Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Szanowni Państwo, Zespół Placówek Oświatowych składa się ze szkoły podstawowej liczącej 12 oddziałów oraz przedszkola liczącego sześć oddziałów. W szkole utworzono stanowisko wicedyrektora. Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe w przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora (sześć oddziałów). W statucie przedszkola znajduje się zapis o możliwości utworzenia stanowiska wicedyrektora przedszkola. Pytanie: Czy o utworzeniu stanowiska wicedyrektora przedszkola decyduje dyrektor Zespołu (jest to jego prawo), czy też na utworzenie stanowiska wicedyrektora w przedszkolu musi być zgoda organu prowadzącego? Jeśli wymagana jest zgoda organu prowadzącego to na podstawie jakich przepisów. Proszę uprzejmie o pilną odpowiedź. Proszę nie publikować moich danych osobowych.
Zgodnie z art. 97 ust. ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j Dz.U. z Dz.U. z 2020 r. poz. 910 z późn. zm.- dalej Prawo oświatowe) w szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora. Z kolei art. 101 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego stanowi, że w przedszkolu, które liczy przynajmniej 6 oddziałów można utworzyć stanowisko wicedyrektora.
Ustawa Prawo oświatowe w kontekście tworzenia stanowisk wicedyrektorów nie posługuje się pojęciem zespołu szkół. Z uwagi na powyższe, przepisy należy interpretować dosłownie i liczebność oddziałów odnosić nie do zespołu, ale poszczególnych jego składowych.
W przedstawionej sytuacji spełniona jest przesłanka utworzenia wicedyrektora zarówno w szkole jak i przedszkoli, z tą różnicą, ze w przedszkolu może być to zrobione tylko na podstawie zgody organu prowadzącego. Wynika to z literalnego brzmienia przepisu, który wskazuje, że w przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
Edukacja jako taka, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gmin-nym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.) jest zadaniem własnym gminy, która jednocześnie jest organem prowadzącym dla gminnych jednostek oświatowych. Obowiązkiem gminy jest organizacja i finansowanie edukacji, a także utrzymanie niezbędnej infrastruktury. Dlatego też dyrektor szkoły samodzielnie nie może podejmować ważnych organizacyjnie i finansowo decyzji dotyczących kiero-wanej przez niego jednostki. Szkoła działa w oparciu o arkusz organizacji, który zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649 z późn. zm.) jest tworzony przez dyrektora, a zatwierdzany przez organ prowadzący szkołę. Jeżeli organ w arkuszu nie zatwierdzi stanowiska wicedyrektora, to ma do tego prawa, uznając, ze jest ono zbędne.
Ponadto, na podstawie art. 64 ust. 1 Prawa oświatowego powierzenia stanowisk wicedyrektorów i odwołania z nich dokonuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. Powołanie wicedyrektora nie może się odbyć bez udziału organu prowadzącego, który w tej materii ma decydujące zdanie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dotyczy zmiany rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego. W ramach 8 dni wolnych w gimnazjum dyrektor ustala oprócz 3 dni egzaminacyjnych 12 listopada i 2 maja 2011 wolnymi od zajęć. Czy w takim razie nauczyciele będą musieli przyjść do szkoły nawet wówczas jeśli uczniowie przyniosą pisemną informację od rodziców, że nie wymagają opieki w szkole.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica z Ukrainy uczęszczała w zeszłym roku do innej szkoły, tam nie pobierała dodatkowych godzin nauki języka polskiego. Przyszła do naszej szkoły z ocenami pozytywnymi ze wszystkich przedmiotów. W pierwszym semestrze po przyjęciu nie wspominała o dodatkowych godzinach, w drugim rodzice napisali podanie o te godziny. Czy po upływie takiego czasu przysługują im te godziny dodatkowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaką datę należy wpisać do arkusza ocen i na świadectwie uczniowi, który nie przyszedł na egzamin poprawkowy i nie dostarczył usprawiedliwienia?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wpis do dziennika - przedszkole niepubliczne. Proszę o rozwianie wątpliwości w sprawie codziennych wpisów do dziennika zajęć. Oczywiście czytałam propozycję zawartą we wzorach. Często czytam i słyszę, że należy odnosić się do piątych części dnia, w rozliczeniu tygodniowym. Czy i jak należy to zaznaczyć? Program "Tropiciele" podaje propozycję zapisu i nie ma tu takich adnotacji: Propozycja zapisu w dzienniku zajęć: 1. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do zabaw, korzystania z gier planszowych i układanek. Porządkowanie miejsca zabawy po jej zakończeniu. 2. „Gimnastyka buzi i języka” – usprawnianie narządów mowy z wykorzystaniem wiersza Gdzie jesteś języczku? G. Waśkiewicz. 3. Zestaw porannych zabaw ruchowych nr 3 – rozwijanie sprawności fizycznej dzieci. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie i przed posiłkami. 4. „Nasze warzywa” – układanie warzyw w Kąciku przyrody, nazywanie ich i klasyfikowanie, określanie koloru i wielkości. Wskazywanie części jadalnych roślin. Rozwijanie słownictwa, zmysłu dotyku i węchu. 5. Dary jesieni – osłuchanie z piosenką J. Bernat. 6. Zabawy dowolne w sali. 7. Zabawy dowolne w ogrodzie przedszkolnym – przestrzeganie zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętu terenowego. Reagowanie na sygnał zbiórki. 8. Co z sadu, co z ogrodu – teatrzyk kukiełkowy do opowiadania I. Salach. Uważne słuchanie tekstu mówionego, przypomnienie nazw drzew owocowych, rozumienie pojęć: owoce i warzywa, rozmowa o tym, skąd pochodzą owoce i warzywa (sad, warzywnik, pole). 9. „Warzywa” – klasyfikowanie obrazków warzyw z WM. 10. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań. Gry i zabawy stolikowe. Będę wdzięczna za praktyczne wskazówki. Dziękuję.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dziecko posiadające opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju powinno mieć w preambule wpisany powód objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem? Czy na podstawie diagnozy z tego dokumentu „ Zespół Downa. Wada serca. (…) „zwolnione tempo rozwoju intelektualnego, mowy i sprawności motorycznej” (…) i orzeczenia o niepełnosprawności z podanymi dwoma symbolami niepełnosprawności można wpisać w SIO do tabeli NP-4 jako ucznia z więcej niż jedną niepełnosprawnością (Dziecko uczestniczy w zajęciach oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe