Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
W 2004 roku powstał Zespół Placówek Oświatowych nr 2 w Mławie. W skład Zespołu weszła Szkoła Podstawowa nr 4 w Mławie i Miejskie Przedszkole Samorządowe nr 2 w Mławie. Organ Prowadzący, którym jest Miasto Mława nadał nam statut Zespołu. W pierwszym statucie istniał zapis: „Organami zespołu są: 1) dyrektor zespołu, 2) rada pedagogiczna, 3) rady pedagogiczne: szkoły oraz przedszkola, 4) rady rodziców – odrębne dla szkoły i przedszkola, 5) samorząd uczniowski w szkole podstawowej.” Rada pedagogiczna zespołu opiniuje w szczególności: 1) projekt planu finansowego zespołu; 2) przedłużenie powierzenia funkcji dyrektorowi zespołu na kolejne okresy wymienione w odrębnych przepisach; W funkcjonującym statucie, który był kilkakrotnie nowelizowany przez radę pedagogiczną dodano zapis, którego brak jest w statucie nadanym przez organ prowadzący. Moim zdaniem naruszający autonomię szkoły i przedszkola: „W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły i przedszkola.” Zmienione zostały także kompetencje rady pedagogicznej Zespołu. W statutach Szkoły i Przedszkola także zapisano „W zespole nie zachowuje się odrębności pracy Rad Pedagogicznych Przedszkola i Szkoły. Obowiązuje jeden regulamin pracy rady pedagogicznej i zawarty jest w statucie szkoły i przedszkola”. Obecnie przy zmianie statutów zapisano odrębność rad pedagogicznych przedszkola i szkoły. Czy to jest zgodne z prawem? Czy zgodne z prawem były zmiany w Statucie Zespołu zmieniające zapisy statutu nadanego przez organ prowadzący? Czy można uchwałą powrócić do pierwotnego statutu zespołu?
Organ prowadzący szkoły różnych typów może je połączyć w zespół. Połączenie nie naruszaodrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzoną przez siebie szkołę podstawową z prowadzonymi przez siebie przedszkolami mającymi siedzibę na obszarze objętym obwodem tej szkoły.Organ prowadzący może połączyć w zespół prowadzone przez siebie przedszkola mające siedzibę na obszarze objętym obwodem jednej szkoły podstawowej.Dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły w rozumieniu ustawy.W przypadku utworzenia zespołu szkół prowadzonych przez osobę prawną inną niż jednostkasamorządu terytorialnego lub osobę fizyczną albo włączenia takiej szkoły do zespołu, wydanie zezwolenia,nie wymaga uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty.W zakresie uregulowanym odmiennie w statucie zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek.Oznacza to, że zmiany w statucie mogą być dokonane w trybie ustawy przez radę pedagogiczną.
Podstawa prawna: USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (ze zm.) w szczególności art. 91.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Prosimy o odpowiedzi na pytania dotyczące organizacji pracy rady pedagogicznej w niepublicznej szkole specjalnej:
1.Czy goście zaproszeni na zebranie rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele organu sprawującego nadzór pedagogiczny, powinni podpisywać się na liście obecności?
2. Czy doraźne zespoły powołane przez dyrektora na czas określony powinny określać i przedkładać mu plan pracy?
3. Czy informacje, typu sprawozdania, a także oceny opisowe mogą stanowić załączniki do protokołu, czy muszą być wpisane w jego treść?
4. Czy treść uchwały w sprawie klasyfikacji musi być wpisana w treść protokołu, czy też może stanowić załącznik?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną odnośnie klasyfikacji i promocji uczniów kl. VI do VII SP. Czy trzeba się powołać na prawo oświatowe?
Jakich uczniów promujemy na podstawie USO, a jakich na podstawie PO?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Po wprowadzeniu dużych zmian do statutu szkoły, chcę opracować nowy statut szkoły podstawowej. Jakie procedury muszę zachować (krok po kroku).
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy Dyrektor może zwolnić z obecności na pierwszych i ostatnich lekcjach ucznia, jeżeli są to lekcje WF-u z których uczeń jest zwolniony na podstawie opinii lekarskiej. Czy zmieniły się regulacje prawne odnośnie zwolnienia z lekcji WF-u ? Jeżeli tak, proszę o podstawę prawną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podstawę prawną dotyczącą zakazu posiadania przez ucznia na terenie szkoły telefonu komórkowego do wprowadzenia zmian w statucie.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe