Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wzór decyzji udzielenia urlopu dla nauczyciela radnego na udział w sesji rady miasta
Zamówienie: Wzór decyzji udzielenia urlopu dla nauczyciela radnego na udział w sesji rady miasta
Odpowiedź:
Nauczycielowi, który wykonuje mandat radnego, nie udziela się urlopu na udział w sesji rady gminy
Wyjaśnienie:
Nauczyciel zasiadający w radzie gminy ma prawo do zwolnienia z zakładu pracy na czas udziału w sesjach tego organu, komisjach oraz innych instytucjach samorządowych, do których radny został wybrany lub desygnowany. Tak wynika z art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym. W przepisie jest wyraźnie powiedziane, iż pracodawca ma obowiązek zwolnić od pracy, a nie udzielić urlopu na ten czas. Dokument potwierdzający fakt uczestnictwa w pracach organów samorządowych ( np. zawiadomienie o zwołaniu sesji, posiedzenia komisji, o powołaniu w skład i okresie wykonywania czynności w zespole kontrolnym komisji rewizyjnej) radny dostarcza swojemu pracodawcy jako informację o przyczynie swojej nieobecności, a nie jako wniosek o udzielenie zwolnienia.
Przy tej okazji należy wskazać, że gdyby chciał on wykonywać inne obowiązki, np. pełnić dyżur dla mieszkańców, uczestniczyć w zebraniach instytucji samorządowych itd., to w tym celu nauczyciel placówki nieferyjnej może wystąpić o urlop wypoczynkowy – także na żądanie ( do 4 dni w ciągu roku kalendarzowego ) albo urlop bezpłatny, a nauczyciel placówki feryjnej o urlop bezpłatny, gdyż jemu urlop wypoczynkowy przysługuje tylko w ferie szkolne, bez prawa do urlopu na żądanie.
Udzielenie wolnego w związku z udziałem w sesji, posiedzeniach komisji jest obowiązkowe i nie zależy od uznania dyrektora szkoły. W przepisie jest wyraźnie powiedziane, iż pracodawca ma obowiązek zwolnić od pracy, a nie udzielić urlopu na ten czas. Dokument potwierdzający fakt uczestnictwa w pracach organów samorządowych ( np. zawiadomienie o zwołaniu sesji, posiedzenia komisji czy zarządu, o powołaniu w skład i okresie wykonywania czynności w zespole kontrolnym komisji rewizyjnej) radny dostarcza swojemu pracodawcy jako informację o przyczynie swojej nieobecności, a nie jako wniosek o udzielenie zwolnienia.
Radny będący pracownikiem szkoły powinien uprzedzić dyrektora o swoim udziale w sesji rady gminy. Biorąc pod uwagę fakt, że przepisy nie regulują kwestii formalnych związanych z udzielaniem zwolnień od pracy, należy uznać, że pracownik - radny może korzystać ze zwolnienia od pracy w każdym czasie. Można jednak uznać, że dobrą praktyką jest poinformowanie pracodawcy o terminach sesji rady, aby ten mógł podjąć czynności z odpowiednim wyprzedzeniem, zmierzające do zapewnienia prawidłowego procesu pracy – np. zorganizowania zastępstwa.
Przepis nie wskazuje jednak, jak często oraz w jakim wymiarze powinno to zwolnienie następować. W praktyce najczęściej jest udzielane na czas wskazywany w zawiadomieniu o zwołaniu sesji, posiedzeniu komisji, które pracownik - radny może złożyć w każdym momencie. Przepisy nie wymagają, aby radny w tej sprawie występował z odpowiednim wyprzedzeniem. W praktyce często powoduje to dezorganizację pracy u pracodawcy. Dlatego ten ostatni ma prawo wymagać, aby radny, znając harmonogram planowanych sesji rady gminy, komisji rady o swojej nieobecności w danym dniu informował jak najwcześniej. Po zakończonych pracach pracownik - radny powinien należycie udokumentować swoją nieobecność w zakładzie pracy. Może to nastąpić poprzez dostarczenie dokumentu potwierdzającego uczestnictwo w pracach organów samorządowych, tj. np. zawiadomienie o zwołaniu sesji. Wobec braku stosownych regulacji na gruncie obowiązujących przepisów pracodawca może bardziej szczegółowo określić sposób dokumentowania nieobecności pracownika - radnego w pracy ( np. poprzez odpowiedni zapis w regulaminie pracy - zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy i spóźnień) i wymagać np. dostarczenia zaświadczenia pochodzącego od rady gminy.
Radny nie ma prawa do wynagrodzenia za pracę ani za godziny ponadwymiarowe
Za czas zwolnienia nauczyciel – radny nie zachowuje prawa do wynagrodzenia, gdyż zgodnie zart.80 Kodeksu pracy w związku z art.91 ust.1 ustawy Karta Nauczyciela nie jest to praca świadczona na rzecz pracodawcy, a konkretnie organu jednostki samorządu terytorialnego ( uchwała Sądu Najwyższego z 10 maja 1994r., I PZP 22/94; OSNP 1994/4/60). Podkreślenia wymaga fakt, że nauczyciel nie otrzymuje za dany dzień także wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, chyba że nieobecność nie przeszkodziła w ich zrealizowaniu.
Nie ma przy tym wymogu, aby nieobecność radnego trwała przez cały dzień. Równie dobrze może być on zwolniony z części dnia pracy, a wtedy odlicza się wynagrodzenie za niezrealizowane godziny z następnej wypłaty.
Za czas zwolnienia od pracy, wynikającego z wykonywania mandatu radnego, nie wypłaca się pracownikom wynagrodzenia. Przepisy § 16 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy stanowią, że pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy wyłącznie w sytuacjach wskazanych w tym przepisie. Ze zwolnienia od pracy zawodowej w celu brania udziału w pracach organu gminy radny korzysta na podstawie § 4 tego rozporządzenia, w związku z art.25 ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym. Ekwiwalent pieniężny za utracone wynagrodzenie stanowi dla pracownika dieta, wypłacana zgodnie z przepisami art.25 ust.4 tej ustawy.
Wynagrodzenie, ustalone w stawce miesięcznej w stałej wysokości, za przepracowaną część miesiąca – jeżeli pracownik był nieobecny w pracy z innych przyczyn niż niezdolność do pracy spowodowana chorobą i za czas tej nieobecności nie zachowuje prawa do wynagrodzenia – oblicza się zgodnie z przepisami § 12 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 maja 1996r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w Kodeksie pracy, tj. dzieląc miesięczną stawkę wynagrodzenia przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu i otrzymaną kwotę mnożąc przez liczbę godzin nieobecności pracownika w pracy. Tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odejmuje się od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel powołując się na przepisy dotyczące ochrony funkcjonariusza publicznego, złożył pisemne zawiadomienie, że jeden z rodziców go znieważył i poprosił o interwencję (rodzic min. użył słów, że wychowawca nienawidzi dziecka, podczas gdy uczennica chętnie chodzi do szkoły, ma bardzo dobre stopnie i nie ma żadnych uwag, co do nauczycieli). Jak w takiej sytuacji powinien zachować się dyrektor?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze przedszkola w przypadku przyjęcia do placówki dziecka z cukrzycą typu 1? Jakie prawa ma w tej sytuacji rodzic - co placówka musi zapewnić temu dziecku?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wskazanie właściwego postępowania w sytuacji, gdy po zakończonej rekrutacji uzupełniającej do "zerówki" i uzupełnieniu liczebności przez przyjęcie dzieci spoza rejonu, zgłosili się rodzice (z obwodu) chcąc zapisać dzieci na roczne przygotowanie przedszkolne. Czy zobowiązani jesteśmy zapisać dzieci? Co powiedzieć rodzicom dzieci wcześniej zapisanych?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy placówką prowadzoną przez stowarzyszenie. Zgodne z Art. 80. sys. oświaty Przedszkola, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej wydatkom bieżącym przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę, pomniejszonym o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola prowadzonego przez gminę, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkoli publicznych, pomniejszone o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu gminy. Podstawą do ustalenia w/w kwoty dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez gminę. Czy w związku z tym do ustalenia kwoty przewidzianej na jedno dziecko gmina może brać pod uwagę liczbę dzieci biorących udział w projekcie unijnym (utworzenie 3 nowych oddziałów ), a nie uwzględnia kwoty przewidzianej na realizację projektu. Takie obliczanie kwoty dotacji dla przedszkoli prowadzonych w naszej gminie przez stowarzyszenia znacznie zaniżyło koszty przekazywane przez gminę na jedno dziecko w tychże placówkach.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Zaplanowałam pieniądze na dokształcanie nauczycieli na rok kalendarzowy 2023. W tym roku szkolnym okazało się, że jeden z nauczycieli odchodzi na świadczenie kompensacyjne i w szkole bardzo jest mi potrzebny nauczyciel biologii. Chciałabym dofinansować studia podyplomowe dla tego nauczyciela: I ratę jeszcze w tym roku szkolnym (nie było to wcześniej planowane), mam pieniądze na dokształcanie nauczycieli ale nie na studia podyplomowe. Czy można przerzucić pieniądze np. z doskonalenia rady pedagogicznej na studia podyplomowe, jeśli jest to uzasadnione potrzebami szkoły?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe