Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dyrektor Zespołu Szkół w Hucie Dąbrowie zwraca się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania: Czy dziecko posiadające orzeczenie do kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność umysłową (upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym)- taki wpis widnieje w preambule oraz stwierdzenia z diagnozy (z tego samego dokumentu) „mózgowe porażenie dziecięce, niedowład spastyczny czterokończynowy, padaczka” (…) „W zakresie samoobsługi nie jest samodzielna. Nie potrafi się ubrać, samodzielnie się nie porusza, wymaga pomocy drugiej osoby. Nie kontroluje potrzeb fizjologicznych” oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydawane co roku od 10 lat widnieją różne wpisy. W 2003r. i 2006r. widnieje wpis „ ze względu na niepełnosprawność ruchową” a w innych latach widnieją wpisy „z uwagi na stan zdrowia”, „ z uwagi na stan zdrowia ucznia znacznie utrudniający uczęszczanie do szkoły”. Czy można wpisać w SIO do tabeli NP1 jako ucznia z więcej niż jedną niepełnosprawnością? Z góry dziękuję za odpowiedź.
W tabeli NP1 SIO ujmuje się uczniów, którzy mają orzeczoną w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego więcej niż jedną niepełnosprawność. Oznacza to, że dany uczeń powinien posiadać albo jedno orzeczenie, w którym będzie wpisane, że orzeczenie wydane jest z uwagi na niepełnosprawność sprzężoną, albo co najmniej dwa orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na różne niepełnosprawności. Bierzemy więc pod uwagę tylko zapis z pierwszej strony orzeczenia "z uwagi na...". To co jest w treści uzasadnienia stanowi jedynie informację dla szkoły o ewentualnym stanie zdrowia ucznia, jego dodatkowych dysfunkcjach.
Fakt, że uczeń posiada również orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania nie mają nic wspólnego z tabelą NP1 w SIO. Opieramy się tylko i wyłącznie o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczniowie Zespołu Szkół, w tym technikum i zasadniczej szkoły zawodowej realizują w ramach projektów unijnych EFS staże u pracodawców, za które otrzymują wynagrodzenie. Czy od tych umów trójstronnych należy odprowadzać jakieś składki, podatek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego tygodniowy wymiar godzi wynosi 30. Czy dyrektor szkoły (prywatna) może podjąć decyzje o przyznaniu większej ilości godzin na naukę języka obcego?? Oznacza to zwiększenie tygodniowego wymiaru godzin do 34 ? Jeżeli nie mogą to być godziny obowiązkowe to czy mogą to być godziny nieobowiązkowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku z brakiem odpowiedzi, przytaczam pytanie:
Przytaczam moje pytanie: " Dotyczy dzieci obcokrajowców: Proszę o opinię czy też informację, w jakiej instytucji można uznać za wystarczającą do skreślenia uczniów z listy uczniów, w przypadku, gdy uczniowie ci faktycznie nie realizują obowiązku szkolnego, tzn nie uczęszczają na zajęcia szkolne, ich rodzice nie odbierają listów poleconych ze szkoły i istnieje podejrzenie, że opuścili Polskę? Proszę o podanie podstawy prawnej." oraz Państwa odpowiedz: "Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.). Art. 18. 1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do: 1) dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły; 2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne; 3) zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowywanie się do zajęć; 4) informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej lub gimnazjum, w obwodzie których dziecko mieszka, o realizacji obowiązku szkolnego spełnianego w sposób określony w art. 16 ust. 5b. 2. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi nauki, na żądanie wójta gminy (burmistrza, prezydenta miasta), na terenie której dziecko mieszka, są obowiązani informować go o formie spełniania obowiązku nauki przez dziecko i zmianach w tym zakresie. 3. Rodzice dziecka realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 8, są obowiązani do zapewnienia dziecku warunków nauki określonych w tym zezwoleniu. Art. 19. 1. Dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkałe w obwodach tych szkół, a gmina kontroluje spełnianie obowiązku nauki przez młodzież zamieszkałą na terenie tej gminy, w tym odpowiednio: 1) kontrolują wykonywanie obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, a także współdziałają z rodzicami w realizacji obowiązków, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 3 i ust. 3; 2) prowadzą ewidencję spełniania obowiązku szkolnego oraz obowiązku nauki. Obowiązkiem szkolnym objęte są również dzieci obywateli polskich czasowo przebywających poza granicami RP oraz dzieci obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą RP, a obowiązek szkolny i nauki realizowany jest w szkołach, zespołach szkół oraz szkolnych punktach konsultacyjnych przyplacówkach dyplomatycznych i konsularnych RP. 2) Zgodnie z ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity: Dz.U. z 2002, Nr 110, poz. 968 ze zm.) w przypadku wykonywania obowiązku wynikającego bezpośrednio z mocy prawa, za uprawnionego do żądania wykonania obowiązku uznaje się instytucję bezpośrednio zainteresowaną w wykonaniu przez zobowiązanego obowiązku albo powołaną do czuwania nad wykonaniem obowiązku, czyli dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, ponieważ to oni kontrolują spełnianie obowiązku szkolnego przez dzieci zamieszkujące w obwodach tych szkół. Art. 20. 1. Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W związku z powyższym szkoły często stosują procedurę nadaną przez m. in. organy prowadzące, np.: 1) wystosowanie upomnienia do rodziców/ prawnych opiekunów, (art. 15, dla celów dowodowych wymagana jest forma pisemna i skuteczność doręczenia, czyli dowód doręczenia). Treść upomnienia obejmuje wezwanie do wykonania obowiązków łącznie z uwagą, że w razie niewykonania tego obowiązku sprawa zostanie skierowania do postępowania egzekucyjnego. 2) wystawienie tytułu wykonawczego, (art. 26 § 1 i art. 27), po upływie 7 dni od dnia doręczenia upomnienia z wykorzystaniem wzoru tytułu wykonawczego związanego z egzekucją obowiązku niepieniężnego, określa załącznik nr 24 do rozporządzenia Ministra Finansów, z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2001 r. Nr 137 poz. 1541 ze zm.). 3) jeśli zastosowano całość postępowania administracyjnego zgodnego z przepisami - następnie wystąpienie do organu egzekucyjnego – organ JST (prowadzący) z wnioskiem o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji, na zasadzie art. 26 § 1 oraz art. 28, ze wskazanym środkiem przymuszenia, w postaci grzywny. Natomiast, jeśli możliwe jest uzyskanie pisemnego oświadczenia od rodzica o spełnianiu obowiązku ze wskazaniem sposobu lub szkoły, w której dziecko realizuje obowiązek, odstępuje się od postępowania administracyjnego." Moje pytanie nie dotyczy kontroli obowiązku szkolnego. Pytanie dotyczy skreślenia ucznia z listy. Ponownie je zadaję: Opinię jakiej instytucji można uznać za wystarczającą, by wykreślić małoletniego ucznia z listy? Dotyczy ucznia - cudzoziemca, w stosunku do którego, są przypuszczenia, że opuścił Polskę.
Niestety, przypuszczenia nie wystarczą, prawo obliguje dyrektora do postępowania opisanego w odpowiedzi.
Jeszcze raz podkreślam, że Państwa wypowiedź dot kontroli obowiązku szkolnego. A moje pytanie dotyczy skreślenia ucznia?
Jaką należy mieć podstawę do skreślenia ucznia z listy w dzienniku? Do wykreślenia z księgi? oraz co wpisać w rubryce "przyczyna odejścia"? proszę o podstawę prawną
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła i przedszkole powinny zakładać dzieciom karty dzieci sześcioletnich? Nie mogę znaleźć w przepisach podstawy prawnej, która nakazuje mi zakładanie tych kart, choć mają one symbole MEN, a dokładnie MEN-IV-2 lub karty zgłoszenia dziecka do przedszkola, świetlicy MEN-IV/1. Nie mogę znaleźć też rozporządzenia, w którym są te dokumenty wykazane, a przecież funkcjonują ich symbole MEN-owskie? To samo z dziennikami lekcyjnymi, też mają symbole MEN-owskie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od początku drugiego półrocza katecheta przebywa na zwolnieniu lekarskim. W szkole nie ma innego katechety, nie były organizowane żadne zastępstwa. Czy mogę zlecić wychowawcom klas wystawienie ocen rocznych ( takich jak na półrocze) i na jakiej podstawie prawnej?
Agnieszka Pilipów
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe