Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W związku ze zmianą przepisów i nowym podziałem teczki akt osobowych na 4 części nadal teczki w naszej szkole prowadzone są w wersji papierowej. Czy dokumenty sprzed 01.01.2019 r. powinny być przechowywane przez 50 lat ? A dokumenty sporządzone od 01.01.2019 r. 10 lat? Oczywiście chodzi mi o pracowników, którzy np. 24.05.2019 r. odchodzą na emeryturę. Jak napisać takiej osobie pismo informujące o okresie przechowywania dokumentacji pracowniczej? Załóżmy, że pracownica odchodząca na emeryturę ma 65 lat.
Na podstawie art. 7 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 10.01.2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związu ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, okres przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika i byłego pracownika dotyczących stosunków pracy nawiązanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy ustala się na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy. Okres przechowywania dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika dotyczących stosunków pracy nawiązanych po dniu 31 grudnia 1998 r., a przed dniem 1 stycznia 2019 r. ulega skróceniu w przypadku złożenia raportu informacyjnego, o którym mowa w art. 4 pkt 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, do 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym raport informacyjny został złożony.
Jeżeli więc pracodawca nie złożył raportu informacyjnego, to całe akta osobowe pracowników zatrudnionych przed dniem 01.01.2019 r. przechowuje się przez okres 50 lat.
Przykładowa informacja dla pracownika:
W związku z rozwiązaniem z dniem 24.05.2019 roku stosunku pracy pomiędzy szkołą .................................., a Panią .................... zamieszkałą w ..................., informuję, na mocy art. 946 Kodeksu pracy, że Pani dokumentacja pracownicza w formie papierowej będzie nadal przechowywana przez okres 50 lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu.
Po tym okresie dokumentacja zostanie przekazana do Archiwum Państwowego w .............. .
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielowi kontraktowemu zatrudnionemu na część etatu przysługuje odprawa przy zwolnieniu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel ma zadłużenie niealimentacyjne. Z wypłaconego z góry wynagrodzenia za październik została zachowana kwota wolna od potrąceń, pozostała została przekazana do komornika. Na koniec miesiąca nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe. Czy z tego wynagrodzenia także mam dokonać potrącenia, a jeśli tak – to w jakiej części?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie w poniższej sprawie: Jedna z pracownic zatrudniona w bursie od 2009 roku, legitymująca się jeszcze w czerwcu 2017r. 10-letnim stażem pracy (na podstawie dostarczonych świadectw pracy), w czerwcu 2017r. dostarczyła dwa zeznania świadków potwierdzające jej prace w gospodarstwie rolnym rodziców (ze wskazaniem pewnych okresów tej pracy od 16 roku życia, który ukończyła w 1993r.). Zeznania potwierdzone przez Wójta gminy, opatrzone datą 09.06.2017r. Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 1990r. o wliczaniu okresów pracy w gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy, po zweryfikowaniu okresów pracy w gospodarstwie wykazanych w zeznaniach świadków z świadectwami pracy i edukacją tej pracownicy od 16 r.ż do ukończenia szkoły, postanowiono o zaliczeniu pewnych okresów pracy w gospodarstwie rolnym rodziców do pracowniczego stażu pracy. W związku z tym na dzień 30 czerwca 2017r. pracownica legitymuje się 21-letnim stażem pracy. Zatem od miesiąca lipca 2017 roku pracownicy będzie wypłacany dodatek stażowy w wysokości 20%. Nasuwa się pytanie: czy pracownicy należy wypłacić nagrodę jubileuszową za 20 lat pracy, czy też nie w świetle opisanej sytuacji. Jeśli tak, to w oparciu o jaki przepis? Ponadto czy pracownica ta może także rościć sobie prawo do wypłaty wyrównania dodatku stażowego. Zwracam uwagę, iż dokumenty wskazujące na pracę w gospodarstwie rolnym rodziców przedłożyła w czerwcu br. opatrzone datą 09.06.2017r.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Z dniem 26.09.2018r. została zatrudniona pani na stanowisku obsługowym w szkole. W dniu 27.11.2018r. ta Pani przyniosła od Radcy Prawnego informację o zaliczeniu do okresów pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze okresy prowadzenia gospodarstwa rolnego i pracy w takim gospodarstwie. Dyrektor po otrzymaniu tej informacji zaliczył tej pani w wszystkie te okresy a łączny staż pracy wyniósł na 03.12.2018r. 31 lat. Czy dyrektor powinien wypłacić tej osobie nagrodę jubileuszową ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel z 36 letnim stażem pracy planuje przejść na świadczenie kompensacyjne. W szkole macierzystej od 2002 roku brak było godzin do pełnego etatu i dlatego uzupełniał etat w innej szkole na terenie gminy w różnych wymiarach godzin w rożnych latach szkolnych na polecenie organu prowadzącego. Szkoła w której pracuje w/w nauczyciel jest szkołą ośmioklasową z oddziałem przedszkolnym jednak w związku z niżem demograficznym brak jest obecnie klasy II i V, a od września 2018r. nie będzie klasy I, III, VI. Przy czym nauczyciel uczy w klasach IV-VIII. Na rok szkolny 2018/2019 jest zaplanowany w arkuszu organizacyjnym szkoły na 13/18 etatu i uzupełnia etat w drugiej szkole na terenie gminy w wymiarze 5/18 etatu. Arkusz organizacyjny jest zatwierdzony przez organ prowadzący i nadzorujący. Nauczyciel w tym momencie chciałby odejść na świadczenie kompensacyjne z art. 20 KN, twierdzi że nie mając etatu w szkole macierzystej ma takie prawo, a moje argumenty i przedstawiane przepisy prawne nie przekonują go. Ponieważ nie jestem prawnikiem może jest jakiś przepis do którego nie udało mi się dotrzeć pozwalający przejść nauczycielowi na świadczenie kompensacyjne właśnie z art. 20 KN.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe