Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Przytaczam cytat z Państwa strony int: " Witam i proszę o poradę. Zatrudniam nauczyciela w klasie 0 (przy szkole jest oddział 0) na cały etat 22/22, który uczy jeszcze 3/18 godziny (plastyki i muzyki - zajęcia łączone). Czy te godziny mogę liczyć jako nadliczbowe odpracowane, czy musi być osobna umowa? "Z uwagi na to, że nauczyciele oddziału 0 podlegają przepisom o szkołach nieferyjnych, a nauczyciele szkoły - przepisom o szkołach feryjnych, zasadne jest, aby nauczyciel otrzymał dwie osobne umowy" - to cytat z Państwa strony. Pytanie: skąd (podstawa prawna) podział na "feryjne" i "nieferyjne" - KN mówi o tym w innym kontekście. Poza tym, nauczyciel jest zatrudniony w szkole "nieferyjnej", więc dlaczego stosować wobec niego inne przepisy? W związku z tym, proszę o ponowną odpowiedź, bo zagadnienie jest bardzo ważne i podanie podstawy prawnej.Skąd informacja, że nauczyciele "0" podlegają pod przepisy o "szkołach nieferyjnych" oraz jakie to przepisy? Oraz Państwa odpowiedź: Oddział przedszkolny w szkole podstawowej to jedna z form realizacji wychowania przedszkolnego (art. 14 ustawy o systemie oświaty). Tak samo jak przedszkole, oddział przedszkolny realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego. Kolejną kwestią łączącą oddział przedszkolny z przedszkolem jest pobieranie opłat za zajęcia dodatkowe i wyżywienie. RAMOWY STATUT PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ (zał. nr 2 do ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół): § 5.6. W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego. I to tyle, jeśli chodzi o przepisy regulujące działalność oddziałów przedszkolnych. Dalej z pomocą przychodzi MEN ze swoimi opiniami: "Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i w świetle art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), nawet jeżeli jest umieszczony w szkole podstawowej, to nie wchodzi w skład jej struktury organizacyjnej szkoły podstawowej. Oznacza to, że oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych funkcjonują według modelu przedszkolnego. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola oraz z uwzględnieniem potrzeb rodziców/opiekunów prawnych dzieci." (źródło: www.men.gov.pl) Zarówno w przedszkolu, jak i w oddziale przedszkolnym organizacja wychowania przedszkolnego musi wyglądać tak samo. Praca powinna więc przebiegać w systemie całorocznym, z przerwą urlopową zorganizowaną tak jak w innych przedszkolach. Nauczyciel może pracować w ramach tzw. pensum łączonego - w szkole podstawowej i w oddziale przedszkolnym, jednak w omawianym przypadku, gdy nauczyciel w oddziale przedszkolnym jest zatrudniony w pełnym wymiarze godzin, nie widzę sensu łączenia pensum (co innego, gdy w "0" nie miałby etatu, wówczas godzinami w szkole ten etat można dopełnić). Zatrudniając nauczyciela na dwóch różnych stanowiskach można zawrzeć dwie odrębne umowy i sądzę, że w tym przypadku jest to najlepsze rozwiązanie". Moje pytanie nie dotyczyło zatrudniania. 1. Skąd podział na feryjne i nieferyjne? KN mówi o tym w innym kontekście. 2. Dlaczego w ramach jednej placówki nauczyciele mieliby być zatrudniani z dwóch różnych przepisów - to dyskryminacja. 3. Proszę o podanie tych przepisów, na które Państwo się powołują. 4. Proszę o podstawę prawną
Opinia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie nauczycieli prowadzących oddziały przedszkolne zorganizowane w szkołach podstawowych
(źródło: strona internetowa MEN)
Oddział przedszkolny jest podstawową jednostką organizacyjną przedszkola i w świetle art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty nie wchodzi w skład struktury organizacyjnej (klas) szkoły podstawowej.
Szkoła podstawowa, w której utworzono oddział przedszkolny, stanowi specyficzną jednostkę noszącą w pewnym stopniu cechy zespołu. Oddział przedszkolny w szkole podstawowej zachowuje odrębności programowe, a kształcenie i wychowanie w nim jest zorganizowane odmiennie niż w oddziałach szkoły podstawowej, na zasadach odnoszących się do oddziałów przedszkola, tj. zgodnie z ramowym statutem przedszkola. (...) Zgodnie z § 10 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ramowego statutu publicznego przedszkola, stanowiącego załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola. W organizacji przedszkola nie są zatem przewidziane ferie zimowe i letnie, a w konsekwencji zalicza się je do tzw. placówek nieferyjnych. Tę sama zasadę należy stosować do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej. Zastosowanie w tym oddziale organizacji pracy analogicznej do tej, jaka obowiązuje w szkole podstawowej, prowadziłoby do pogorszenia warunków kształcenia, wychowania i opieki w porównaniu z oddziałami działającymi w przedszkolach oraz skrócenia czasu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
W ślad za zróżnicowaniem organizacyjnym idzie również zróżnicowanie pozycji nauczyciela szkoły podstawowej i nauczyciela prowadzącego zajęcia w oddziale przedszkolnym. W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela odrębnie uregulowano obowiązkowy tygodniowy wymiar zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli oddziałów przedszkolnych dla 6-latków; ustawodawca w art. 42 ust. 3 lp. 2 określił tę grupę nauczycieli jako "nauczycieli innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami dzieci 6-letnich". Ponieważ ustawa o systemie oświaty nie zna "innych placówek przedszkolnych" niż przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego), a wiadomo, że wychowanie przedszkolne może odbywać się jeszcze w oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych - należy dojść do wniosku, że ustawodawca właśnie pod tym pojęciem rozumiał także oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych.
Zgodnie z art. 64 ust. 1 i 3 ustawy - Karta Nauczyciela, nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania. Natomiast nauczycielom zatrudnionym w szkołach, w których nie są przewidziane ferie szkolne, przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów. Ponieważ praca oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej jest zorganizowana w taki sam sposób, jak praca przedszkola - tj. bez ferii szkolnych - do nauczycieli oddziału przedszkolnego należy stosować przepisy Karty Nauczyciela odnoszące się do nauczycieli przedszkoli. Odmienny pogląd prowadziłby do nieuzasadnionego zróżnicowania uprawnień pracowniczych nauczycieli na takich samych stanowiskach w świetle art. 42 ust. 3 lp. 2 Karty Nauczyciela.
Sekretarz Stanu
Krystyna Szumilas
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy przysposobienia do pracy w zawodzie ogrodnik w przyszłej szkole podstawowej ogólnej (nie specjalnej) może uczyć biolog?
- Pracownica zatrudniona na pełny etat na czas nieokreślony na podstawie mianowania, mająca uprawnienia do urlopu wychowawczego (dzieci poniżej 4. roku życia), z którego dotychczas nie skorzystała, chciałaby obniżyć wymiar czasu pracy do 9/18 na okres 6 miesięcy. Która z opcji KP zapewnia jej zachowanie umowy na czas nieokreślony na podstawie mianowania: art 1862 (urlop wychowawczy i zatrudnienie na 9/18) czy art 1867 (wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy)?
I jeszcze:
Ile razy pracownica może złożyć taki wniosek? Czy ochrona 12 miesięczna liczy się od pierwszego złożenia wniosku przez 12 miesięcy niezależnie od tego, jak długi był okres obniżenia wymiaru, czy też sumują się kolejne okresy obniżenia wymiaru (np. najpierw na 6 miesięcy, po upływie roku kolejne 6 miesięcy - razem 12 miesięcy ochrony.
Czy w przypadku nauczyciela zatrudnionego przez mianowanie mającego uprawnienia do urlopu wychowawczego obniżenie etatu na więcej niż rok wiąże się ze zmianą umowy na zwykłą umowę o pracę, czy w dalszym ciągu jest to umowa na podstawie mianowania?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W tym półroczu godziny wdż zostały wpisane w plan klasom 3 gimnazjalnym i klasie 8 na ostatnich lekcjach tych klas. Mam już sygnał , że niemal wszyscy uczniowie, a konkretnie ich rodzice podpisują oświadczenia, że dzieci nie będą uczęszczać na te zajęcia. Czy nauczyciel (ma tylko etat) ma za te godziny płacone i jest do dyspozycji dyrekcji na np. zastępstwa?
- Nauczyciel zatrudniony w szkole w wymiarze 3/26 etatu od 1.02.2017 wnioskuje o ocenę pracy. Czy dyrektor ma obowiązek dokonania takiej oceny? Czy nie ma ograniczeń w wymiarze zatrudnienia oraz okresie pracy?
- Pytanie dotyczy zaliczania zakończonych okresów zatrudnienia do dodatkowego miejsca zatrudnienia w sytuacji, gdy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy – chodzi o interpretację § 7 ust. 1, 2, 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Sytuacja jest następująca:
Nauczyciel pracuje w szkole A w pełnym wymiarze czasu pracy (podstawowe miejsce zatrudnienia) oraz w szkole B w niepełnym wymiarze (dodatkowe miejsce zatrudnienia). Czy do dodatkowego miejsca zatrudnienia można zaliczyć okresy zatrudnienia w szkole C? Okresy zatrudnienia w szkole C nie są zaliczone do stażu pracy w szkole A, jednak okres ten dubluje się z innym okresem zatrudnienia w szkole D, który to został zaliczony do stażu pracy w szkole A. Jaka jest zasada ustalania stażu pracy w dodatkowym miejscu zatrudnienia? Czy można do niego zaliczyć inne dodatkowe okresy zatrudnienia, czy jednak każde dodatkowe miejsce zatrudnienia należy traktować odrębnie? Mam tutaj na myśli sytuację, kiedy w podstawowym miejscu pracy nauczyciel ma zatrudnienie w pełnym etacie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe