Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam! Jestem dyrektorem i zamierzam 1 września br. przejść na emeryturę. Czy mam możliwość wyboru sposobu jej naliczona według starych czy nowych zasad, jeżeli tak, to która forma jest dla mnie korzystniejsza? Proszę o podstawę prawną. Dziękuję
Nauczyciele mogą przejść na emeryturę na kilka różnych sposobów, w zależności od tego, jakie spełniają warunki.
Z wcześniejszych emerytur na starych, korzystniejszych zasadach mogą skorzystać osoby urodzone między 1 stycznia 1949 r. a 31 grudnia 1968 r., które do końca 2008 r. osiągnęły wymagany wiek i staż pracy.
W przypadku nauczycieli jest to 30 lat pracy (według Karty Nauczyciela - Art. 88) lub według ustawy o FUS - 55 lat i 20 lat stażu.
Pomostówki, obecnie, przysługują jedynie nauczycielom zatrudnionym w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i socjoterapii, ośrodkach szkolno-wychowawczych, schroniskach dla nieletnich i zakładach poprawczych. Dodatkowo kobiety muszą mieć ukończone 55 lat, 20 lat pracy w tym 15 lat w powyższych instytucjach na pełnym etacie.
Świadczenie kompensacyjne to kolejna alternatywa dla nauczycieli. Jednak z takiego świadczenia mogą skorzystać nauczyciele, którzy mają: 30 lat ubezpieczenia wraz ze studiami, w tym 20 "przy tablicy", ukończone 55 lat w latach 2009-2014. W kolejnych latach wymagany wiek będzie wzrastał, aż osiągnie 60 lat dla kobiet i 65 dla mężczyzn (ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych).
Jeżeli nauczyciel nie spełnia żadnych z powyższych warunków, podlega powszechnym zasadom, czyli po osiągnięciu wieku emerytalnego - na tą chwilę 60 lat kobiety i 65 lat mężczyźni (art. 184 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy to prawda, że od 2020 roku przedszkole nie będzie mogło funkcjonować na piętrze budynku? Czy przepis będzie dotyczył zarówno już tych przedszkoli istniejących od kilku lat i tych, które są dopiero projektowane?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogę wydłużyć etap edukacyjny dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu znacznym, który obecnie jest w klasie III gimnazjum? Proszę o wyjaśnienie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- LO dla dorosłych. Zajęcia w sobotę i niedzielę. Co piszemy na świadectwie ukończenia szkoły w miejscu: zachowanie ..............., religia ............... . Jaką datę ukończenia wpisuję na świadectwie, 28, 29 czy 30 kwietnia 2017?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Rodzic dostarczył do szkoły orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dziecka. W treści orzeczenia poradnia zaleca indywidualne nauczanie wg ramowego planu nauczania, z włączaniem dziecka do udziału w zajęciach z całą klasą. Rodzic wnioskuje na piśmie o organizację indywidualnego nauczania jedynie na kilku wskazanych przedmiotach, potwierdza to stosownym zaświadczeniem lekarskim, oczekując od szkoły, że na pozostałe lekcje dziecko będzie uczęszczało wspólne z klasą (czyli np.
matematyka będzie organizowana w formie nauczania indywidualnego, z ewentualnym dodatkowym włączaniem dziecka do zajęć z klasą, ale takie przedmioty jak np. muzyka będzie realizowana jedynie z całym zespołem klasowym - bez jakichkolwiek zajęć indywidualnych). Czy dyrektor może w takim przypadku zorganizować "częściowe" indywidualne nauczanie, jeżeli równocześnie w orzeczeniu jest mowa o indywidualnym nauczaniu wg ramowego planu nauczania?
2. Czy aktualne przepisy prawa oświatowego dają możliwość wyrażenia zgody przez dyrektora na organizację niepłatnych dodatkowo (a realizowanych w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy) zajęć wyrównawczych (np. z matematyki) bądź rozwijających zainteresowania ucznia (np. kółko z języka obcego), jeżeli nauczyciel sam wyraża chęć prowadzenia takich zajęć, a organ prowadzący nie zapewnia odrębnych środków finansowych na ten cel?
3. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego, jeżeli dla uczniów organizowane są w roku szkolnym 2017/18 rekolekcje wielkopostne, dyrektor zobowiązany jest przyznać dni wolne od zajęć dydaktycznych na ten cel z puli "8 dni dyrektorskich"? Czy też na potrzeby rekolekcji można przyznać dni wolne od nauki niezależnie od w/w 8 dni, którymi dysponuje dyrektor szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy wypłacone równanie nauczycielowi do płacy minimalnej, będzie podlegać zwrotowi w przypadku wyrównania płacy w związku z podwyżkami nauczycieli?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe