Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jakich przypadkach można zastosować skrócony okres wypowiedzenia umowy o pracę?
Ustawowe zezwolenie na skrócenie okresu wypowiedzenia przez pracodawcę jest regulacją wyjątkową, mogącą mieć miejsce w trudnym dla pracodawcy okresie. Pracodawca nie ma pełnej swobody i może skrócić okres wypowiedzenia tylko z zachowaniem pewnych warunków, a pracownik podlega w tym względzie ochronie. Należy pamiętać, iż zawsze możliwe jest skrócenie okresu wypowiedzenia na podstawie dwustronnego porozumienia stron.
Okres wypowiedzenia zależy od długości stażu pracy u danego pracodawcy
Przepisy Karty Nauczyciela i Kodeksu pracy wprowadziły ustawowe okresy wypowiedzenia stosunku pracy powstałego na podstawie mianowania bądź umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony, uzależniając ich długość od stażu pracy u danego pracodawcy.
Od powyższych reguł istnieją wyjątki, które zezwalają pracodawcy jednostronnie skrócić 3-miesięczny okres wypowiedzenia.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 dyrektor w przypadku całkowitej likwidacji szkoły lub częściowej likwidacji szkoły albo w razie zmian organizacyjnych powodujących zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmian planu nauczania uniemożliwiających dalsze zatrudnianie nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć rozwiązuje z nauczycielem stosunek pracy. Rozwiązanie stosunku pracy po uprzednim 3-miesięcznym wypowiedzeniu w placówce feryjnej następuje z końcem roku szkolnego, a placówce nieferyjnej w trakcie roku szkolnego.
Okres wypowiedzenia może być skrócony do miesiąca
W przypadku rozwiązania umowy z przyczyn wymienionych powyżej, zgodnie z art. 20 ust. 5 Karty Nauczyciela, okres wypowiedzenia może być skrócony do 1 miesiąca. W takim wypadku nauczycielowi przysługuje odszkodowanie za pozostałą część okresu wypowiedzenia w wysokości wynagrodzenia liczonego jak za okres urlopu wypoczynkowego.
W praktyce, w przypadku nauczycieli szkół feryjnych, okres wypowiedzenia może być skrócony do 2 miesięcy. Urlop wypoczynkowy nauczyciel rozpoczyna po zakończeniu zajęć edukacyjnych, czyli w czerwcu. Zatem wypowiadając umowę o pracę w czerwcu, dyrektor szkoły skraca okres wypowiedzenia o 1 miesiąc.
W stosunku do pracowników niepedagogicznych ustawodawca również ograniczył przypadki, kiedy możliwe jest skrócenie okresu wypowiedzenia w drodze jednostronnej decyzji pracodawcy.
Warunki skrócenia wypowiedzenia
Zgodnie z art. 361 Kodeksu pracy pracodawca może skrócić okres wypowiedzenia jedynie w sytuacji, gdy przyczyną wypowiedzenia była upadłość lub likwidacja pracodawcy lub inna przyczyna nieleżąca po stronie pracownika oraz rozwiązywana umowa była zawarta na czas nieokreślony i pracownika obowiązywał 3-miesięczny okres wypowiedzenia.
Skrócenie wypowiedzenia może nastąpić maksymalnie do jednego miesiąca. W takim przypadku pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za pozostałą część okresu wypowiedzenia. A okres, za który przysługuje odszkodowanie, wlicza się pracownikowi pozostającemu w tym okresie bez pracy do okresu zatrudnienia.
Należy podkreślić, iż pracodawca może złożyć oświadczenie o skróceniu okresu wypowiedzenia wyłącznie w momencie jego dokonania, a nie później. Takie stanowisko zajął Sąd Najwyższy w wyroku z 19 grudnia 1990 r. (sygn. akt I PR 391/90). W piśmie informującym pracownika o skróceniu okresu wypowiedzenia pracodawca nie musi wskazywać przyczyn zastosowania art. 361 Kodeksu pracy.
Okres, o którym mowa w art. 361 § 2 Kodeksu pracy, nie jest zrównany z okresem zatrudnienia. W okresie tym pracownik nie nabywa uprawnień pracowniczych uzależnionych od istnienia stosunku pracy, np. prawa do nagrody jubileuszowej czy prawa do urlopu wypoczynkowego. Z drugiej strony, okres ten jest wliczany do ogólnego stażu pracy po nawiązaniu w przyszłości stosunku pracy z innym pracodawcą. Ma to znaczenie dla tych uprawnień pracowniczych, których nabycie i wymiar zależą od okresu zatrudnienia.
Strony mogą ustalić wcześniejszy termin rozwiązania umowy
Należy pamiętać, iż Kodeks pracy przewiduje jeszcze drugi sposób skrócenia okresu wypowiedzenia, który został uregulowany w art. 36 § 6. Zgodnie z jego brzmieniem strony mogą po dokonaniu wypowiedzenia umowy o pracę przez jedną z nich ustalić wcześniejszy termin rozwiązania umowy.
Ustalenie takie nie zmienia trybu rozwiązania umowy o pracę. W tym przypadku nie jest potrzebne 3-miesięczne wypowiedzenie umowy bezterminowej ani wystąpienie przyczyn nieleżących po stronie pracownika.
Wypowiedzenie można skrócić o dowolny okres czasu, nawet do kilku dni. Jedyną przesłanką konieczną do zastosowania takiego rozwiązania jest uzyskanie zgody drugiej strony, a więc zawarcie porozumienia. Skrócenie okresu wypowiedzenia w tym trybie nie musi się zbiegać z momentem dokonania wypowiedzenia, a pracownikowi nie przysługuje odszkodowanie za skrócony okres wypowiedzenia, ani też okres ten nie jest wliczany do stażu pracy.
Informację o skróceniu okresu wypowiedzenia w trybie art. 361 Kodeksu pracy bądź art. 20 ust. 5 Karty Nauczyciela zamieszcza się w pkt 4 pkt 6 świadectwa pracy. Należy także wskazać, o ile okres wypowiedzenia został skrócony.
Służy to temu, iż nowy pracodawca, który zatrudni tego pracownika, będzie musiał zaliczyć te 2 miesiące skróconego okresu wypowiedzenia do stażu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze ze stosunku pracy, np. do stażu pracy, od którego zależy wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel matematyki w sierpniu roku 2017 został przeniesiony na własną prośbę zgodnie z art. 18 ust. 1 i ust. 4 USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189) ze szkoły A do szkoły B w ramach tego samego organu prowadzącego. Opisywany nauczyciel nie dostał ze szkoły A z której zostaje przeniesiony świadectwa pracy. W roku 2018 ten nauczyciel w szkole do której został przeniesiony (szkoła B) nie ma pensum, pensum uzupełnia w szkole A. Dodatkowo w szkole A jest zatrudniony na część etatu w ramach dodatkowej umowy 2/18. Gdyby dostarczył świadectwo pracy miałby dodatek stażowy. Jakie kroki w zaistniałym przypadku należy poczynić aby nauczyciel dostał dodatek w szkole A z dodatkowego stosunku pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w trakcie roku szkolnego można zwolnić nauczyciela stażystę, zatrudnionego w wymiarze 2/18 h? Musi być okres wypowiedzenia 2 tygodnie, bo taki jest w umowie?
Czy musi być uzasadnienie wypowiedzenia umowy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w oparciu o zmieniające się przepisy od 1 września 2017 r. planując pracę szkoły można przydzielić nauczycielowi dodatkowe niepłatne zajęcia - zespoły wyrównywania wiedzy z j. polskiego i matematyki dla uczniów posiadających opinie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w ramach art. 42 KN?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielka w wieku 56 lat i 30 letnim stażem może przejść na emeryturę w 2012 roku?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Od 1.09.2018 r. do mojego liceum zostaną włączone klasy gimnazjum. W arkuszu organizacyjnym, zatwierdzonym przez organ prowadzący, zaplanowane zostało 16 godzin wychowania fizycznego w gimnazjum dla jednego nauczyciela, inny n-l w-fu wyraził chęć przejścia w stan nieczynny w związku z brakiem godzin. Po klasyfikacji okazało się, że stany klas się zmieniły i możliwy będzie podział na grupy, czyli ilość godzin zwiększy się do 24, ale dla nauczycieli liceum brakuje do pełnych etatów około 8 godzin. Czy w związku z tym, że pojawiły się dodatkowe godziny w gimnazjum muszę przywrócić ze stanu nieczynnego n-la gimnazjum i dać mu te parę (6 lub 8) godzin, czy też mogę je przydzielić nauczycielom liceum? Przy czym przewiduję, że w przyszłym roku szkolnym nie będę miała godzin dla tego n-la, którego miałabym przywrócić ze stanu nieczynnego i będę musiała go zwolnić.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe