Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Spotkałam się ze stanowiskiem ZUS, że dyrektor szkoły (publicznej, z obniżonym pensum, zatrudniony na stanowisku nauczyciela), aby uzyskać prawo do emerytury z KN art.88 (25 lat pracy w tym 20 w szkolnictwie specjalnym wypracowane do 2008 roku) musi realizować pensum w wymiarze 1/2 etatu czyli 9 godzin. Proszę o wyjaśnienie, czy opinia ZUS jest zgodna z przepisami.
ZUS prawdopodobnie swoje stanowisko oparł na brzmieniu art. 91b ust. 1 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym, do nauczyciela zatrudnionego w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego wymiaru zajęć nie stosuje się przepisów art. 54–61, 71, 72 i 86–91.
Powyższy przepis nie dotyczy jednak dyrektora szkoły. Karta Nauczyciela w art. 42 ust. 6 wprowadza obowiązek obniżenia dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze, tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć w zależności od wielkości i typu szkoły oraz warunków pracy lub całkowitego zwolnienia ich od obowiązku realizacji zajęć.
Obniżenie wymiaru godzin dyrektorowi szkoły nie wpływa na jego uprawnienia pracownicze, w tym prawo do emerytury nauczycielskiej. Zgodnie z art. 42 ust. 5 KN pracę wykonywaną w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7 uznaje się w zakresie uprawnień pracowniczych za pracę wykonywaną w pełnym wymiarze zajęć, gdzie właśnie ust. 7 mówi m.in. o tym, że organ prowadzący szkołę lub placówkę określa zasady udzielania i rozmiar obniżek dyrektorskich, oraz przyznaje zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest możliwość rozwiązania stosunku pracy z nauczycielką kontraktową oddziału przedszkolnego, która jest w takcie stażu na nauczyciela mianowanego, a obecnie przebywa na urlopie macierzyńskim?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak postąpić w sytuacji, gdy nauczyciel wykazał już w trakcie zatrudnienia dokumenty poświadczające pracę poza granicami kraju? Czy należy mu uznać staż i wypłacić wstecz wcześniej nienaliczony dodatek za staż? Dodam, że okres trzech lat jeszcze nie minął i nauczyciel złożył wniosek o uznanie stażu i wypłacenie należnych mu zaległości od momentu zatrudnienia do chwili obecnej z uwzględnieniem poszczególnych stopni awansu. Jaką decyzję powinien wydać dyrektor?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Ile dni urlopu powinna uzyskać sprzątaczka zatrudniona na miesiące, jeżeli w 1 miesiącu pracowała na pełny etat a w 2 miesiącu na 1/2 etatu?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację czy dyrektor, którego pensum Uchwałą Rady Gminy ustalił jako 3 może mieć godzin ponadwymiarowych 9 ? Zgodnie z kartą nauczyciela nie można mieć powyżej 0,5 etatu ? Czy dyrektorzy prowadzą lekcje w ramach godzin 18 ?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- 1. Jak powinna brzmieć treść uzasadnienia wypowiedzenia umowy o pracę z nauczycielem mianowanym, zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Przyczyna wypowiedzenia: zmniejszenie liczby oddziałów w gimnazjum i brak godzin dydaktycznych możliwych do realizacji, zgodnych z posiadanymi przez nauczyciela kwalifikacjami?; 2. W szkole zmniejszyła się liczba oddziałów, a tym samym liczba godzin zajęć j. polskiego, do którego nauczyciel posiada kwalifikacje. Jednak w projekcie organizacyjnym na kolejny rok szkolny dyrektor uwzględnił zajęcia świetlicy, jako godziny ponadwymiarowe dla innych nauczycieli. Czy w takiej sytuacji dyrektor może zwolnić nauczyciela mianowanego, zatrudnionego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, czy też powinien zaplanować dla takiego nauczyciela przynajmniej 1/2 etatu, które realizowałby jako wychowawca świetlicy?; 3.Czy brak zawiadomienia przez dyrektora szkoły organizacji związkowej o zamiarze wypowiedzenia nauczycielowi pracy uniemożliwia zwolnienie takiego nauczyciela? W szkole do związków zawodowych należy tylko 7 nauczycieli. Czy w takiej sytuacji, gdy organizacja liczy poniżej 10 członków dyrektor ma obowiązek powiadomienia zakładowej organizacji związkowej?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe