Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o poradę z zakresu klasyfikowania ucznia klasy I szkoły podstawowej. Czy uczeń klasy I SP mający ponad 50% nieobecność w szkole w I semestrze na języku angielskim może być nieklasyfikowany z tego przedmiotu ?
Nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ nie wiemy, jaki jest wynik podsumowania osiągnięć ucznia – mimo jego absencji. Nie znamy też zapisów statutowych, do których odsyła rozporządzenie.Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - według skali określonej w statucie szkoły - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.Zapis rozporządzenia stwierdza ogólnie, że uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).Oznacza to, że Rada Pedagogiczna nie klasyfikuje ucznia, który nie posiada ocen umożliwiających klasyfikowanie i jego absencja na zajęciach przekracza połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania . Natomiast, jeśli ilość ocen (ustalona przez nauczyciela np. w przedmiotowym systemie oceniania lub w statucie) umożliwia klasyfikowanie, uczeń powinien być klasyfikowany.Reasumując: Ponieważ jednak w klasach I-III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi, wydaje się więc, że nieklasyfikowanie tego ucznia nie dotyczy. Jednakże –wg mojej opinii - odpowiednie spostrzeżenia w opisie ocen powinny być jednoznacznie określone (w szczególności o dużej absencji, która prawdopodobnie uniemożliwia lub utrudnia uczniowi opanowanie obowiązujących treści i umiejętności z tego przedmiotu).Podstawa prawna:ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (ze zm.), w szczególności § 11, 13, 17.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy psycholog, który dodatkowo ukończył Studium Socjoterapii ma kwalifikacje do prowadzenia zajęć socjoterapii w gimnazjum ( w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pełnoletni uczeń podczas lekcji samowolnie zabrał nauczycielowi telefon, nie reagował na polecenie oddania go i ostentacyjnie robił nim sobie zdjęcia. Jakie przepisy prawa naruszył uczeń?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- proszę o informację, do kiedy dyrektor zatwierdza programy, a do kiedy podręcznki
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie uchwały w ciągu roku powinny być w dokumentacji rady rodziców? Rada rodziców w mojej szkole ma tylko uchwałę o zatwierdzeniu planu budżetu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W projektach reformy oświaty pojawiały się informacje, że jeżeli dwie szkoły/dwa budynki: np. szkołę podstawową i gimnazjum dzieli odległość nie większa niż 30 metrów to należy to traktować jako jeden budynek pozostający w bliskiej odległości. Czy te propozycje znalazły odzwierciedlenie w obowiązujących przepisach prawa oświatowego? Jeśli tak proszę o podanie podstawy prawnej. Jaka jest interpretacja MEN w tej sprawie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe