Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W przypadku gdy uczeń uczęszczał do oddziału sportowego na świadectwie otrzymuje ocenę z przedmiotu. Zgodnie z pkt. 19 załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. udział uczniów w zajęciach sportowych realizowanych w oddziałach i szkołach sportowych oraz oddziałach i szkołach mistrzostwa sportowego na świadectwach szkolnych i w arkuszach ocen odnotowuje się w części „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne” na kolejnej wolnej pozycji. W miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć należy wstawić poziomą kreskę. Jak powinien wyglądać konkretny zapis na świadectwie w kontekście zajęć w oddziale sportowym?
W ust. 19 załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. z 2019 r. poz. 1700 z późn. zm.), które utraciło moc w dniu 17 czerwca 2023 r. zapisano, że udział uczniów w zajęciach sportowych realizowanych w oddziałach sportowych na świadectwach szkolnych i w arkuszach ocen odnotowuje się w części "Obowiązkowe zajęcia edukacyjne" na kolejnej wolnej pozycji – w miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć należy wstawić poziomą kreskę.
W § 28 obowiązującego od 17 czerwca 2023 r. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 7 czerwca 2023 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. z 2023 r. poz. 1120) zapisano, że na świadectwie szkolnym promocyjnym oraz świadectwie ukończenia szkoły, w części "Obowiązkowe zajęcia edukacyjne", wpisuje się uczestnictwo uczniów w zajęciach sportowych realizowanych w oddziałach sportowych – w miejscu przeznaczonym na wpisanie oceny z tych zajęć wstawia się poziomą kreskę.
Zatem można zapisać: „uczeń uczestniczył w zajęciach sportowych w oddziale sportowym … (podajemy dyscyplinę sportu)”
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dzień dobry.
Ustawa - Zasady klasyfikowania i promowania uczniów w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych mówi, że RP może wyrazić zgodę na zdawanie egzaminów klasyfikacyjnych. Mam pytanie: jeżeli uczeń nie zwróci się z prośbą o egzamin - co wpisujemy uczniowi do arkusza ocen i na świadectwo i jak to skutkuje w kwestii promocji? Rozwijając myśl, jeżeli uczniowi RP nie zgodzi się na egzamin (np z powodu godzin nieusprawiedliwionych) lub jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego - to co wpisujemy uczniowi do arkusza ocen i na świadectwo i jak to skutkuje w kwestii promocji końcoworocznej?
Z góry dziękuję za odpowiedź.
B. Koś
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice dostarczyli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka w dniu 1 lipca 2017 r. do szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej. Co wiąże się z przyjęciem dziecka z orzeczeniem? Jakie warunki nauki i wspomagania należy mu zapewnić?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, który: 1) nie ma stałego zameldowania (rodzice wynajmują mieszkanie), 2) zamieszkujący w obwodzie szkoły, 3) odległość z domu do szkoły wynosi 3km, przysługuje dofinansowanie do dowozu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1. Czy zapis „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej” jest w przypadku dostosowań maturalnych jakkolwiek istotny? Czy to oznacza, że na tej podstawie dostosowanie dotyczy tylko i wyłącznie egzaminu szkoły podstawowej czy również innych egzaminów zewnętrznych, w tym maturalnego?
2. Dlaczego i na jakiej podstawie wśród niektórych opinii widnieje zapis o dostosowaniach tylko dla SP, a w innych jest zarówno wpis o egzaminie maturalnym, egzaminie zawodowym, egzaminach zewnętrznych. Skąd istnieje taka rozbieżność? Porównujemy opinię dwóch uczniów, którzy mają zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, identyczne wskazania dla szkoły, rodziców, rozwój intelektualny na podobnym poziomie, opinia wydana jest w V klasie SP, a jeden uczeń otrzymuje dostosowanie tylko na egzamin w szkole podstawowej, inny na każdym egzaminie. Zastanawiamy się jak ten zapis traktować.
3. Czy szkoła może wydłużyć czas uczniom, posiadającym opinię o dysleksji, jeśli w komunikacie CKE nie ma inf. o wydłużeniu czasu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? I na jakiej podstawie?
4. Czy dostosowania maturalne, zgodne z CKE – „zaznaczenie D” na arkuszu maturalnym odbywa się na podstawie zapisu „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE”, czy rozpoznania w diagnozie?
5. Czy w przypadku, kiedy nie ma zapisu „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE lub zapis dotyczy tylko SP, a w opinii znajduje się opis zaburzonej grafii pisma, zaburzeń percepcyjno-motorycznych to czy możemy przydzielić uczniowi, np. komputer i potraktować ucznia, jako ucznia z zaburzoną grafią.
6. Czy powyższe informacje są gdzieś uregulowane w Ustawie?
W przypadku naszej szkoły, duża część uczniów, posiada opinię uzyskaną w szkole podstawowej, więc przy zapisie dotyczącym egzaminu tylko dla SP, musielibyśmy kierować wszystkich uczniów na powtórzenie badań, gdzie zapis „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie SP i innych egzaminów zewnętrznych”, dopiero uprawniałby ucznia do otrzymania dostosowania na maturze.
Proszę o pomoc i rozwianie powyższych wątpliwości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy w trakcie opracowywania zmian do statutu szkoły. Jak wygląda sprawa załączników do statutu, czy wewnątrzszkolne zasady oceniania, programy wychowawcze i profilaktyki powinny być załącznikami czy raczej powinny znajdować się w treści statutu? Proszę o wskazanie podstawy prawnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe