Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam, mam pytanie dotyczące łączenia szkoły podstawowej i gimnazjum w zespół szkół. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa i perspektyw na przyszłość warto powoływać zespół? Jakie przepisy prawne regulują na dzień dzisiejszy te kwestie?
Podstawa prawna:
Art.62 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (ze zm.).
Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół. Połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.
Inicjatywa w sprawie utworzenia zespołu należy do organu prowadzącego szkołę lub placówkę oświatową.
Uchwałę w sprawie utworzenia zespołu, dla których organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, podejmuje jej organ stanowiący. W przypadku tworzenia zespołu, o którym mowa w pytaniu, a więc szkoły podstawowej z gimnazjum, jest wymagana opinia kuratora oświaty.
Przepisy art. 62 dotyczą szkół i placówek publicznych, zarówno
samorządowych, jak i prowadzonych na podstawie zezwolenia udzielanego na podstawie art. 58 UOSO. Wyklucza się możliwość łączenia w zespół szkoły tego samego typu. Szkołami różnych typów są np.: szkoła podstawowa, gimnazjum.
Jeżeli dyrektor zespołu szkół jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu ustawy, to stosuje się do niego wszystkie przepisy UOSO określające kompetencje, zadania i obowiązki dyrektora szkoły, przede wszystkim zaś art. 39.
Zgodnie z art. 62 ust.3 UOSO utworzenie zespołu następuje w trybie art.58 ustawy, z tym że akt założycielski wymaga zaopiniowania przez rady pedagogiczne poszczególnych typów szkół, które miałyby być włączone do zespołu.
Opinia rad pedagogicznych powinna być wyrażona przed uchwaleniem bądź nadaniem aktu założycielskiego przez organ prowadzący. Statut oraz akt założycielski przesyła się kuratorowi oświaty właściwego kuratorium.
Nie mogę natomiast wyrazić opinii nt. sensowności tworzenia zespołu, ponieważ jest to kompetencja organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile godzin dyrektorskich przypada na klasy nauczania zintegrowanego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z UoSO "Art16.4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno -pedagogicznej." Czy dyrektor szkoły może wydać decyzję odmowną (nie odroczyć obowiązku szkolnego), mimo opinii z ppp w sprawie odroczenia? Innymi słowy- rodzic dostaje z poradni opinię, że dziecko nie osiągnęło gotowości szkolnej, a dyrektor szkoły nie odracza tego obowiązku i dziecko musi iść do I klasy.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Przesyłam doprecyzowanie zadanego wcześniej pytania:
„Jesteśmy szkołą podstawową z oddziałami dwujęzycznymi. Mamy obecnie WOS i biologię nauczane z elementami j. angielskiego. Chcemy wprowadzić historię nauczaną także dwujęzycznie. Jakie formalności w tej kwestii trzeba spełnić? Czy w tej sytuacji potrzebna jest zgoda organu prowadzącego?”.
Chcemy wprowadzić dodatkowy przedmiot w klasie dwujęzycznej. Są biologia i WOS, chcemy wprowadzić jeszcze historię. Czy są uwarunkowania prawne, które należy w związku z tym spełnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pracuję w Ośrodku wychowawczym jako pedagog mialam 30 godzin pensum, pracując również w niedzielę i sobotę. Co zmieni się w roku szkolnym 2009/10?
- Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej miał zastępstwo w kl. V - j. angielski; prowadził zajęcia opiekuńcze. Jest to nauczyciel mianowany. Jaką stawkę należy mu wypłacić za 1 godz.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe