Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Podstawy prawne do uchwały: 1. Zaopiniowanie aneksu arkusza organizacyjnego. Podstawa prawna do uchwał Rady Pedagogicznej. 2. Podstawa prawna do uchwały: Propozycji dni wolnych od zajęć dydaktycznych. 3. Organizacji pracy szkoły w roku szkolnym 2017/2018 4. W sprawie opinii dotyczącej dopuszczenia do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania ogólnego 5. W sprawie zatwierdzenia planu pracy szkoły na rok szkolny 2017/2018r.,podst. prawna do uchwały w sprawie planu nadzoru pedagogicznego
1. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatoweArt. 307. • Wszelkie czynności podjęte przed 1 września 2017 r. na podstawie ustaw zmienianych w art. 4 i art. 15 (ustawa Karta Nauczyciela i ustawa o systemie oświaty) w ustawie wprowadzającej (ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe), w brzmieniu dotychczasowym, pozostają w mocy. • Czynności podejmowane na rok szkolny 2017/2018 i następne lata szkolne dotyczące organizowania i prowadzenia kształcenia, wychowania i opieki w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty, oraz realizowania zadań oświatowych w tych latach szkolnych, są podejmowane zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe oraz ustaw: Karta Nauczyciela i ustawa o systemie oświaty, w brzmieniu nadanym ustawą wprowadzającą, a także zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie tych ustaw tj. Karta Nauczyciela i ustawy o systemie oświaty (o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej).Art. 323. • W przypadku szkoły, do której odpowiednio z dniem 1 września 2017 r., z dniem 1 września 2018 r.albo z dniem 1 września 2019 r. zostanie włączone gimnazjum, arkusz organizacji szkoły odpowiednio na rok szkolny 2017/2018, 2018/2019 albo 2019/2020 opracowuje dyrektor tej szkoły we współpracy z dyrektorem dotychczasowego gimnazjum. 2. Ustawa Prawo Oświatowe Art. 110. • Arkusz organizacji szkoły i przedszkola określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. • Arkusz organizacji szkoły i przedszkola opracowuje dyrektor szkołyi przedszkola, uwzględniając przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół (zostanie wydane na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 UPO), po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych (w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli). • Arkusz organizacji szkoły i przedszkola zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. • Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych. • W przypadku wprowadzenia do 30 września zmian do zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły i przedszkola, organ prowadzący zatwierdza arkusz po zasięgnięciu opinii zakładowych organizacji związkowych oraz opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. 3. Nowa delegacja do wydania rozporządzenia – art. 111. oraz art. 113 • Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację publicznych szkół i publicznych przedszkoli, w tym:zakres informacji, jakie w szczególności powinny być zawarte w arkuszu organizacji szkoły i przedszkola oraz terminy jego opracowywania, opiniowania i zatwierdzania, mając na uwadze liczbę pracowników szkoły i przedszkola, liczbę oddziałów poszczególnych klas, liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach, tygodniowy wymiar godzin zajęć obowiązkowych w poszczególnych oddziałach oraz tygodniowy wymiar godzin zajęć dodatkowych. • Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia, szczegółową organizację publicznych szkół i placówek artystycznych, w tym:zakres informacji, jakie w szczególności powinny być zawarte w arkuszu organizacji szkoły i placówki artystycznej oraz terminy jego opracowywania i zatwierdzania.Zakładamy, że projekt rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli będzie zawierał przepis przejściowy, który umożliwi opracowywanie i zatwierdzenie arkuszy organizacji szkół i przedszkoli publicznych w roku szkolnym 2017/2018.Źródło: https://reformaedukacji.men.gov.pl/tag/arkusz-organizacyjny. Ad. 1.Przepisy Prawa oświatowego oraz interpretacja MEN nie wskazuje na konieczność opiniowania aneksu przez radę pedagogiczną.; Ad. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (ze zm.), w szczególności §5.; Ad. 3Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki.USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w szczególności art. 70. ; Ad. 4 Dyrektor przedszkola lub szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej, danej innej formie wychowania przedszkolnego lub szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli odpowiednio program wychowania przedszkolnego lub programy nauczania. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60), w szczególności art. 22a ust. 6.Ad. 5.Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki. USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w szczególności art. 70. W sprawie nadzoru pedagogicznego nie podejmuje się uchwały. Uzasadnienie: Resort edukacji stwierdził, że: w stosunku do czynności, które wiążą się z organizacją i przygotowaniem szkół na nowy rok szkolny 2017/2018 stosuje się nowe przepisy ustawy – Prawo oświatowe oraz nowe rozporządzenia, w tym rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, określające procedurę pracy nad arkuszem organizacji. Podstawę prawną do takiego działania stanowi przepis zawarty w art. 307 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, zgodnie z którym czynności podejmowane na rok szkolny 2017/2018 i następne lata szkolne dotyczące organizowania i prowadzenia kształcenia, wychowania i opieki w jednostkach organizacyjnych systemu oświaty oraz realizowania zadań oświatowych w tych latach, są podejmowane na podstawie przepisów:a) nowej ustawy – Prawo oświatowe, b) znowelizowanej ustawy o systemie oświaty, c) znowelizowanej ustawy – Karta nauczyciela, a także zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie tych ustaw, - o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń branżowej szkoły I stopnia klasy wielozawodowej mający status ucznia młodocianego może być objęty indywidualnym nauczaniem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak długo należy archiwizować:
konspekty z zajęć obserwowanych?
konspekty zajęć opiekuna stażów?
plany pracy w poszczególnych oddziałach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w klasie I szkoły podstawowej w czasie zajęć komputerowych przewidziany jest podział uczniów na grupy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy godzin dyrektorskich z nowej ramówki (klasa 1, 4 i 7 sp) - czy te godziny można przeznaczyć na obowiązkowe zajęcia, czy tylko na takie o charakterze rozwijającym zainteresowania uczniów?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku z ostrzeżeniem o trudnych warunkach pogodowych (ostrzeżenie przed orkanem, śnieżycą i gołoledzią) dyrektor może zawiesić zajęcia w placówce? Zaznaczam, że placówka mieści się na wsi i wszyscy uczniowie są dowożeni. Proszę o podanie podstawy prawnej i czy te zajęcia powinny być odrabiane? Co w tej sytuacji z wynagrodzeniem dla pracowników (jesteśmy placówką niepubliczną i wszyscy, także nauczyciele są zatrudnieni z Kodeksu Pracy)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe