jakiego pensum należy w takim wypadku rozliczać godziny ponadwymiarowe: 18- godzinnego (pensum nauczyciela) czy 20-godzinnego (pensum psychologa)?
- Nauczyciel odchodzi na świadczenie kompensacyjne. Czy może starać się o wypłatę nagrody jubileuszowej, do której prawa nabywa za mniej niż 12 miesięcy? A jeżeli tak, to na jakiej podstawie prawnej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe