Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzice dwójki dzieci, które są w edukacji domowej i zdały już egzaminy dające im promocję do następnych klas, pragną, aby do końca roku szkolnego ich dzieci były w szkole systemowej i budowały relacje. Czy szkoła może takich uczniów przyjąć, pomimo, że dzieci zrealizowały już podstawę programową? Jak to wygląda z perspektywy prawnej?
Na wniosek rodziców dyrektor odpowiednio publicznego lub niepublicznego przedszkola, szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez dziecko odpowiednio obowiązku, poza przedszkolem lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.Zezwolenie to może być wydane przed rozpoczęciem roku szkolnego albo w trakcie roku szkolnego. Dyrektor wydając decyzję o zezwoleniu na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki wyraża zgodę na zasady związane z nauczaniem domowym. W przypadku edukacji domowej, zgodnie z przepisami prawa, ucznia obowiązują roczne egzaminy klasyfikacyjne prowadzane przez szkołę w terminie uzgodnionym z rodzicami.Przepisy prawa nie regulują szczegółów, o którym mowa w pytaniu. Oznacza to, że decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.); 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Bardzo dziękuję za odpowiedź dotyczącą nauczania języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych.
Niestety odpowiedź owa nie rozwiała moich wątpliwości, postaram się więc zadać pytanie inaczej.
Wyobraźmy sobie, że uczeń A kończy gimnazjum ucząc się języka angielskim na poziomie IIIO, w świetle przepisów (tak to zrozumiałam) w LO kontynuuje naukę na poziomie IV1 poziom podstawowy (co to znaczy poziom podstawowy? treści zawarte w podstawie programowej na poziomie podstawowym?) czy liczba godzin przeznaczona do nauki języka obcego na poziomie podstawowym a treści mogą być z wyższego poziomu?). Czy uczeń A nawet jeżeli jest bardzo dobry z języka, musi być na poziomie podstawowym? Czy może jednak realizować rozszerzenie? Co zrobić z uczniem B, który ukończył angielski w gimnazjum na poziomie III1 jednak jego umiejętności nie pozwalają kontynuować nauki na poziomie rozszerzonym? Bardzo proszę o interpretacje tych konkretnych przykładów.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów (stan prawny na 13 maja) rada rodziców opiniuje zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych? art. 22ab ust. 4 pkt. 2? Czy ta regulacja się zmieniła?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy rodzic ma prawo zrezygnować z nauczania indywidualnego w kl. V, dla dziecka z orzeczeniem o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym i zażądać jego nauki w klasie ogólnodostępnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczniowie klasy drugiej realizują program języka angielskiego w zakresie rozszerzonym. Grupa jest jednak bardzo zróżnicowana, jeśli chodzi o poziom języka - są w niej zarówno uczniowie bardzo dobrzy, planujący studia na filologii angielskiej, jak i osoby, które zakończyły rok z oceną dopuszczającą i nie chcą podchodzić do matury z angielskiego na poziomie rozszerzonym. Po konsultacji z uczniami w klasie trzeciej chcielibyśmy utworzyć w tej klasie dwie grupy - "bardziej" i "mniej" zaawansowaną. Pytanie dotyczy drugiej z wymienionych:
1. Czy nauczyciel może wybrać dla tych uczniów podręcznik na poziomie niższym niż realizowany w klasie drugiej, żeby pomóc im dobrze przygotować się do matury na poziomie podstawowym? (w klasie pierwszej i drugiej przerobiono większość treści z poziomu rozszerzonego, brakujące można uzupełnić w klasie trzeciej, ale nie w takim zakresie jak w grupie "zaawansowanej").
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- O jakiej treści należy zamieścić wpis w elektronicznym dzienniku lekcyjnym po przeprowadzonej jego kontroli przez członka kadry kierowniczej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe