Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jest ustawa który reguluje bezpłatne dożywianie dzieci w oddziale przedszkolnym bez względu na dochodowość? Rodzice zwrócili się do dyrektora szkoły o bezpłatne dożywianie ich dzieci w wieku 5-6 lat, lecz GOPS kategorycznie odmówił, twierdząc,ze nie ma takiego przepisu. Co powinien zrobić dyrektor w takiej sytuacji?
Tak, jest to rządowy program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania" przyjęty ustawą z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania". Ustawa weszła w życie z dniem 31 grudnia 2005 r. i obowiązywała do dnia 31 grudnia 2009 r. Sposób realizacji programu wieloletniego, a także sposób planowania i dokonywania podziału środków budżetu państwa przyznanych na realizację programu oraz zakres i formy monitorowania realizacji programu określało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 2006 r. w sprawie realizacji programu wieloletniego „Pomoc państwa zakresie dożywiania". Celem Programu jest wsparcie gmin w wypełnianiu zadań własnych o charakterze obowiązkowym w zakresie dożywiania dzieci oraz zapewniania posiłku osobom jego pozbawionym, ze szczególnym uwzględnieniem osób z terenów objętych wysokim poziomem bezrobocia i ze środowisk wiejskich. Program zakłada długofalowe działanie w zakresie poprawy stanu zdrowia dzieci i młodzieży poprzez ograniczanie zjawiska niedożywienia, upowszechnianie zdrowego stylu żywienia, poprawę poziomu życia osób i rodzin o niskich dochodach oraz rozwój w gminach bazy żywieniowej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci i młodzieży. Gmina realizuje Program przy pomocy ośrodka pomocy społecznej, w jednostkach organizacyjnych gminy, placówkach i instytucjach, które posiadają bazę żywieniową lub odpowiednie warunki do wydawania produktów żywnościowych.
Program przewiduje otrzymanie pomocy w następujących formach: 1) posiłek, ze szczególnym uwzględnieniem posiłku gorącego, 2) zasiłek celowy na zakup posiłku lub zakup żywności (w tym na zakup posiłku dzieciom przebywającym placówkach oświatowych, gdzie rodzice zobowiązani są do pokrywania kosztów żywienia), 3) świadczenie rzeczowe w postaci produktów żywnościowych. W ramach programu są realizowane działania dotyczące w szczególności: 1) tworzenia nowych lub doposażenia istniejących punktów przygotowywania lub wydawania posiłków, 2) dowozu posiłków. Dzieci i młodzież realizujące obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, którym przyznano pomoc w formie posiłku, spożywają posiłek w szkole, jeżeli szkoła posiada warunki pozwalające na przygotowywanie lub wydawanie posiłków. W przypadku gdy szkoła nie posiada warunków do przygotowywania lub wydawania posiłków, kierownik ośrodka pomocy społecznej, we współpracy z dyrektorem szkoły, zapewnia spożywanie posiłków poza szkołą.
Beneficjentami końcowymi Programu są:
- dzieci do 7 roku życia,
- uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej,
- osoby i rodziny znajdujące się w sytuacji:
- ubóstwa
- sieroctwa
- bezdomności
- bezrobocia
- niepełnosprawności
- długotrwałej lub ciężkiej choroby
- przemocy w rodzinie
- potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi
- potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności
- bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych
- braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze
- trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą
- trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego
- alkoholizmu lub narkomanii
- zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej
- klęski żywiołowej lub ekologicznej.
W latach 2010-2013 podwyższono liczbę uczniów i dzieci, którym udziela się pomocy w szczególnie uzasadnionych przypadkach, gdy: uczeń w szkole albo dziecko korzystające z zajęć w ramach rocznego przygotowania przedszkolnego w szkole lub przedszkolu wyraża chęć zjedzenia posiłku. Dyrektor szkoły (przedszkola) udziela pomocy bez ustalania sytuacji rodziny (rodzinny wywiad środowiskowy) oraz bez decyzji administracyjnej wydanej przez ośrodek pomocy społecznej. Stosowną informację o udzieleniu pomocy w tym trybie dyrektor szkoły (przedszkola) przekazuje ośrodkowi pomocy społecznej właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania ucznia lub dziecka. Liczba dzieci i uczniów nie może przekroczyć 20 % liczby uczniów i dzieci dożywianych ogółem w szkołach i przedszkolach na terenie gminy w danym miesiącu na podstawie wydanych decyzji administracyjnych. Szczegóły znajdzecie Państwo tutaj.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego „Pomoc państwa w zakresie dożywiania" (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Osoba fizyczna jest organem prowadzącym przedszkole niepubliczne. Od lipca 2020 r. nastąpi zmiana organu prowadzącego na spółkę z o.o. Nazwa placówki, właściciel, miejsce i dyrektor pozostaną bez zmian.
Czy wymagane jest zakończenie działalności obecnej placówki?
Jakie dokumenty należy przedstawić do Urzędu miasta, aby nadal otrzymywać dotację na dzieci?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy pytania "Czy uczeń liceum ogólnokształcącego z oddziałami integracyjnymi posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim może zostać zwolniony z nauki drugiego języka obcego?
Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim jest z mocy prawa zwolniony z nauki drugiego języka nowożytnego. Dzieje się to na podstawie rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oraz rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania. Zatem dyrektor nie wydaje decyzji w tej sprawie. Dotyczy to każdego etapu edukacyjnego i każdego typu szkoły."
Proszę o bardziej precyzyjną odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy druki świadectw dla uczniów kończących gimnazjum z ubiegłego roku szkolnego (MEN-I/14a/2) obowiązują w tym roku szkolnym? Czy konieczne jest stosowanie druków MEN-I/14b/2?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy decyzja o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego jest decyzją administracyjną?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole niepubliczne ma obowiązek zawrzeć w statucie informację o dokonywanie przez dyrektora oceny pracy nauczyciela zgodnie z nowym rozporządzeniem, które wchodzi w życie z dniem 1.09.2018? Czy w ogóle przedszkole niepubliczne ma obowiązek dokonywać oceny pracy nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe