Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jednym z elementów funkcjonowania kontroli zarządczej jest jej ocena. W jaki sposób szkoła powinna przeprowadzić taką ocenę?
Jednym z warunków zapewnienia efektywnej kontroli zarządczej jest ocena jej funkcjonowania. Może być ona dokonywana w formie samooceny przeprowadzanej przez pracowników szkoły oraz za pomocą audytu wewnętrznego. Zasady i metody przeprowadzania oceny funkcjonowania kontroli zarządczej zawiera piąty standard kontroli zarządczej.Samoocena przeprowadzana przez pracowników szkoły
Jednym ze sposobów oceny funkcjonowania kontroli zarządczej jest samoocena przeprowadzana przez pracowników szkoły. Może być ona przeprowadzana w formie opisowej lub w formie ankiety zawierającej kryteria oceny. Samoocena sporządzona przez pracownika powinna dać między innymi informację o tym czy pracownik:
- wykonuje swoje zadania z należytą starannością,
- dba o szybkie i efektywne realizowanie powierzonych obowiązków, umożliwiając uzyskiwanie wysokich efektów pracy,
- postępuje zgodnie z zasadami kodeksu etyki,
- obiektywnie rozpoznaje sytuację,
- posiada odpowiednią znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania swoich obowiązków oraz czy potrafi je umiejętnie zastosować.
Zadania dyrektora szkoły
Dyrektor szkoły wyznacza osobę lub zespół odpowiedzialny za koordynację samooceny (przygotowanie, przeprowadzenie i opracowanie jej wyników). Ma on obowiązek poinformować wszystkich pracowników szkoły o planowanym przeprowadzeniu samooceny oraz wyznaczeniu osoby koordynującej ten proces, jej zadaniach i uprawnieniach. Ponadto powinien zaznaczyć pracownikom, iż nie będą oni ponosić żadnych negatywnych konsekwencji związanych z przedstawioną przez nich opinią.
Audyt wewnętrzny sposobem na ocenę funkcjonowania kontroli zarządczej
Kolejnym sposobem oceny funkcjonowania kontroli zarządczej jest audyt wewnętrzny, czyli bieżąca działalność doradcza i weryfikująca, prowadzona przez wyodrębnioną komórkę organizacyjną w jednostce. Audyt wewnętrzny ma na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki oraz pomaga w osiąganiu celów jednostki.
Działalność audytu powinna być skoncentrowana na obszarach, w których możliwe jest występowanie najbardziej istotnych ryzyk. Audyt powinien również pomóc w ocenie efektywności zarządzania ryzykiem.
Procedury kontroli zarządczej pod kontrolą
Kontroli skuteczności działania powinny podlegać również same procedury kontroli zarządczej, czyli wszystkie regulaminy i instrukcje funkcjonujące w szkole. Ocenie powinno podlegać to, czy zapisane w powyższych zarządzeniach wytyczne są zgodne z przepisami prawa, czy są przez pracowników przestrzegane, czy zapisy są adekwatne do rzeczywistości oraz czy są możliwe do realizacji. W przypadku stwierdzenia rozbieżności pomiędzy zapisami w procedurach a sposobem funkcjonowania kontroli zarządczej, należy wprowadzać zmiany w formie aneksów lub poprzez wydanie nowego zarządzenia.
Kontrola instytucji zewnętrznych
Przed dokonaniem próby oceny funkcjonowania kontroli zarządczej dyrektor powinien zapoznać się również z wynikami przeprowadzonych kontroli instytucji zewnętrznych, jakie miały miejsce w szkole, np. kontrole inspektorów ZUS.
Na podstawie wcześniejszych wyników dyrektor ocenia jakość kontroli zarządczej
Dopiero na podstawie wyników wymienionych wyżej kontroli dyrektor szkoły może w pełni ocenić jakość funkcjonowania kontroli zarządczej w jednostce oraz, jeżeli to konieczne, wprowadzić zmiany i usprawnienia tak, aby w następnych latach kontrola zarządcza spełniała swoją rolę.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaka podstawa prawna powinna się znaleźć w szkolnym Planie Pracy Dydaktyczno-Opiekuńczo-Wychwawczym, Programie Wychowawczym i Szkolnym Programie Profilaktyki? Będę bardzo wdzięczna za pomoc.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy protokoły z egzaminów poprawkowych powinny zostać umieszczone w księdze arkuszy ocen? Czy prace pisemne ucznia należy traktować jako integralną część protokołu i też umieścić w księdze?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak wypełnić świadectwo szkolne ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy już zwiększyła się liczba godzin do dyspozycji dyrektora dla poszczególnych etapów edukacyjnych i jakie może ich być przeznaczenie? Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 3. Uchwała rada powiatu wprowadziła algorytm rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, którzy w pewnych miesiącach roku nie wypracowują pensum (np. klasy na praktyce) - tzw. pensum uśrednione. Powoduje to jednak zwiększenie pensum we wszystkich miesiącach roku, co skutkuje obniżeniem stawki za godzinę i wartości każdej wypracowanej godziny ponadwymiarowej, również w tych miesiącach, w których nauczyciel wypracowuje pensum oraz nadgodziny. Czyli nauczyciel z pensum 18 h, nie otrzymuje stawki np. 55,00 zł/h (jak to wynika z pensum), ale ma je uśrednione do np. 18,52 i jego stawka wychodzi np. 53,50 zł. Traci na tym co miesiąc w płatności za nadgodziny. Czy jest to prawidłowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe