Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W jaki sposób rada gminy ma stwierdzić przekształcenie 6-letniej szkoły podstawowej w zespole szkolno - przedszkolnym w 8-letnią szkołę podstawową? Taka uchwała ma być aktem założycielskim, ale czego - szkoły podstawowej czy zespołu? Statut nadajemy szkole podstawowej czy zespołowi?
Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60 z dniem 1 września 2017 r. dotychczasowa sześcioletnia szkoła podstawowa staje się ośmioletnią szkołą podstawową. Dotyczy to także szkoły podstawowej wchodzącej w skład zespołu szkolno – przedszkolnego. W związku z tym w oparciu o art. 117 ust. 4 PWuPO organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasową sześcioletnią szkołę podstawową, w terminie do dnia 30 listopada 2017 r., w drodze uchwały, stwierdza jej przekształcenie w ośmioletnią szkołę podstawową zaznaczając, w skład jakiego zespołu wchodzi szkoła. Uchwała dotyczy jedynie przekształcenia szkoły podstawowej wchodzącej w skład zespołu, nie zaś przekształcenia zespołu. W oparciu o art. 117 ust. 5 PWuPO powyższa uchwała stanowi akt założycielski jedynie ośmioletniej szkoły podstawowej, ponieważ zawiera określenie typu szkoły, jej nazwy oraz siedziby i obwodu, zgodnie z art. 88 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59. Jednocześnie organ prowadzący nie nadaje statutu tej szkole podstawowej, gdyż miał takie uprawnienie tylko gdy nadawał pierwszy statut nowo tworzonej szkole (art. 58 ust. 6 UoSO, art. 88 ust. 7 PO). Ponieważ szkoła podstawowa istnieje, a jedynie ulegnie przekształceniu w związku z reformą oświaty, wydanie nowego statutu należy do szkolnych organów i musi nastąpić w terminie umożliwiającym wejście w życie nowego statutu najpóźniej od dnia 1 grudnia 2017 r. (art. 322 ust. 1 PWuPO, art. 72 ust. 1, art. 80 ust. 2 pkt 1, art. 82 ust. 2 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jak należy interpretować zapis § 4.5 ust 2 lit c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639), mówiący o tym, że: „godziny stanowiące różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego określoną w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przeznacza się na: c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu.” Czy np. dla zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych chcąc wprowadzić uczniom zdobycie prawa jazdy kat B, uzasadniając to jako kwalifikacje przydatne w branży gastronomicznej do prowadzenia działalności cateringowej, brakujące godziny na realizację kursu powinien dołożyć organ prowadzący i czy te zajęcia muszą być prowadzone w tygodniowym przydziale godzin dla ucznia? Przy omawianej klasie 20 osobowej na realizację kursu wszystkim uczniom należy przeznaczyć 30 godzin teorii dla całej grupy i 30 godzin zajęć praktycznych dla każdego ucznia, co daje razem 630 godzin. Podczas gdy różnica pomiędzy godzinami z podstawy programowej i ramowym planem nauczania wynosi 270.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie dokumenty zgodnie z przepisami prawa oświatowego należy dołączyć do kolejnych Aneksów do Arkusza Organizacyjnego Pracy Szkoły składanych do organu prowadzącego po 30 września 2017 r.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W trakcie prac nad statutem pojawiły się wątpliwości co do zapisu w sprawie nazwy specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego i szkół wchodzących w jego skład, które mają w nazwie Gimnazjum specjalne, szkoła podstawowa specjalna, przedszkole specjalne. Kiedy nie powinny występować mimo występowania w akcie założycielskim słów: specjalny ośrodek, szkoła podstawowa specjalna, gimnazjum specjalne. Pytanie dotyczy również tablic urzędowych, pieczęci i świadectw.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- wg stanowiska MEN czas trwania zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, powinien być odpowiedni do ich charakteru, tj. 45 min. - zajęcia dydaktyczne, 60 min. - opiekuńczo -wychowawcze. Ile powinny trwać zajęcia plastyczne prowadzone przez nauczyciela świetlicy, w ramach godzin "karcianych" ?
- Czy każdą zmianę w statucie niepublicznej szkoły podstawowej musi zatwierdzić organ jednostki samorządu terytorialnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe