Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W bieżącym roku szkolnym do miejskiego 5-oddziałowego przedszkola dołączone zostały 3 oddziały zlokalizowane w 2 wsiach. Czy w świetle nowych przepisów należy zmienić ten stan rzeczy, a może powołać tylko wicedyrektora? Czy zespoły szkolno-przedszkolne mogą funkcjonować, jeśli placówki znajdują się w różnych miejscowościach?
Od dnia 1 września 2017 r. na podstawie § 11 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, Dz.U. z 2017 r., poz. 649 w uzasadnionych przypadkach poszczególne oddziały, nie więcej jednak niż 6 oddziałów, mogą być zlokalizowane w różnych lokalach położonych na terenie danej miejscowości, jeżeli organ prowadzący przedszkole zapewni dyrektorowi przedszkola warunki sprawowania bezpośredniego nadzoru nad tymi oddziałami. Przepis dotyczy tworzenia oddziałów przedszkola rozpoczynających funkcjonowanie w roku szkolnym 2017/2018 i zobowiązuje do tworzenia przedszkoli funkcjonujących w jednej miejscowości (art. 307 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 60). Dotychczasowe przedszkole lub zespół szkolno – przedszkolny (z racji przyłączenia oddziałów w roku szkolnym 2016/2017) może funkcjonować nadal w kilku miejscowościach albo może podlegać przekształceniu polegającym na likwidacji zamiejscowych oddziałów z dniem 31 sierpnia 2018 r. w trybie art. 89 ustawy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59 oraz utworzeniu w to miejsce nowych samodzielnych przedszkoli. Ponieważ liczba oddziałów przedszkola przekracza 6, można (ale nie ma ustawowego obowiązku) utworzyć stanowisko wicedyrektora (art. 101 ust. 2 pkt 1 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Chciałam zapytać czy nauczyciele zatrudnieni w bursach szkolnych na stanowisku wychowawcy maja prawo do legitymacji nauczycielskiej uprawniającej do zniżki na pkp? Jaka jest podstawa prawna?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto określa tygodniowe pensum dla nauczyciela wspomagającego (dotyczy kształcenia specjalnego na mocy orzeczenia)? Czy w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy (zatrudnienie na pełny etat) dyrektor może przydzielić nauczycielowi wspomagającemu obowiązki wykraczające czasowo poza takie podstawowe pensum związane ze wspomaganiem takiego ucznia na obowiązkowych lub pozalekcyjnych zajęciach?
- Z dniem 16.05.2019 r. nauczyciel przyjął funkcję wicedyrektora szkoły. Wykorzystał w 2019 r. dwa tygodnie urlopu w czasie ferii zimowych. W jaki sposób rozliczyć pozostały urlop jako nauczycielski, dyrektorski czy może proporcjonalny?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Cztery lata temu, z inicjatywy rodziców, powstała rada szkoły. Od początku swojego istnienia był to praktycznie tzw. "martwy twór", gdyż nie podejmował żadnych konkretnych działań na rzecz społeczności szkolnej. W minionym roku szkolnym nie spotkał się na żadnym posiedzeniu, więc członkowie rady chcieli jej rozwiązania. Na początku tego roku szkolnego rada pedagogiczna podjęła decyzję o rozwiązaniu rady szkoły przy całkowitej aprobacie członków prezydium Rady Rodziców. Równocześnie usunięto rozdział dotyczący rady szkoły w znowelizowanym statucie szkoły. Czy były to działania zgodne z prawem? Niestety, jeden z rodziców (skonfliktowany z nauczycielami i rodzicami) chce wystąpić z wnioskiem o powołanie nowej rady szkoły i liczy na zostanie jej członkiem. Czy dyrektor szkoły może odmówić powołania nowej rady szkoły w sytuacji gdy wszyscy nauczyciele i członkowie prezydium rady rodziców są przeciwni i odmawiają współpracy z tym skonfliktowanym rodzicem? Czy nauczyciele mogą odmówić członkostwa w rady szkoły i co w takim przypadku ma zrobić dyrektor?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy ze względów prawno-oświatowych ma znaczenie czy zespół placówek tj. przedszkole, szkoła podstawowa i gimnazjum będą się nazywać Niepubliczny Zespół Placówek Edukacyjnych, czy też Niepubliczny Zespół Placówek Oświatowych w pierwszym przypadku najczęściej spotykam placówki integracyjne specjalne, ale nie tylko czy to zatem ma znaczenie, bo rozumiem, że do kuratorium zgłaszamy szkołę podstawową jako podmiot i gimnazjum bo przedszkole tylko do urzędu gminy a jaka nazwa wspólna będzie dla tych wszystkich placówek to tylko kwestia dyrektora?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe