Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Czy zapis „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej” jest w przypadku dostosowań maturalnych jakkolwiek istotny? Czy to oznacza, że na tej podstawie dostosowanie dotyczy tylko i wyłącznie egzaminu szkoły podstawowej czy również innych egzaminów zewnętrznych, w tym maturalnego? 2. Dlaczego i na jakiej podstawie wśród niektórych opinii widnieje zapis o dostosowaniach tylko dla SP, a w innych jest zarówno wpis o egzaminie maturalnym, egzaminie zawodowym, egzaminach zewnętrznych. Skąd istnieje taka rozbieżność? Porównujemy opinię dwóch uczniów, którzy mają zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, identyczne wskazania dla szkoły, rodziców, rozwój intelektualny na podobnym poziomie, opinia wydana jest w V klasie SP, a jeden uczeń otrzymuje dostosowanie tylko na egzamin w szkole podstawowej, inny na każdym egzaminie. Zastanawiamy się jak ten zapis traktować. 3. Czy szkoła może wydłużyć czas uczniom, posiadającym opinię o dysleksji, jeśli w komunikacie CKE nie ma inf. o wydłużeniu czasu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się? I na jakiej podstawie? 4. Czy dostosowania maturalne, zgodne z CKE – „zaznaczenie D” na arkuszu maturalnym odbywa się na podstawie zapisu „ Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE”, czy rozpoznania w diagnozie? 5. Czy w przypadku, kiedy nie ma zapisu „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej i innych egzaminów zewnętrznych zgodnie z wytycznymi CKE lub zapis dotyczy tylko SP, a w opinii znajduje się opis zaburzonej grafii pisma, zaburzeń percepcyjno-motorycznych to czy możemy przydzielić uczniowi, np. komputer i potraktować ucznia, jako ucznia z zaburzoną grafią. 6. Czy powyższe informacje są gdzieś uregulowane w Ustawie? W przypadku naszej szkoły, duża część uczniów, posiada opinię uzyskaną w szkole podstawowej, więc przy zapisie dotyczącym egzaminu tylko dla SP, musielibyśmy kierować wszystkich uczniów na powtórzenie badań, gdzie zapis „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie SP i innych egzaminów zewnętrznych”, dopiero uprawniałby ucznia do otrzymania dostosowania na maturze. Proszę o pomoc i rozwianie powyższych wątpliwości.
Odpowiedź 1 i 2:
Zapis w orzeczeniu : „Dostosowanie warunków i formy sprawdzianu przeprowadzanego na zakończenie szkoły podstawowej”- dotyczy tyko szkoły podstawowej. W dalszych odpowiedziach są podane podstawy prawne dotyczące dostosowywania warunków i formy poszczególnych sprawdzianów/ egzaminów. Rozbieżność w orzeczeniach może wynikać z wyników badań przeprowadzonych przez odpowiednie zespoły, które wydają orzeczenia. powołane na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, z dnia 7 września 2017 r., w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. 2017, poz. 1743). Pytanie to winno zostać skierowane do specjalistów, wchodzących w skład zespołu, zgodnie z § 4 ust. 2 w/w Rozporządzenia (W skład zespołu wchodzą:
1) dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu;
2) psycholog;
3) pedagog;
4) lekarz;
5) inni specjaliści, w szczególności posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.).
Zapis należy traktować zawsze literalnie, szkoła podstawowa- dostosowujemy zgodnie z przepisami i komunikatami CKE egzamin w szkole podstawowym.
Odpowiedź 3:
Wydłużenie następuje na podstawie komunikatu CKE, z uwagi na zewnętrzny charakter egzaminu. Nie ma podstaw prawnych, które dawałyby możliwość wydłużenia czasu egzaminu dla osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Odpowiedź 4:
Dostosowanie egzaminu maturalnego odbywa się, na podstawie komunikatu CKE ogłoszonego w Biuletynie Informacji Publicznej, zgodnie z art. 44zzr ustawy o systemie oświaty - Uczeń lub absolwent posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność może przystąpić do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności, na podstawie tego orzeczenia.
Odpowiedź 5:
Na podstawie art. 9a ust. 2 pkt 10 lit. a tiret trzecie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 1481), Centralna Komisja Egzaminacyjna, podaje w Biuletynie Informacji Publicznej szczegółowych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego oraz egzaminów eksternistycznych, do potrzeb osób, o których mowa:
- w art. 44zzr (Uczeń lub absolwent posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność może przystąpić do egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności, na podstawie tego orzeczenia.),
-w art. 44zzzf (Uczeń, słuchacz albo absolwent posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność może przystąpić do egzaminu zawodowego w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju niepełnosprawności, na podstawie tego orzeczenia.)
-i w art. 44zzzh (Zdający,: niewidomi, słabowidzący, niesłyszący, słabosłyszący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, przystępują do egzaminu zawodowego w warunkach i formie dostosowanych do rodzaju ich niepełnosprawności, na podstawie zaświadczenia potwierdzającego występowanie danej dysfunkcji, wydanego przez lekarza.)
Tym samym jest to ustawowe zadanie CKE i placówki oświatowe nie mogą samodzielnie ustalać warunków przeprowadzenia egzaminów, w szczególności dla osób, z których dokumentacji nie wynika szczególna potrzeba dostosowania trybu i warunków przeprowadzenia danego egzaminu.
Odpowiedź 6:
Zasady dostosowania egzaminów- przebiegu i warunków dla osób, które legitymują się orzeczeniami wydanymi na podstawie ustawy Prawo oświatowe, zostały uregulowane w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r., poz. 1481).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o informację, czy jest zgodne z prawem oświatowym wydanie polecenia dyrektorom szkół przez burmistrza organizacji zajęć opiekuńczych także dla uczniów, których rodzice nie spełniają warunków określonych w par. 2c rozporządzenia MEN z dnia 5 listopada 2020 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1)Z dniem 1 września 2002 roku powierzono nauczycielowi/ w wyniku konkursu/ stanowisko dyrektora szkoły podstawowej.
2)W roku 2003 podjęto uchwałę o likwidacji SP i utworzeniu gimnazjum.
3)Konkurs na stanowisko dyr. wygrała osoba, która była dyr. likwidowanej podstawówki do 31.08.2003 r.
Organ powierzył obowiązki od 01 lipca 2003 r.- 31 sierpnia 2008 r.
Zatem jedna osoba była dyrektorem dwóch szkół przez okres dwóch miesięcy, ale wynagrodzenie pobierała z tytułu bycia dyrektorem tylko szkoły podstawowej.
PYTANIA:
1) Czy fakt bycia dyrektorem dwóch szkół był zgodny z prawem?
2)Czy osoba pełniąca te dwie funkcje powinna otrzymać wynagrodzenie jako dyrektor szkoły podstawowej i gimnazjum?
3)Powierzenie obowiązków dyr. gimnazjum nastapiło pisemnie 01 lipca 2003, ztem ta osoba nie wykorzystała urlopu?
Czy organ powinien wypłacić ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Z góry bardzo dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy od września 2010 r będą obowiązywały nowe arkusze ocen?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Podstawy prawne do uchwały:
1. Zaopiniowanie aneksu arkusza organizacyjnego. Podstawa prawna do uchwał Rady Pedagogicznej.
2. Podstawa prawna do uchwały: Propozycji dni wolnych od zajęć dydaktycznych.
3. Organizacji pracy szkoły w roku szkolnym 2017/2018
4. W sprawie opinii dotyczącej dopuszczenia do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania ogólnego
5. W sprawie zatwierdzenia planu pracy szkoły na rok szkolny 2017/2018r.,podst. prawna do uchwały w sprawie planu nadzoru pedagogicznego
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Liczba dzieci w grupie przedszkolnej nie powinna przekraczać 25 dzieci. Czy ustalając liczbę dzieci w grupie nie należy również kierować się wielkością sal? Czy jest przepis, który reguluje te kwestie? Pytanie dotyczy przedszkola publicznego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe