Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o informację, czy jest zgodne z prawem oświatowym wydanie polecenia dyrektorom szkół przez burmistrza organizacji zajęć opiekuńczych także dla uczniów, których rodzice nie spełniają warunków określonych w par. 2c rozporządzenia MEN z dnia 5 listopada 2020 r.?
Na podstawie § 1a ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 1389 ze zm.) do dnia 3 stycznia 2021 r. na obszarze kraju ogranicza się funkcjonowanie publicznych i niepublicznych szkół podstawowych. W tym terminie zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, co dotyczy także zajęć świetlicowych (§ 2a ust. 3a ww. rozporządzenia). Natomiast wyjątkowo w szkołach podstawowych w odniesieniu do uczniów, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności lub brak możliwości realizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nie mogą realizować tych zajęć w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły ma obowiązek zorganizować zajęcia w szkole lub umożliwić uczniowi realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły; opieka jest więc zapewniana tym uczniom, którzy nie mogą ich realizować zdalnie w domach – np. z powodu braku sprzętu lub dostępu do internetu (§ 2 ust. 3f ww. rozporządzenia). Z kolei szkoła podstawowa jest obowiązana prowadzić działalność opiekuńczą dla dzieci osób zatrudnionych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz innych osób realizujących zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, uczęszczających do klas I–III szkoły podstawowej (§ 2c ww. rozporządzenia); świetlica nie jest więc zapewniana wszystkim chętnym dzieciom, chyba że w zdalnej formie, a organ prowadzący nie może w tym zakresie wydać dyrektorowi wiążącego polecenia w zakresie stacjonarnej działalności, które jest niezgodne z przepisami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Mama sześciolatka z I kl. - rodzic domaga się, aby syn powtarzał rok ze względu na brak dojrzałości emocjonalnej. Wychowawca jest innego zdania, twierdząc, że dziecko sobie radzi. Co na to prawo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy regulują liczbę opiekunów na wycieczce szkolnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy z pracownikiem niepedagogicznym-emerytem zatrudnionym na czas nieokreślony rozwiązuje się stosunek pracy również po zawiadomieniu związków zawodowych?
- Czy w sytuacji, gdy w klasie 1-3 SP jest uczeń z orzeczonym zespołem Aspergera, ale rodzice wycofali ze szkoły stosowne orzeczenie w tym zakresie, dyrektor ma podstawy (oczywiście za zgodą organu prowadzącego) do kontynuacji zatrudnienia w takiej klasie asystenta nauczyciela? Ze względu na nieobliczalne zachowania takiego ucznia jest to zasadne, gdyż często jest potrzeba np. wyjścia za uczniem w trakcie zajęć lekcyjnych, aby zapewnić mu bezpieczeństwo np. w sytuacjach, gdy niespodziewanie ucieka z lekcji. Czy kontynuacja zatrudnienia asystenta nauczyciela w takiej sytuacji - pomimo formalnego nieposiadania przez szkołę orzeczenia - nie stoi w sprzeczności z przepisami w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jednym z celów kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu jest prowadzenie ciągnika rolniczego z przyczepą. W związku z tym proszę o informację, czy szkoła musi mieć zarejestrowany ośrodek szkolenia kierowców? Jaka powinna być forma zaliczenia części teoretycznej prowadzonej jako przedmiot w kształceniu teoretycznym i części praktycznej? W jaki sposób udokumentować fakt odbycia przez ucznia części teoretycznej (w formie przedmiotu), aby mógł on uzyskać Profil Kandydata na Kierowcę i przystąpić do części praktycznej nauki jazdy? Jaki jest termin zaliczenia obu części?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe