Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy niepubliczny ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy może realizować nauczanie indywidualne dla dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębokim w miejscu zamieszkania wychowanka (dom rodzinny lub Dom Pomocy Społecznej)?
Zgodnie z art. 174 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) do niepublicznych placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7 (w tym m.in. ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych umożliwiających realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna) stosuje się odpowiednio przepisy art. 127 ust. 1 i 4 oraz przepisy wydane na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 oraz ust. 20. Jednym z rozporządzeń wydanym na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1309).
Natomiast zgodnie z art. 174 ust. 1 Prawo oświatowego do niepublicznych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz. U. z 2017 r., poz. 1606 ze zm.).
Mając na względzie, że ośrodek rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczy (OREW) też jest ośrodkiem rewalidacyjno-wychowawczym (ORW), to na gruncie powyższych przepisów jest możliwe organizowanie nauczania indywidualnego dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębokim.
Zasady organizowania indywidualnego nauczania określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. 2017 poz. 1616 ze zm.). Zgodnie z § 5 rozporządzenia zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 Prawa oświatowego, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, o których mowa w ustawie z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zgodnie z powyższym, jeśli uczeń przebywa w ośrodku, to nie ma podstaw, aby indywidualne nauczanie prowadzić w jego miejscu zamieszkania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielom będącym na emeryturze należą się wczasy pod gruszą? Pytanie to również odnosi się do pracowników administracji obsługi będących na emeryturze.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel, emeryt zatrudniony na część etatu musi dostarczyć do szkoły informacjeo niekaralności z krajowego rejestru karnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi można przydzielić godziny w następujący sposób: 22 w oddziale przedszkolnym (zerówce) i 10 godzin zajęć rewalidacyjnych. Razem 33 godziny, a Karta Nauczyciela przewiduje najwięcej 27 godzin?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W związku ze zmniejszającą się ilością dzieci w klasach, na podstawie zarządzenia wójta, jesteśmy zobowiązani do łączenia klas (klasy poniżej 12 uczniów). Jeżeli w połączonych klasach liczba uczniów przekracza 20, łączeniem obejmuje się tylko niektóre zajęcia edukacyjne. Czy można połączyć lekcje religii? Czy musi być zgoda władz kościelnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektorowi przedszkola, któremu kończy się kadencja przed 1 września 2017 r. organ może przedłużyć kadencję na podstawie artykułu z art. 235 ust. 3 ustawy przepisy wprowadzające ustawę prawo oświatowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe