Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Czy szkoła, dyrektor szkoły może odstąpić od dochodzenia od instytucji zewnętrznej, z którą szkoła zawarła umowę, kar finansowych przewidzianych w umowie za jej niedotrzymanie? W jakich sytuacjach? Proszę o podanie podstawy prawnej
USTAWA z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
Art. 55. Należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające organom administracji rządowej, państwowym jednostkom budżetowym i państwowym funduszom celowym, mogą być umarzane w całości albo w części lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty.
Art. 56. 1. Należności, o których mowa w art. 55, mogą być umarzane w całości, jeżeli:
1) osoba fizyczna - zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 000 zł;
2) osoba prawna - została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;
3) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
4) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji;
5) zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny.
2. W przypadku gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, należności, o których mowa w ust. 1, mogą zostać umorzone tylko wtedy, gdy warunki umarzania są spełnione wobec wszystkich zobowiązanych.
Art. 57. Na wniosek dłużnika:
1) należności mogą być umarzane w części,
2) mogą zostać odroczone terminy spłaty całości lub części należności,
3) płatność całości lub części należności może zostać rozłożona na raty
- w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika oraz uzasadnionym interesem Skarbu Państwa.
Art. 58. 1. Do umarzania, odraczania terminów lub rozkładania na raty spłat należności, o których mowa w art. 55, są uprawnieni:
1) minister właściwy do spraw Skarbu Państwa - w odniesieniu do należności Skarbu Państwa wynikających ze stosunków prawnych, w zakresie których jest on właściwy;
2) kierownik państwowej jednostki budżetowej - w odniesieniu do pozostałych należności przypadających tej jednostce budżetowej, jeżeli wartość należności głównej nie przekracza kwoty 40 000 zł;
3) dysponent państwowego funduszu celowego - w odniesieniu do należności tego funduszu;
4) dysponent części budżetowej - w pozostałych przypadkach.
2. Umorzenie należności oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje, w formie pisemnej, na podstawie przepisów prawa cywilnego.
3. W przypadkach, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 1, 2 i 4, umorzenie należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli.
4. Przepisy ust. 1-3 oraz art. 55-57 stosuje się odpowiednio do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat odsetek od tych należności oraz do umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat innych należności ubocznych.
5. Przepisów ust. 1-4 oraz art. 55-57 nie stosuje się do należności, których umarzanie, odraczanie terminów spłaty oraz rozkładanie spłaty na raty określają odrębne przepisy.
6. Dysponent części budżetowej lub dysponent państwowego funduszu celowego może wyrazić zgodę na niedochodzenie należności budżetu państwa z tytułu umowy cywilnoprawnej, której kwota wraz z odsetkami nie przekracza 100 zł.
Art. 59. 1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane albo ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 4.
2. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określi szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg, o których mowa w ust. 1, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną, oraz wskaże organ lub osobę uprawnione do udzielania tych ulg.
3. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, postanowić o stosowaniu z urzędu ulg, o których mowa w ust. 1, w przypadku wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 56 ust. 1.
4. Do należności cywilnoprawnych powstałych w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami stosuje się przepisy art. 55-58, z tym że uprawnienia kierownika państwowej jednostki budżetowej przysługują zarządowi jednostki samorządu terytorialnego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pracownica obsługi – woźna szkolna – przebywała pół roku na zwolnieniu lekarskim ze względu na stan zdrowia (bóle kręgosłupa i biodra). Miała być przygotowana do operacji, jednak ze względu na zmiany w szpitalu, w którym miała być operowana (szpital zmieniono na szpital covidowy), wszystkie operacje i zabiegi zostały wstrzymane. Pracownica porusza się o kuli. Chce wrócić do pracy. Pracodawca musi jednak wydać pracownikowi skierowanie do lekarza medycyny pracy na badania kontrolne.
1. Co w przypadku, gdy medycyna pracy nie wyda zgody na powrót do pracy?
2. Czy umowa rozwiązuje się automatycznie? Czy należy wtedy rozwiązać umowę – jaki jest wówczas okres wypowiedzenia? Jaka podstawa prawna?
3. Co wpisujemy w świadectwie pracy w pkt 4 (stosunek pracy ustał w wyniku…)?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczycielowi, który jest bibliotekarzem, w nowym roku szkolnym przydzielono 3/4 etatu biblioteki i 1/4 etatu na stanowisku wychowawcy w świetlicy szkolnej. Czy dyrektor szkoły ma obowiązek wręczenia nauczycielowi wypowiedzenia zmieniającego warunki pracy związanego ze zmianą zakresu czynności? Zaznaczam, że nauczyciel posiada kwalifikacje opiekuńczo-wychowawcze i do wykonywania zawodu bibliotekarza.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Proszę o informację, do kiedy powinnam udzielić urlopu wychowawczego nauczycielowi, który wnioskował o ten urlop od 4.03.2017 do 22.06.2018. Wniosek wpłynął dzień po wysłaniu wypowiedzenia, tj. 9.03. Czy urlopu powinnam udzielić do końca czerwca, a potem nauczyciel wykorzystywałby urlop wypoczynkowy, czy też do końca sierpnia (i urlop wypoczynkowy zostaje wchłonięty przez wychowawczy)?; 2.Drugie pytanie dotyczy terminów: - wnioski nauczyciela wpłynęły 9.03. (widnieje na nich data 6.03); - wypowiedzenie wysłano 8.03. priorytetem za zwrotnym potwierdzeniem odbioru (termin odbioru – 9.03). Czy zazębienie się tych dat może powodować jakieś problemy?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy szkołą feryjną. Nauczyciel był zatrudniony w naszej szkole na podstawie Karty Nauczyciela w okresach:
od 2.09.2002 r. do 30.04.2012 r. (w tym urlop bezpłatny od 1.02.2007 r. do 31.08.2011 r., od 11.04.2012 r. do 27.04.2012 r. i 30.04.2012 r.);
od 23.03.2020 r. do 26.06.2020 r. w wymiarze 3/18;
oraz umowa – od 1.09.2020 r. do 31.08.2021 r. w wymiarze 17,5/18.
Dnia 4.01.2021 r. (poniedziałek) w czasie ferii szkolnych nauczyciel złożył wypowiedzenie umowy o pracę z zachowaniem 14 dniowego okresu wypowiedzenia. Jaki jest okres wypowiedzenia dla ww. nauczyciela, którego dnia kończy się umowa z nauczycielem? Jak wyliczyć urlop nauczycielowi? roszę o podstawę prawną.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września powstaje Zespół Szkół, w skład którego wejdzie gimnazjum (12 oddziałów) i nowo utworzone liceum (1 oddział - pierwsza klasa ). Wicedyrektor gimnazjum ma powierzone stanowisko na czas nieokreślony. W statucie Zespołu Szkół jest zapis o możliwości utworzenia stanowiska wicedyrektora Zespołu w przypadku co najmniej 12 oddziałów w zespole. Czy można odwołać wicedyrektora gimnazjum i powierzyć mu stanowisko wicedyrektora zespołu. W jakim terminie to należy zrobić (czy można od 1 września). Dodam, że w statucie Zespołu jest zapis o wspólnej Radzie Pedagogicznej i wspólnej Radzie Rodziców. Jak wywiązać się z obowiązku zasięgnięcia ich opinii, jeśli faktycznie będą istnieć najwcześniej od lub po 1 września?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe