Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dotyczy pytania "Czy uczeń liceum ogólnokształcącego z oddziałami integracyjnymi posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim może zostać zwolniony z nauki drugiego języka obcego? Uczeń niepełnosprawny intelektualnie w stopniu lekkim jest z mocy prawa zwolniony z nauki drugiego języka nowożytnego. Dzieje się to na podstawie rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania oraz rozporządzenia w sprawie oceniania i klasyfikowania. Zatem dyrektor nie wydaje decyzji w tej sprawie. Dotyczy to każdego etapu edukacyjnego i każdego typu szkoły." Proszę o bardziej precyzyjną odpowiedź.
Od 1 września 2015r. uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim nie może być przez dyrektora szkoły zwolniony z nauki drugiego języka obcego, gdyż nie jest tym obowiązkiem objęty. Wszyscy uczniowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu lekkim – na każdym etapie edukacji - uczą się tylko jednego języka obcego nowożytnego. Jeśli taki uczeń uczęszcza do oddziału ogólnodostępnego lub integracyjnego, obowiązuje go ta sama zasada, jak w przypadku ucznia z tym rodzajem niepełnosprawności w oddziale specjalnym. Obowiązany jest więc uczyć się jednego języka obcego nowożytnego w wymiarze określonym dla danego etapu edukacyjnego.
W dokumentacji przebiegu nauczania ucznia oraz na świadectwie miejsce przeznaczone na wpis oceny z drugiego języka obcego należy wykreskować.
Podstawa prawna:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) - art. 71b ust. 7 pkt 2 i 3.
- Rozporządzenie MEN z 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 18 czerwca 2015 poz. 843) - § 7.
- Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 204 ze zm.) - załącznik nr 4
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy w przedszkolu ogólnodostępnym obowiązkowo należy organizować dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, dodatkowe zajęcia w ramach tego orzeczenia, czy przedszkole jak nie ma możliwości zatrudnienia dodatkowej kadry z odpowiednimi kwalifikacjami może rodzicom dziecka odmówić prowadzenia dodatkowych zajęć, ale przyjąć tylko takie dziecko do przedszkola do oddziału ogólnego? Czy jak jest przyjęte do przedszkola to należy obowiązkowo te zajęcia organizować?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o odpowiedź w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych dla ucznia klasy I szkoły podstawowej (Mama będzie uczyła dziecko w domu sama). Z jakich przedmiotów będzie musiało zdawać egzaminy? Jakie są aktualnie przepisy związane z tym egzaminem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zgodnie z udzieloną przez Państwa poradą prawną z dnia 7 kwietnia 2017, w ORW (ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym) umożliwiającym dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w stosunku do tej drugiej grupy wychowanków obowiązują ramowe plany nauczania według rozporządzenia MEN w sprawie ramowych planów nauczania.
(porada na stronie: https://www.nadzor-pedagogiczny.pl/porada/czy-w-orw-osrodku-rewalidacyjno-wychowawczym-umozl/6998)
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z par. 1 w/w rozporządzenia ramowe plany nauczania określane są dla szkół, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, podczas gdy ORW w rozumieniu wspomnianej ustawy nie jest szkołą a placówką. W związku z powyższym uprzejmie proszę o wskazanie przepisów prawnych, które zobowiązują ORW (jako placówkę) do określania ramowych planów nauczania zgodnie z ww. rozporządzeniem.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o procedurę połączenia dwóch bibliotek w jedną w szkołach ponadgimnazjalnych znajdujących się w jednym budynku. Jedna biblioteka należy do liceum ogólnokształcącego, a z drugiej korzystają uczniowie zespołu szkół (technikum, liceum ogólnokształcące, zawodówka). Obie wymienione szkoły znajdują się w jednym budynku i podlegają pod jeden organ prowadzący, ale są odrębnymi szkołami ze swoją administracją oraz kadrą.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy pięciolatki mają prawo do obowiązku nauki w oddziale przedszkolnym w szkole ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe