Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Rodzic złożył wniosek o przyjęcie dziecka do klasy pierwszej, które w lutym ukończyło 6 lat. Została dołączona opinia PPP, która uzasadnia, iż "z uwagi na niższe niż przeciętne możliwości intelektualne oraz niepełną dojrzałość społeczno-emocjonalną nie jest wskazane podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego z rocznym wyprzedzeniem". Rodzice wniosek motywują: małoliczną klasą pierwszą (11 osób) co pozwoli na indywidualne podejście do ucznia; innowacyjnością prowadzonych zajęć przez nauczyciela; współpracą ze Specjalistycznym Centrum Wspierającym Edukację Włączającą (szkoła jest włączona w pilotażowy projekt). Grupa przedszkolna, do której miałoby uczęszczać dziecko, liczy 25 osób i jest grupą mieszaną (5-, 6-latki), więc korzystniejsze dla dziecka byłoby rozpoczęcie nauki rok wcześniej. Czy dyrektor może wydać pozytywną decyzję w takim przypadku? Czy będzie to zgodne z prawem?
Zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 z późn. zm.) obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia.
Na podstawie art. 36 cytowanej ustawy na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.
Dyrektor szkoły podstawowej przyjmuje dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat, jeżeli dziecko:
1) korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym (2021/2022) poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej (2022/2023), albo
2) posiada opinię o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Dziecko, które zostało wcześniej przyjęte do szkoły podstawowej, jest zwolnione z obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.
Z pytania wynika, że dziecko nie uczęszczało do przedszkola w roku szkolnym 2021/2022 i dlatego zwrócono się do poradni psychologiczno-pedagogicznej o opinię.
Z tekstu pytania wynika, że opinia wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną nie wskazuje na możliwość rozpoczęcia nauki przez dziecko w szkole podstawowej – cytuję : "z uwagi na niższe niż przeciętne możliwości intelektualne oraz niepełną dojrzałość społeczno-emocjonalną nie jest wskazane podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego z rocznym wyprzedzeniem".
Wobec braku spełnienia warunków określonych w art. 36 ust. 2 cytowanej ustawy dyrektor winien odmówić przyjęcia wymienionego w pytaniu dziecka w roku szkolnym 2022/2023 do szkoły.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- O jakiej treści należy zamieścić wpis w elektronicznym dzienniku lekcyjnym po przeprowadzonej jego kontroli przez członka kadry kierowniczej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje możliwość (zgodna z literą prawa) korzystania z różnych podręczników w jednej klasie na tym samym poziomie w zależności od grupy, np. inny podręcznik z języka angielskiego w grupie bardziej zaawansowanej i inny w grupie mniej zaawansowanej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń II klasy gimnazjum z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim powinien uczyć się tylko jednego języka obcego nowożytnego w gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak "technicznie" zorganizować zajęcia wyrównujące różnice w realizacji podstawy programowej uczennicy, która trafiła do naszej szkoły z innej szkoły (jest w klasie drugiej, a w pierwszej nie realizowała przedmiotu zajęcia techniczne i informatyka- u nas te przedmioty realizujemy również w klasie pierwszej). Co z prowadzeniem dokumentacji nauczania w tym przypadku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem niepublicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez stowarzyszenie. Jako dyrektor szkoły mam obniżone pensum. Nie mam jednak sekretarki, więc wszystkie obowiązki nałożone są na mnie, zastępuję również nauczycieli podczas ich nieobecności spowodowane chorobą (oczywiście za darmo), ale to jakby nie problem. Od stycznia 2013 r. mam ucznia z orzeczeniem o potrzebie nauczania indywidualnego. Zajęcia te są organizowane w szkole, uczeń jest nadpobudliwy, agresywny, rodzice również sobie z nim nie radzą. Zmieniłam już wiele nauczycieli, ponieważ nikt nie mógł z nim pracować (zastraszanie, wbijanie ołówka w rękę nauczyciela itp.). Od nowego roku szkolnego nie mam możliwości przyznania tych godzin innemu nauczycielowi. Czy w takiej sytuacji dyrektor może mieć nadgodziny i pracować z tym uczniem (dyrektor posiada kwalifikacje). Stowarzyszenie nie potrafi rozwiązać tego problemu prawnie, a ja pracować za darmo nie chcę. Proszę o pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe