Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o wyjaśnienia do zaistniałej sytuacji: - w grudniu 2017 roku zmarł pracownik szkoły( były dyrektor szkoły) , który z dniem 1 września 2017 przeszedł na emeryturę , w jaki sposób wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne za tą osobę? (Spadkobiercami są żona oraz dwoje pełnoletnich synów, jak ująć składki ZUS i podatek, czy spadkobiercy muszą złożyć wniosek o wypłatę trzynastki- dodam że w naszej placówce dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacane jest pracownikom 1 marca 2018 roku).
Na podstawie art. 631 § 2 kodeksu pracy, prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z FUS. W razie braku takich osób prawa te wchodzą do spadku.
Jeżeli więc zmarły pracownik miał żonę (i/lub dzieci, które spełniają wymogi takie, jak w przypadku renty rodzinnej), to należy im się dodatkowe wynagrodzenie roczne, jako prawa majątkowe, bez konieczności przeprowadzania postępowania spadkowego (jeżeli dorosłe dzieci nie spełniają warunków takich, jak w przypadku renty rodzinnej, to 13-tka będzie się należała tylko żonie). W takim przypadku nie potrąca się składek ZUS, ponieważ dla tych osób nie jest to wynagrodzenie. Jako prawo majątkowe, podlega jedynie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Osoby uprawnione do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego po zmarłym pracowniku powinny zgłosić pracodawcy swoje roszczenie. Z żoną pracownika pracodawca może sam się skontaktować, natomiast pełnoletnie dzieci muszą udokumentować swoje prawo (np. prawo do renty rodzinnej przysługuje dzieciom do ukończenia nauki w szkole, jeżeli przekroczyły 16 lat życia, nie dłużej jednak niż do osiągnięcia 25 lat życia. Jeżeli dziecko osiągnęło 25 lat życia, będąc na ostatnim roku studiów w szkole wyższej, prawo do renty rodzinnej przedłuża się do zakończenia tego roku studiów).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy opieka nad dzieckiem przerywa urlop uzupełniający nauczyciela?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przedszkola jest na etacie 25/25. Od września będzie miał etat w wymiarze 24/25. Jeżeli będzie chciał odejść na emeryturę na swój wniosek to jaką należy wypłacić jej odprawę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na podstawie mianowania, który nabył prawa emerytalne, po 182 dniach zwolnienia lekarskiego chce skorzystać z bezpłatnego urlopu. Czy mam prawo udzielić mu tego urlopu i czy w czasie trwania urlopu bezpłatnego ten nauczyciel może wystąpić z wnioskiem o rozwiązanie umowy o pracę w związku z przejściem na emeryturę z art. 88 KN. Pozdrawiam
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi zatrudnionemu od 04.09.2017 do 22.06.2018 wypłacamy "13" za 2017 rok, a następnie za 2018r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Pracownik był zatrudniony od 15.10.1981 r. do 31.03.1987 r. oraz od 01.09.1988 r. do 08.04.1990 r. na stanowisku palacza centralnego ogrzewania.
W sezonie zimowym pracował jako palacz c.o. natomiast w sezonie letnim wykonywał obowiązki konserwatora.
Czy za okres zimowy za ww. lata można zaliczyć pracę w szczególnych warunkach na podstawie Wykazu A Dział XIV pkt. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 07.02.1983 r. (Dz.U. Nr 8 poz. 43) oraz Załącznik Nr 4 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02.08.2005 r. (Dz.U. Nr 146 poz. 1222)
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe