Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Przepisy nie określają zasad tworzenia grupy międzyoddziałowej, a w związku z tym możliwość i zasady jej tworzenia powinien przewidywać statut danej szkoły – art. 98...

PORADA PRAWNA

13 maja 2019 Prawo oświatowe

W Technikum od roku szkolnego 2019/2020 chcemy wprowadzić kształcenie w tzw. Policyjnej Klasie Mundurowej przedmiotu „edukacja policyjna”. Treści nauczania będą realizowane w oparciu o program nauczania wydany przez Komendanta Głównego Policji. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017r. poz.703) dyrektor może realizować te zajęcia jako zajęcia uzupełniające (załącznik nr 5, pkt 6) lub jako zajęcia dodatkowe z godzin organu prowadzącego (§ 3 ust 1, pkt 2). Założenia jest takie, aby zajęcia były realizowane jako zajęcia międzyoddziałowe (uczniowie klas pierwszych kształcący się w różnych zawodach uczestniczą w zajęciach na zasadzie dobrowolności). Czy takie rozwiązanie jest możliwe, aby uczniowie, którzy chcą się uczyć przedmiotu „edukacja policyjna” mogli go wybrać na takich samych zasadach jak religię lub wdż? Jaka jest procedura wpisania przedmiotu uzupełniającego do szkolnego zestawu programów nauczania tak, aby można go było wpisać na świadectwie?

Przepisy nie określają zasad tworzenia grupy międzyoddziałowej, a w związku z tym możliwość i zasady jej tworzenia powinien przewidywać statut danej szkoły – art. 98 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2018 r., poz. 996 ze zm. – dalej p.o. Zajęcia z programem nauczania nieobjęte ramówką i podstawą programową mogą być prowadzone na dwóch podstawach:
1) zgodnie z art. 109 ust. 1 pkt 2 lit. b i ust. 3 PO, czyli jako dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. Dyrektor szkoły organizuje je za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców. Zgodnie z ramowym planem nauczania dla technikum, organ prowadzący przydziela nie więcej niż 3 godziny tygodniowo dla każdej grupy międzyoddziałowej w danym roku szkolnym. Są to zajęcia nieobowiązkowe (czyli uczniowie będą mieli możliwość wyboru zajęć i przystąpienia do grupy międzyoddziałowej), a ponadto w części świadectwa promocyjnego i ukończenia technikum przeznaczonej na wpisanie dodatkowych zajęć edukacyjnych będzie można je wpisać, zgodnie z ust. 10 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, Dz.U. z 2018 r., poz. 939;
2) zgodnie z ust. 6 załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Dz.U. z 2017 r., poz. 703 dla klas czteroletniego technikum (oraz w pięcioletnim technikum zgodnie z ust. 6 załącznika nr 5 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół, Dz.U. z 2019 r., poz. 639) jako przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, prowadzone jeżeli tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14 (w szkole pięcioletniej 8) godzin, na wniosek grupy międzyoddziałowej. Dyrektor organizuje je po zasięgnięciu opinii grupy międzyoddziałowej, a tygodniowy wymiar w okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Zajęcia te również są wymieniane na świadectwach promocyjnych i ukończenia technikum w części dotyczącej przedmiotów uzupełniających. Przepisy nie określają ich jako obowiązkowe, a więc uczniowie będą mogli je wybrać.
Obydwa rodzaje zajęć wymagają włączenia programu nauczania „edukacji policyjnej” do szkolnego zestawu programów nauczania na zasadach określonych w art. 22a ust. 4 w zw. z ust. 1, 3 i 6 – 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. z 2018 r., poz. 1457 ze zm. Nauczyciel (np. który będzie prowadził zajęcia) lub zespół nauczycieli przedstawia program dyrektorowi szkoły na etap edukacyjny technikum, który musi być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których są przeznaczone. Dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej, a następnie dopuszcza program do użytku w danej szkole oraz włącza go do szkolnego zestawu programów nauczania na takich samych zasadach, jak programy dotyczące obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizujących podstawę programową.
 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Podstawa prawna

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT