Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Prosze o wyjasnienie kwestii tzw. godzin karcianych a konkretnie wymiaru czasowego.Od pazdziernika zajecia dydaktyczne w naszej szkole realizowalismy w wymiarze 45 min. a opiekuncze 60 min.We wrzesniu wszyscy realizowalismy 60 min.Na ostatniej naradzie dyrektorow pani inspektor z Wydzialu Oswiaty Poznan Stare Miasto zakomunikowala dyrektorom szkol,ze wszyscy mamy prowadzic zajecia 60 min. bez wzgledu na ich charakter ,a dodatkowo odrobic po 15 min. kazda godz. realizowana w wymiarze 45 min.Jednoczesnie nie podala zadnej postawy prawnej stad dyrektor zakomunikowal i zobowiazal do wykonania tej ustnej dyspozycji w zwiazku z taka sytuacja prosimy odefinitywne wyjasnienie tej kwestiiDziekuje i pozdrawiam
Stanowisko MEN w sprawie sposobu wykonania przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. ai b ustawy – Karta Nauczyciela – zaktualizowane w dniu 8 października 2009 r.
W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi przepisu art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b ustawy – Karta Nauczyciela, Ministerstwo Edukacji Narodowej opracowało prezentowane poniżej stanowisko w sprawie sposobu wykonania tego przepisu. Jednocześnie informujemy, że stanowisko to nie stanowi wiążącej wykładni przepisów prawa. Podjęcie decyzji w kwestii rodzaju zajęć, które będą realizowane w szkole w ramach godzin, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, przydzielenie tych godzin do realizacji poszczególnym nauczycielom oraz rozliczanie tych godzin, należy bowiem do kompetencji dyrektora szkoły.
6. Rozumienie pojęcia godziny zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela.
Zgodnie z ramowym statutem publicznej szkoły podstawowej oraz ramowym statutem publicznego gimnazjum godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I - III szkoły podstawowej ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć. We wszystkich szkołach ponadgimnazjalnych godzina lekcyjna również trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć. Pod pojęciem godziny lekcyjnej, która zgodnie z ramowymi statutami publicznych szkół trwa 45 minut, rozumie się również inne zajęcia o charakterze dydaktycznym. Natomiast pozostałe zajęcia o charakterze opiekuńczo-wychowawczym trwają 60 minut. Zatem czas trwania zajęć, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a i b Karty Nauczyciela, powinien być odpowiedni do ich charakteru, tj. dydaktycznego bądź opiekuńczo – wychowawczego.
Podstawa prawna:
- § 6 załącznika Nr 2, § 6 załącznika Nr 3, § 8 załącznika Nr 4, § 8 załącznika Nr 5, § 7 załącznika Nr 5a, § 8 załącznika Nr 5b, § 8 załącznika Nr 5c, § 7 załącznika Nr 5d, do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dlaczego w ramowym planie nauczania za podstawę do wyliczenia godzin do dyspozycji dyrektora przyjęto 35 tygodni skoro rok szkolny wynosi 37 po odliczeniu wszystkich dni wolnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jesteśmy przedszkolem niepublicznym z oddziałami integracyjnymi. Powstaliśmy w wyniku decyzji samorządu o przekształceniu części placówek publicznych w niepubliczne – w trybie likwidacji placówki publicznej i konkursu na użyczenie nieruchomości w celu utworzenia i poprowadzenia placówki niepublicznej. Powołaliśmy fundację i wygraliśmy konkurs. Określał on dość surowe kryteria, stąd spełniamy wszelkie warunki placówki publicznej /nie pobieramy żadnego czesnego, opłaty za pobyt i wyżywienie są takie jak w placówkach publicznych na terenie gminy, zapewniamy pomoc psych.ped., działa Rada Rodziców, kryteria naboru – jak w publicznych, etc/, słowem – zmierzając ku pytaniu – spełniamy wszelkie warunki określone w art.90 ust. 1b uso. Otrzymujemy – zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej – dotację w wysokości 80% należnej dla placówek publicznych. Wiemy, że przepisy określają ją na min. 75%, więc nie jest najgorzej. Jednak - czy po nowelizacji art. 90 ust. 1b uso z „może otrzymywać” na „otrzymuje” – możemy liczyć na 100% dotacji? W Urzędzie Miasta tak naprawdę chyba sami nie wiedzą -coś mówią, że owszem, ale tylko gdy placówki publiczne zgłoszą, że nie zapewniają miejsca obowiązkowym dzieciaczkom, wtedy Gmina ogłosi konkurs grantowy i możemy dostać. Nam wydaje się, że tak nie jest, ale nowa uso jest tak skomplikowana, że sami nie wiemy. Prosimy o pomoc w interpretacji, bo nie chcemy „wojować” z Urzędem, a już zwłaszcza nie mając racji.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jednym z elementów funkcjonowania kontroli zarządczej jest jej ocena. W jaki sposób szkoła powinna przeprowadzić taką ocenę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka powinna znajdować się podstawa prawna (aktualna) w regulaminie wycieczek szkolnych i innych form turystyki obowiązujących w szkole podstawowej (ośmioletniej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie czy nauczyciel ma prawo wglądu do protokołów pokontrolnych dotyczących oceny pracy dyrektora.
Jestem w konflikcie z nauczycielem który zachowuje się w sposób dziwny. Pisze donosy stworzył atmosferę konfliktu w szkole. W tej chwili jestem po ocenie pracy na koniec kadencji. Otrzymałem ocenę dobrą, kontrole przyniosły pewne uchybienia i idące za tym zalecenia. W czasie Rady Pedagogicznej omówiłem kontrole mówiąc, że ogólnie wyszło dobrze. Nauczyciel poprosił na piśmie o protokoły pokontrolne żeby je analizować i przeczytać . Czy ma do tego prawo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe