Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Skoro ideą rewalidacji jest indywidualne oddziaływanie korekcyjne, kompensacyjne i usprawniające zmierzające do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery...

PORADA PRAWNA

08 września 2017 Prawo oświatowe

Do przedszkola ogólnodostępnego w grupie 5 latków chodzi dziecko z AUTYZMEM - któremu organizujemy od 1 roku dodatkowe zajęcia rewalidacyjne (3 godz. tygodniowo). Na początku tego roku szkolnego 2017/18 zostałam poinformowana przez innego rodzica dziecka z tej samej grupy, że jego syn ma autyzm i też dostarczy mi w niedługim czasie orzeczenie o kształceniu specjalnym dla syna. Zastanawiam się czy zajęcia rewalidacyjne dla tych dzieci mogą być organizowane dla 2 dzieci razem w tym samym czasie - takie same wskazania autyzm, wiek 5 lat, koledzy w grupie przedszkolnej. Proszę o pomoc i podstawy prawne.

Skoro ideą rewalidacji jest indywidualne oddziaływanie korekcyjne, kompensacyjne i usprawniające zmierzające do spowodowania określonych, pozytywnych zmian w zakresie sfery poznawczej i emocjonalno – motywacyjnej oraz w strukturze wiedzy i umiejętności szkolnych dziecka, to zajęcia winny być prowadzone indywidualnie. Kwestię samej organizacji zajęć rewalidacyjnych regulują:

- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1578), w którym wskazano, że w ramach zajęć rewalidacyjnych w IPET należy uwzględnić w szczególności:
1) naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille'a lub innych alternatywnych metod komunikacji – w przypadku dziecka lub ucznia niewidomego;
2) naukę języka migowego lub innych wspomagających lub alternatywnych metod komunikacji – w przypadku dziecka lub ucznia niesłyszącego lub z afazją;
3) zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne – w przypadku dziecka lub ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.
Nie oznacza to jednak, że nie można wobec ucznia niepełnosprawnego realizować innych rodzajów zajęć rewalidacyjnych, jak choćby: rehabilitacja ruchowa, korekcja wad postawy, korygowanie wad mowy, muzykoterapia, dogoterapia, terapia zajęciowa, kinezyterapia, hipoterapia, Biofeedback, itd. Formy rewalidacji powinny być określone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i ewentualnie doprecyzowane na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia dokonanej przez Zespół oraz określone w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym. Według wykładni ministerstwa edukacji narodowej, zajęciami rewalidacyjnymi mogą być wszystkie formy zajęć o charakterze terapeutycznym inne niż wskazane we wspomnianym już rozporządzeniu MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

- Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649), w którym wskazano, że: czas prowadzonych w przedszkolu zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut, a z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut. Rozstrzygnięcie, w jakich godzinach – oczywiście poza realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego - będą realizowane zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem, należy do decyzji dyrektora i nauczycieli przedszkola, podjętej w uzgodnieniu z rodzicami i uwzględniającej potrzeby dziecka wynikające z jego niepełnosprawności.

 

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Podstawa prawna

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT