Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Nauczyciel powołując się na przepisy dotyczące ochrony funkcjonariusza publicznego, złożył pisemne zawiadomienie, że jeden z rodziców go znieważył i poprosił o interwencję (rodzic min. użył słów, że wychowawca nienawidzi dziecka, podczas gdy uczennica chętnie chodzi do szkoły, ma bardzo dobre stopnie i nie ma żadnych uwag, co do nauczycieli). Jak w takiej sytuacji powinien zachować się dyrektor?
Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. 2021 r., poz. 1762) nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1138). Na podstawie art. 63 ust. 2 Karty Nauczyciela organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
Z powyższego przepisu wynika, że obowiązkiem zarówno dyrektora szkoły, jak i organu prowadzącego jest informować odpowiednie organy państwa o przestępstwach popełnionych w stosunku do nauczycieli jako osób korzystających z ochrony, jaka przysługuje funkcjonariuszom publicznym. W tym miejscu należy pamiętać o przepisie art. 304 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 534), zgodnie z którym każdy, dowiedziawszy się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym prokuratora lub Policję. Przepisy art. 148a oraz art. 156a stosuje się odpowiednio. Z kolei na podstawie 304 § 2 instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są obowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub Policję oraz przedsięwziąć niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
Reasumując, jeżeli dyrektor szkoły posiada wiarygodne informacje o tym, że zostało popełnione przestępstwo, to będzie zobowiązany do przygotowania zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa znieważenia funkcjonariusza publicznego, stosownie do art. 226 Kodeksu karnego. Niewypełnienie prawnego obowiązku zawiadomienia o przestępstwie może powodować odpowiedzialność karną na podstawie art. 231 Kodeksu karnego, tj. taką, jak za działanie na szkodę interesu publicznego lub prywatnego w wyniku niedopełnienia obowiązku.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ocena skutków planowanych operacji przetwarzania dla ochrony danych osobowych w Przedszkolu
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę uaktualnić dokumenty konkurs na dyrektora
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Wicedyrektor 29.10.2021 r. przechodzi na emeryturę. Z jakiego okresu należy obliczyć mu odprawę i ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- W tym roku po raz pierwszy występuję w roli dyrektora przedszkola niepublicznego, nie chciałabym na samym początku popełnić jakiegoś błędu, dlatego proszę o wskazówki dotyczące dokumentów jakie muszę przygotować już od samego początku dla rodziców, co im przedstawić i na co zwrócić uwagę.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Sprawa dotyczy ZFŚS. Jesteśmy szkołą pracującą w systemie zaocznym, część zajęć odbywa się popołudniami. Posiadamy pracowników etatowych i oraz takich których zatrudniamy na umowę o pracę na czas określony na część etatu np. 5/18. Są to zazwyczaj nauczyciele, których nasza szkoła nie jest podstawowym miejscem pracy. Oznacza to, iż pełne etaty i zatrudnienie na czas nieokreślony posiadają w innych szkołach, a nasza placówka jest dodatkowym miejscem pracy. Czy w związku z powyższym osoby takie powinny otrzymywać pełne świadczenia z ZFŚS czy powinno być to różnicowane? Ostatnio pracownicy etatowi stwierdzili, iż jest to niesprawiedliwe gdyż pracownicy zatrudnieni dodatkowo w naszej szkole z ZFŚS korzystają podwójnie (tj. w podstawowym miejscu pracy i dodatkowym miejscu pracy) w pełnym wymiarze. Wnosili, że czym innym jest praca na np. pół etatu gdy jesteśmy podstawowym miejscem pracy a czym innym praca na pół etatu gdy pracownik posiada inne podstawowe miejsce pracy, a tu przychodzi dodatkowo. Proszę o odpowiedź i ewentualne orzeczenia w tej sprawie.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe