Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Zgodnie z UoSO "Art16.4. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno -pedagogicznej." Czy dyrektor szkoły może wydać decyzję odmowną (nie odroczyć obowiązku szkolnego), mimo opinii z ppp w sprawie odroczenia? Innymi słowy- rodzic dostaje z poradni opinię, że dziecko nie osiągnęło gotowości szkolnej, a dyrektor szkoły nie odracza tego obowiązku i dziecko musi iść do I klasy.
Intencją ustawodawcy jest wskazanie organu odpowiedzialnego za podejmowanie decyzji w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego. Jest to kompetencja dyrektora szkoły. Poradnia ma obowiązek wydać stosowną opinię. Dyrektor może wydać decyzję: 1) pozytywną powołując się na opinię poradni lub 2) odmowną z uzasadnieniem i pouczeniem, że rodzic ma prawo odwołać się od decyzji (mającej charakter administracyjnej). Dyrektor jednak musi mieć świadomość, że postępując wbrew opinii przejmuje pełną odpowiedzialność za karierę i ewentualne niepowodzenia szkolne dziecka.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w czasie rekolekcji uczniowie mogą mieć zorganizowane normalne zajęcia dydaktyczne wynikające z planu zajęć, a tylko na określoną godzinę mogą iść do kościoła na mszę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ile ważna jest ocena pracy nauczyciela, a ile ocena dorobku zawodowego nauczyciela, jaka jest podstawa prawna?
- Zgodnie z rozporządzeniem MEN od 25 marca prowadzimy w szkole kształcenie na odległość. Na czas tych szczególnych rozwiązań dyrektor może wprowadzić nową organizację pracy szkoły, ograniczając i dostosowując do niej treści nauczania, a tym samym zmieniając plan lekcji uczniom, w którym tygodniowo realizować będą mniej godzin z poszczególnych przedmiotów. W związku z tym nauczyciel realizować będzie także mniej godzin, nie będzie miał godzin ponadwymiarowych, które jako stałe ma przydzielone w arkuszu organizacji pracy szkoły w bieżącym roku szkolnym. Czy nie zmieniając umowy nauczycielowi dyrektor może przyjąć takie rozwiązanie bez zgody nauczyciela, czyli czy może go pozbawić tych godzin i nie zapłacić za nie?
Poniżej skopiowałam treść §7 rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 ( Dz. U. 2020, poz. 493)
§ 7. 1. Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształce-nia nauczyciel realizuje w ramach obowiązującego go przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tygodniowego obo-wiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, a w przypadku godzin zajęć realizowanych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych – w ramach godzin ponadwymiarowych, o których mowa w art. 35 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 2215).
2. Dyrektor jednostki systemu oświaty ustala zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu kształcenia.
Przytaczam też fragment regulaminu wynagradzania nauczycieli z terenu naszej gminy
(Uchwała nr VII/52/2015 Rady Gminy Gronowo Elbląskie z dnia 24 czerwca 2015r. w sprawie ustalenia regulaminu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez Gminę Gronowo Elbląskie)
Jak interpretować ust.8 pkt 1. czy odnosi się on wyłącznie do pensum czy także do godzin ponadwymiarowych ?
§ 6. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw.
1. W szczególnych przypadkach podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania i opieki, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami, których liczba nie może przekroczyć 1 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć. Przydzielenie nauczycielowi większej liczby godzin ponadwymiarowych może nastąpić wyłącznie za jego zgodą, jednak w wymiarze nie przekraczającym 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, o których mowa w art. 42, ust. 3 Karty Nauczyciela.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, dyrektor może przyznać nauczycielowi płatne godziny za zastępstwo doraźne pod warunkiem realizacji przez nauczyciela programu nauczania.
3. Przez godzinę doraźnego zastępstwa rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, której realizacja następuje w zastępstwie nieobecnego nauczyciela.
4. Wynagrodzenie za jedną godzinę ponadwymiarową ustala się dzieląc stawkę wynagrodzenia zasadniczego łącznie z dodatkiem za trudne i uciążliwe warunki pracy, jeżeli praca w godzinach ponadwymiarowych odbywała się w takich warunkach) przez miesięczna liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć, ustalonego dla rodzaju zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych realizowanych w ramach godzin ponadwymiarowych nauczyciela.
5. W przypadku braku możliwości zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć zgodnie z obowiązującym wymiarem godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych określonych w art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela, przyjmuje się możliwość łączenia różnych wymiarów pensum w ramach jednego etatu proporcjonalnie do liczby realizowanych przez nauczyciela zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Wszystkie godziny realizowane powyżej tak ustalonego pensum stanowią zgodnie z art. 35 ust. 2 Karty Nauczyciela godziny ponadwymiarowe.
6. Miesięczna liczbę godzin obowiązkowego wymiaru zajęć nauczyciela, o której mowa w ust. 4, uzyskuje się mnożąc tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin przez 4,16 z zaokrągleniem do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do 0,5 godziny pomija się, a co najmniej 0,5 godziny liczy się za pełną godzinę.
7. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe wypłacane jest, gdy faktyczna liczba przepracowanych w danym tygodniu godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych przekracza tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin tych zajęć z zastrzeżeniem ust. 11.
8. Za faktycznie przepracowane godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych uważa się także godziny, których nauczyciel nie mógł przepracować z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, a w szczególności:
1) zawieszenia zajęć z powodu epidemii lub mrozów,
2) wyjazdu uczniów na wycieczki szkolne, udział w uroczystościach, zawodach,
3) zawieszenie zajęć z powodu rekolekcji,
4) w związku z Dniem Edukacji Narodowej, dniem rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, za dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych ustalone przez dyrektora,
5) udziału nauczyciela w konferencjach metodycznych i szkoleniach zgodnie ze skierowaniem pracodawcy,
6) udziału w pracach związanych z przeprowadzaniem sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych.
9. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe realizowane w ramach nauczania indywidualnego oraz za zajęcia terapii indywidualnej wypłaca się tylko za faktycznie zrealizowane zajęcia z uczniem.
10. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe przydzielone w planie organizacyjnym szkoły nie przysługuje za dni, w których nauczyciel nie realizuje zajęć z powodu przerw przewidzianych przepisami o organizacji roku szkolnego, rozpoczynania lub kończenia zajęć w środku tygodnia oraz za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
11. Dla ustalenia wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe w tygodniach, w których przypadają dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dni ustawowo wolne od pracy oraz w tygodniach, w których zajęcia rozpoczynają się lub kończą w środku tygodnia - za podstawę ustalenia liczby godzin ponadwymiarowych przyjmuje się tygodniowy obowiązkowy wymiar zajęć określony w art. 42, ust. 3 lub ustalony na podstawie art. 42, ust. 7 Karty Nauczyciela, pomniejszony o 1/5 tego wymiaru (lub 1 , gdy dla nauczyciela ustalono czterodniowy tydzień pracy) za każdy dzień usprawiedliwionej nieobecności w pracy lub dzień ustawowo wolny od pracy. Liczba godzin ponadwymiarowych, za które przysługuje wynagrodzenie w takim tygodniu, nie może być jednak większa niż liczba godzin przydzielonych w planie organizacyjnym.
12. Do ustalenia wynagrodzenia za jedną godzinę doraźnych zastępstw stosuje się odpowiednio ust. 4 i 6.
13. Za zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze wykonywanew dniu wolnym od pracy, nauczyciel otrzymuje inny dzień wolny od pracy. Jeżeli nauczyciel nie otrzyma innego dnia wolnego, przysługuje mu odrębne wynagrodzenie za każdą godzinę pracy obliczone jak za godzinę ponadwymiarową.
14. Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw wypłaca się z dołu.
Czy nauczycielowi, który nie wypracuje swoich godzin ponadwymiarowych przydzielonych mu w czasie przed obowiązywaniem rozporządzenia w sprawie rozwiązań związanych z COVID-19 przysługuje wynagrodzenie, kiedy on de facto z tytułu stanowiska (np. nauczyciel bibliotekarz , czy świetlicy) nie jest w stanie zrealizować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wpisać na świadectwo oceny, jeżeli uczeń ma innego nauczyciela na matematyce rozszerzonej i innego nauczyciela na matematyce podstawowej? Czy ustala się dwie oceny klasyfikacyjne z poszczególnych zajęć edukacyjnych, czy uczeń otrzymuje tylko jedną ocenę klasyfikacyjną niezależnie od tego, czy realizował je w zakresie podstawowym czy rozszerzonym; i który nauczyciel powinien klasyfikować ucznia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko ukraińskie nie mające meldunku w Polsce można przyjąć do niepublicznego punktu przedszkolnego prowadzonego przez stowarzyszenie? Jeżeli tak, to czy gmina ma obowiązek przekazywać na takie dziecko dotację dla stowarzyszenia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe