Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczniowie szkoły ponadgimnazjalnej zwrócili się do mnie o powołanie w szkole Rzecznika praw ucznia. Czy w związku z tym powinnam wprowadzić adnotację w Statucie szkoły? Czy jest jakaś podstawa prawna powołania takiego stanowiska? Czy to musi być nauczyciel?
Prawo oświatowe nie przewiduje takiej funkcji w szkole. Uczniowie natomiast mają ustawą zagwarantowane prawo wybrać nauczyciela jako opiekuna samorządu uczniowskiego, bowiem organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów. Ponadto interesy uczniów reprezentuje wychowawca oraz pedagog.W szkole i placówce działa samorząd uczniowski, zwany dalej „samorządem”. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły lub placówki. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. Samorząd może przedstawiać radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak: 1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami; 2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu; 3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań; 4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej; 5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem; 6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7.09.1991 r. (ze zm.), w szczególności art. 55.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można wydłużyć pracę przedszkola o 1/2 godz. w ramach obowiązkowego 40-godzinnego czasu pracy nauczyciela? Otrzymałam pismo w tej sprawie od dyrektora zakładu obsługi oświaty samorządowej do realizacji. Potrzeba wydłużenia czasu pracy przedszkola wynika z potrzeb rodziców, którzy dłużej pracują i nie mogą odebrać dziecka z przedszkola w czasie ustalonym obecnie. Czy mogę powierzyć nauczycielce 1/2 bezpłatnej godziny na zajęcia opiekuńcze nad dziećmi, których rodzice mają taką potrzebę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozpoczęłam w lutym procedurę oceny nauczyciela początkującego. Obserwację dokonałam wspólnie z zespołem w grudniu. Czy jest to zgodne z przepisami? Czy obserwację powinnam dokonać po zawiadomieniu o ocenie?Dziękuję za pomoc.
- Jak wykorzystać art. 63 ustawy Karta Nauczyciela w stosunku do agresywnego rodzica?
Uczeń notorycznie nie odrabia lekcji, nie pracuje na lekcji, opuszcza dodatkowe zajęcia (ma wadę wymowy i nie można go zrozumieć). Kontakt z matką jest ograniczony. Lekceważy zaproszenia na rozmowę, jednak potrafi wpaść do szkoły i naubliżać wszystkim, nie licząc się z głosem innych. Nie dopuszcza nikogo do słowa. Argumenty zawarte w statucie są dla niej nie do przyjęcia. Uważa, że "nauczyciele uwzięli się na syna, ale ona się niczego nie boi i jeszcze załatwi nas" (nie wiem jak?). Mamy już dość jej napaści - inaczej nie można tego nazwać. Sama nic nie robi, aby dziecku pomóc. Trwa to już piąty rok.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie działania należy podjąć aby od września 2018 r. utworzyć w szkole podstawowej oddziały integracyjne? Proszę o podstawę prawną tych działań.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy nauczyciel realizuje zajęcia pozalekcyjne, które ma z gdd, będąc opiekunem na turnieju szachowym (7 dni)?
Nauczyciel maił pod opieką 3 dzieci ze swojej szkoły. N-l twierdzi, że zawsze tak robił i poprzedni dyrektor mu na to pozwalał. Zajęcia te wpisał do dziennika zajęć pozalekcyjnych i podał, że codziennie prowadził zajęcia z 8 dzieci.
2. Czy nauczyciel może realizować zajęcia z KN (karciane) w sobotę? Nauczyciel uzyskał moją zgodę na ustną prośbę o możliwość zorganizowania turnieju szachowego (104 osoby, z tego z naszej szkoły 36), ale wprowadził mnie w błąd twierdząć, że turniej organizuje Klub sportowy. Zajęcia wpisał sobie do dziennika (8 godzin, 36 dzieci). Co powinnam zrobić? Pisemną informację, że turniej szachowy zorganizował on (nie Klub czy SP) otrzymałam tydzień po turnieju. Wie, że za pracę w dzień wolny n-l powinien otrzymać dzień wolny, ale on mnie wprowadził w błąd.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe