Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o pomoc w przygotowaniu procedury dopuszczenia programów nauczania, podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej.
Podstawą dopuszczenia programu nauczania w szkole podstawowej jest art. 22a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1915), zaś podstawą ustalenia podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej jest art. 22aa ww. ustawy. Procedura dopuszczenia programów nauczania oraz procedura ustalania podręczników, materiałów ćwiczeniowych oraz materiałów edukacyjnych w szkole podstawowej powinna wskazywać terminy, do których nauczyciele lub zespół nauczycieli mogą składać propozycje odpowiednio nowych programów nauczania lub podręczników. Do procedury można dołączyć, przygotowane na potrzeby funkcjonowania danej szkoły, wzór wniosku o dopuszczenie do użytku programu nauczania oraz wzór wniosku o ustalenie podręcznika/materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
Mając na względzie fakt, że to dyrektor szkoły podejmuje ostateczną decyzję, warto w procedurze uwzględnić czas na przygotowanie analizy formalnej i merytorycznej programu nauczania oraz proponowanych zestawów podręczników. Analiza może być przeprowadzona przez wyznaczonych przez dyrektora nauczycieli. Warto również w procedurze ustalić jednolite wzory dokumentów jakimi należy się posługiwać przy ocenie formalnej czy też merytorycznej programu nauczania lub podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych.
W przypadku programów nauczania należy w procedurze dopuszczenia uwzględnić termin, w jakim rada pedagogiczna powinna wydać opinię w sprawie danego programu nauczania; w przypadku dopuszczenia zestawów podręczników jest również konieczne przedstawienie propozycji do opinii rady rodziców. Ostatnim etapem procedury dopuszczenia powinno być wydanie zarządzenia dyrektora szkoły na podstawie:
- art. 22a ust. 6 ustawy o systemie oświaty w sprawie dopuszczenia do użytku w szkole podstawowej programów nauczania,
- art. 22ab ust. 4 ustawy o systemie oświaty w sprawie ustalenia zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy rodzice mają prawo regularnej odmowy udziału w ogólnoklasowych konsultacjach z wychowawcą, jeśli ich termin i godzina zostały podane z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem (całoroczny plan konsultacji podany na początku roku szkolnego)? Na takich konsultacjach omawiane są sprawy dotyczące całej klasy, np. zapoznanie rodziców z dokumentami szkoły, wymaganiami edukacyjnymi z poszczególnych przedmiotów, ustalanie spraw organizacyjnych dot. np. wspólnej wycieczki, itp. Są to sprawy czasochłonne, stąd omawiane przez wychowawcę jednorazowo na forum całej klasy. Rodzic odmawiający przybycia na takie konsultacje, swoim postępowaniem wymusza na nauczycielu poświęcenie mu każdorazowo takiego samego czasu, tyle że na konsultację indywidualną, aby wychowawca mógł wywiązać się ze spoczywającego na nim obowiązku np. zapoznania rodzica z dokumentacją szkolną. Czy w sytuacji braku porozumienia szkoły i rodzica w tej kwestii, szkoła ma jakąkolwiek możliwość złożenia formalnej skargi na takie postępowanie rodzica? Jeśli tak, to do jakiej instytucji i w jakiej formie?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń klasy II ZSZ nie uzyskał klasyfikacji za I semestr z języka polskiego. Czy uczeń powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny po pierwszym semestrze?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzic ucznia w klasie 4 szkoły podstawowej złożył we wrześniu 2013 zwolnienie lekarskie z WF dla swojego syna, obowiązujące do dnia 31 stycznia 2014. Czy powinien dołączyć podanie do dyrektora, czy uczeń na zakończenie semestru ma w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny wpis "zwolniony"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Rodzice przyprowadzają dzieci pod klasę i czekają do dzwonka,chodzą po szkole podczas lekcji lub przerwy, przesiadują nawet godzinę na korytarzu, czekając do końca zajęć. Nie reagują na prośby dyrektora. Rada Rodziców popiera działania szkoły mające na celu ograniczenia ingerencji rodziców, ale cóż, na pewną grupą nic nie działa. Jak zdecydowanie, ale taktownie rozwiązać problem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie przykładowego regulaminu przyznawania dodatku motywacyjnego dla nauczycieli szkoły podstawowej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe