Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Uczeń został skierowany do MOW w zw. z postanowieniem sądu rodzinnego. We wcześniejszej placówce, do której uczęszczał posiadał orzeczenie wydane ze wzgl. na zagrożenie niedostosowaniem. Obecnie złożono wniosek do Zespołu Orzekającego o wydanie nowego orzeczenia ze względu na umieszczenie w MOW tj. niedostosowanie. Czy należy tutaj dokonać uchylenia poprzedniego orzeczenia w trybie art. 18 pkt 1 rozporządzenia ws. orzeczeń i opinii i w tym trybie rozpatrywać nowy wniosek? W zw. z poprzednim orzeczeniem ustała przyczyna jego wydania. Czy ZO w nowym dokumencie powinien odnotować fakt uchylenia poprzedniego orzeczenia, czy jego wygaśnięcie niejako wynika z przepisów prawa: uczeń przestaje być zagrożony niedostosowaniem i skierowany został do placówki resocjalizacyjnej postanowieniem sądu. Uczeń został skierowany w całkiem inne województwo, został skreślony z listy uczniów poprzedniej szkoły, a więc nie ma prawnych podstaw do realizacji orzeczenia w poprzedniej placówce. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
Z sytuacji przedstawionej w pytaniu zachodzi sytuacja, o której mowa w § 18 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. 2017, poz. 743). Zespół, na wniosek wnioskodawcy, wydaje nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nowe orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w przypadku zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia. Nową okolicznością jest tutaj umieszczenie w MOW. Poprzedniego orzeczenia nie uchylamy na podstawie odrębnej czynności prawnej, albowiem § 18 ust. 3 przewiduje, że nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nowe orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych jednocześnie uchyla poprzednie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Ten fakt należy odnotować w treści nowego orzeczenia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczennica od 4 miesięcy przebywa na ucieczce. Będzie nieklasyfikowana z większości przedmiotów. Jakie świadectwo należy dać uczennicy skoro nie skończy szkoły – będzie nieklasyfikowana?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel w przedszkolu może odmówić dyrektorowi przyjęcia godzin zastepczych za nieobecnego nauczyciela? Jeżeli tak to w jakich sytuacjach? Co w sytuacji kiedy jest jedynym nauczycielem który mógłby zastąpić nieobecnego nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam problem ze zwolnieniem z zajęć w-fu dla ucznia, a raczej z decyzją, jaką wydałam. Zgodnie z przyjętymi procedurami szkolnym zwolniłam ucznia z zajęć z chwilą, gdy rodzic wraz z podaniem dostarczył dopiero w dniu 4 czerwca 2012 zwolnienie z adnotacją lekarza dużo wsteczną, bo od kwietnia do końca roku szkolnego (zaświadczenie wydane 17 maja). Ze względu na fakt tak późnego dostarczenia zaświadczenia i zgodnie z procedurami (minęło 7 dni od daty wydania zaświadczenia - datowane na 17 maja 2012 r.) rodzic odwołał się do KO i tu już odpowiedź naszego kuratorium, że moja decyzja jest właściwie nieważna, bo muszę wydać decyzję określoną w zaświadczeniu, tj. w dniu 4 czerwca wydaję decyzją zwalniającą ucznia od 1 kwietnia do końca roku. Jak by tego było mało, rodzic nie musi pisać nic, to ja mam obowiązek, a nasze procedury nic nie znaczą. Wygląda na to, że można przynieść zaświadczenie lekarskie w czerwcu, a dyrektor musi je uwzględnić, nawet jeśli jest ono od lutego i nic nie jest w stanie wskazać inaczej (żadna data wpływu itp.). Proszę o podanie Państwa interpretacji, bo jeśli jest tak jak naszego kuratoryjnego prawnika, to większość z nas dyrektorów nie ma pojęcia, że żyje w dużym błędzie. Czy możecie Państwo dokonać interpretacji zasad wydawania decyzji przez dyrektora, czy mogą być wewnętrzne procedury i co one mogą zawierać?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W grupie przedszkolnej 3-4-latków oraz 4-5-latków, funkcjonującej w Szkole Podstawowej, musi być zatrudniona osoba wspomagająca pracę nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak prawidłowo nazwać zajęcia rewalidacyjne czy wpisujemy tak jak jest w orzeczeniu np. zajęcia z logopedą czy zgodnie z rozporządzeniem zajęcia korygujące wadę wymowy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe