Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Szkolny zestaw podręczników dyrektor opracowuje i przedstawia do zatwierdzenia Radzie Pedagogicznej do 15 czerwca. Moje pytanie dotyczy terminu wyboru podręczników przez nauczycieli. Jaka data jest ostatecznym terminem przedstawienia podręczników przez nauczycieli dyrekcji?
Z uwagi na obowiązek dyrektora związany z podaniem do publicznej wiadomości do 15 czerwca zestawu podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego, nauczyciele muszą odpowiednio wcześniej przedstawić dyrektorowi wybrane przez siebie podręczniki. Obecnie obowiązujące przepisy nie narzucają terminów nauczycielom, jedynie dyrektorowi. W związku z tym to dyrektor decyduje, do kiedy nauczyciele muszą zdecydować o wyborze podręczników, tak aby mógł wywiązać się ze swojego ustawowego obowiązku.
USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty:
Art. 22a. 1. Nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. Nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. (nawet tu nie ma podanej daty, więc decyduje dyrektor)
2a. (uchylony).
2b. Dopuszczone do użytku w danej szkole programy wychowania przedszkolnego lub programy nauczania stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego - także całości podstawy programowej kształcenia w zawodzie albo podstawy programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego.
2c. (uchylony).
2d. (uchylony).
2e. Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego. (jedyny termin ustawowy)
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Na podstawie jakich aktów prawnych należy sporządzić statut ośmioletniej szkoły podstawowej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W zaocznej szkole policealnej dla dorosłych realizowany jest program modułowy. Czy ocena semestralna z jednostki modułowej jest oceną uśrednioną z przeprowadzonych prac kontrolnych czy też z przeprowadzonego egzaminu semestralnego? Czy egzamin semestralny przeprowadza się dla każdej zakończonej jednostki modułowej oddzielnie czy dla modułu uwzględniając treści wszystkich zakończonych jednostek modułowych wchodzących w jego skład? Czy w arkusz ocen wpisujemy ocenę z modułu będącą uśrednioną oceną z jednostek modułowych wchodzących w skład tego modułu, czy z każdej jednostki modułowej oddzielnie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy niepubliczny ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy może realizować nauczanie indywidualne dla dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębokim w miejscu zamieszkania wychowanka (dom rodzinny lub Dom Pomocy Społecznej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo dziękuję za odpowiedź dotyczącą nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych. Niestety odpowiedź owa nie rozwiała moich wątpliwości, postaram się więc zadać pytanie inaczej. Wyobraźmy sobie, że uczeń A kończy gimnazjum ucząc się języka angielskim na poziomie IIIO, w świetle przepisów (tak to zrozumiałam) w LO kontynuuje naukę na poziomie IV1 poziom podstawowy , jeżeli kończy naukę na poziomie III 1 kontynuuje naukę na poziomie IV 1 poziom rozszerzony.
Rozumiem, że jeżli uczęń z poziomu IV1 jest bardzo słaby ( diagnoza szkolna, wyniki testu gimnazjalnego ) to może realizować treści z poziomu podstawowego ale z ilością godzin przypadającą na poziom rozszerzony ( czyli godziny z podstawy plus godziny z rozszerzenia)
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dniu 09.11.2016r. o godz.13:43 zadałam pytanie, w jakim języku zapisywać tematy lekcji z języka obcego w dzienniku. Otrzymałam odpowiedź, że nauczyciel powinien mieć pełną wiedzę związaną z wykonywaniem zawodu. Jednak w tym przypadku nauczyciel ma dylemat i dlatego zadałam pytanie do eksperta.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe