Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Informacja o realizacji nadzoru pedagogicznego za rok poprzedni
- Plany nadzoru pedagogicznego 2024/2025
- Wzory dokumentów kontrolnych 2024/2025
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Aktualności i zmiany prawne
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc w przygotowaniu procedury dopuszczenia programów nauczania, podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej.
Podstawą dopuszczenia programu nauczania w szkole podstawowej jest art. 22a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1915), zaś podstawą ustalenia podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej jest art. 22aa ww. ustawy. Procedura dopuszczenia programów nauczania oraz procedura ustalania podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej powinna wskazywać terminy, do których nauczyciele lub zespół nauczycieli mogą składać propozycje odpowiednio nowych programów nauczania lub podręczników. Do procedury można dołączyć, przygotowane na potrzeby funkcjonowania danej szkoły, wzór wniosku o dopuszczenie do użytku programu nauczania oraz wzór wniosku o ustalenie podręcznika/materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
Mając na względzie fakt, że to dyrektor szkoły podejmuje ostateczną decyzję, warto w procedurze uwzględnić czas na przygotowanie analizy formalnej i merytorycznej programu nauczania oraz proponowanych zestawów podręczników. Analiza może być przeprowadzona przez wyznaczonych przez dyrektora nauczycieli. Warto również w procedurze ustalić jednolite wzory dokumentów jakimi należy się posługiwać przy ocenie formalnej czy też merytorycznej programu nauczania lub podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
W przypadku programów nauczania należy w procedurze dopuszczenia uwzględnić termin, w jakim rada pedagogiczna powinna wydać opinię w sprawie danego programu nauczania; w przypadku dopuszczenia zestawów podręczników jest również konieczne przedstawienie propozycji do opinii rady rodziców. Ostatnim etapem procedury dopuszczenia powinno być wydanie zarządzenia dyrektora szkoły na podstawie:
- art. 22a ust. 6 ustawy o systemie oświaty w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole podstawowej programów nauczania,
- art. 22ab ust. 4 ustawy o systemie oświaty w sprawie ustalenia zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W statucie szkoły widnieje zapis dot. stanowiska kierowniczego wicedyrektora. Dyrektor szkoły planuje utworzyć stanowisko kierownicze drugiego wicedyrektora. Jak prawidłowo powinno przebiegać wprowadzenie zmian do istniejącego statutu szkoły? Czy rada pedagogiczna jest organem właściwym do przyjęcia zmian w treści istniejącego statutu szkoły? Czy właściwą formą zmian będzie aneks do statutu? Nadmieniam, że aktualny statut szkoły został zmieniony już aneksem nr 1. Czy dopuszczalne jest wprowadzenie aneksu nr 2, czy też należy przygotować nową wersję statutu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły zatwierdza regulamin samorządu uczniowskiego? Jeżeli tak, to w jakiej formie - zarządzenia?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń realizuje nauczanie domowe. Na poziomie rozszerzonym jęz. polski, jęz,. niemiecki, jęz. angielski. Jaki przedmiot uzupełniający powinien realizować historie i społeczeństwo czy przyrodę?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Bardzo proszę o poradę, mam przedszkolne bez oddziałów integracyjnych w tym roku mam 4 dzieci niepełnosprawnych posiadających orzeczenie, organ pozwolił mi na zatrudnienie oligofrenopedagoga i przyznał po 2 godz. dla każdego dziecka zajęć rewalidacyjnych. Czy te zajęcia mają być realizowane w podstawie czy poza podstawą programową i czy logopeda w ramach tych 2 godzin może również prowadzić zajęcia z dziećmi czy dodatkowo w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z wprowadzeniem nowego statutu dla 8-letniej szkoły podstawowej mam 3 pytania dotyczące zapisów w statucie: 1) czy w statucie umieścić zapis, że uczeń do 10 roku życia czyli do uzyskania karty rowerowej nie ma prawa sam przyjeżdżać rowerem do szkoły? 2) jaki zapis powinien znaleźć się w statucie dotyczący przyjmowania do szkoły cudzoziemców oraz dzieci powracających z zagranicy? Trzecie pytanie dotyczy nauki religii i etyki - jeśli uczeń uczęszcza na obydwa przedmioty to którą ocenę wpisujemy na świadectwie (może obydwie)i czy do średniej ocen wliczamy obydwie oceny czy jedną.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe