Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Początek roku szkolnego to również okres wzmożonej aktywności rodziców. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, na początku roku rodzice muszą wybrać po jednym...

PORADA PRAWNA

20 stycznia 2015 Prawo oświatowe

Jakie są zasady przeprowadzenia wyborów do rady rodziców?

Początek roku szkolnego to również okres wzmożonej aktywności rodziców. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, na początku roku rodzice muszą wybrać po jednym przedstawicielu do rady rodziców, gdyż jej kadencja w szkole trwa tylko jeden rok szkolny.

Wybory do rady rodziców na pierwszym spotkaniu z rodzicami
Wybory do rady rodziców to zadanie rodziców na początku każdego roku szkolnego. Ustawa określa tylko podstawowe elementy trybu wyborów rady rodziców:

  • wybory muszą się odbyć podczas pierwszego spotkaniae z rodzicami na początku roku szkolnego;
  • wybierać należy jednego przedstawiciela rodziców uczniów z danego oddziału;
  • w wyborach jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic;
  • głosowanie na przedstawiciela do rady rodziców ma być tajne.

Kto decyduje o trybie przeprowadzania wyborów?
Ustalenie szczegółowego trybu przeprowadzania wyborów do rad rodziców oraz rad oddziałowych należy do rady rodziców szkoły. Regulamin wyborów może stanowić rozdział w regulaminie pracy rady rodziców, ale może też być oddzielnym dokumentem. O tym wszystkim decyduje rada rodziców. 

Dyrektor szkoły i wychowawcy prowadzący pierwsze spotkania z rodzicami nie mają obowiązku uczestniczyć w tej części zebrania, która jest poświęcona wyborom. Sprawę tę można całkowicie zostawić w rękach rodziców. Praktyka szkolna pokazuje jednak, że pomoc nauczycieli i dyrektora jest często nieodzowna. Dyrektor powinien dopilnować, by nowa rada rodziców została powołana na początku roku. Jest to bowiem wymóg prawny.

Zatwierdzanie programu wychowawczego i profilaktyki
Do ustawowych kompetencji rady rodziców należy w porozumieniu z radą pedagogiczną uchwalanie:

  • programu wychowawczego szkoły, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym, skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
  • programu profilaktyki, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Ponieważ w ustawie podano warunek: „Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu (…)” – powyższe zadanie musi być wykonywane każdego roku szkolnego we wrześniu.

Dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice wypracowali już zapewne tryb porozumiewania się w sprawie programu wychowawczego i programu profilaktyki. Warto jednak podkreślić, że ustaleń dotyczących tych programów powinno się dokonywać przy udziale nowo powołanej rady rodziców, ponieważ to ona wspólnie z innymi organami szkoły będzie ten program realizowała.

Jeżeli wypracowany tryb porozumiewania się rady rodziców z radą pedagogiczną w sprawie programów wychowawczego i profilaktyki nie doprowadzi do uzgodnień, programy te ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program tak wdrażany obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.

Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców
W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin uchwalany przez radę. Szczegółowe zasady wydatkowania funduszu rada ustala corocznie w preliminarzu budżetowym opracowywanym na rok budżetowy.

Nowa rada rodziców na początku swojej działalności powinna się zapoznać z przyjętymi na dany rok zasadami, tak by zrealizować plany przyjęte przez poprzednią radę rodziców. Dyrektor powinien zwracać uwagę na pojawiające się częstokroć chęci rady rodziców, by coś zmieniać w przyjętych dotychczas dokumentach. Zmiany te powinny ograniczać się tylko do niezbędnych korekt.

Nowo wybrana rada rodziców powinna natomiast rozpocząć prace nad przygotowaniem nowego regulaminu wykorzystania gromadzonych funduszy z dobrowolnych składek lub darowizn. Dyrektor powinien jedynie dopilnować, by przyjęte zasady wydatkowania zgromadzonych funduszy były zgodne z działalnością statutową szkoły.

 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT