Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie wzoru arkusza kontroli realizacji godzin karcianych w rozliczeniu półrocznym.
Art. 42 Karty Nauczyciela z 26.01.1982 r. (ze zm.).
Art. 42. 1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień.
2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować:
1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7;
2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, z tym że w ramach tych zajęć:
a) nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 2 godzin w tygodniu,
b) nauczyciel szkoły ponadgimnazjalnej, w tym specjalnej, jest obowiązany prowadzić zajęcia w ramach godzin przeznaczonych w ramowych planach nauczania do dyspozycji dyrektora szkoły, z wyjątkiem godzin przeznaczonych na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w wymiarze 1 godziny w tygodniu;
3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
(...)
7a. Zajęcia i czynności realizowane w ramach czasu pracy nauczyciela:
1) o których mowa w ust. 2 pkt 1, z wyłączeniem zajęć i czynności realizowanych w placówkach (...)
2) o których mowa w ust. 2 pkt 2, z wyłączeniem zajęć i czynności realizowanych w placówkach opiekuńczo-wychowawczych działających na podstawie ustawy wymienionej w pkt 1, realizowane w wymiarze określonym w ust. 2 w pkt 2 odpowiednio w lit. a i b, są rejestrowane i rozliczane w okresach półrocznych w dziennikach zajęć pozalekcyjnych.
Wzór arkusza nie obowiązuje, ponieważ dyrektor rozlicza wyłącznie ilość przepracowanych godzin przez nauczycieli. Zapis "w rozliczeniu płrocznym" (art. 42 ust. 7a pkt 2) oznacza, że jeśli np. nauczyciel w 1-dnym miesiącu przepracował zbyt mało godzin, powinien je odpracować w ciągu pół roku: w następnym miesiącu lub jeszcze w innym terminie tak, by rozliczyć się w całości z obowiązkowych godzin.
Powiedzmy, że takim dniem jest 14 października i nauczyciel - w zależności od typu szkoły - powinien przepracować w tym miesiącu 4 godziny (1 godzina w tygodniu), ale nie odbył jej 14.10, zatem musi ją odpracować w następnych miesiącach: listopadzie lub grudniu, lub np. w styczniu.
Jeśli dyrektor decyduje się na wprowadzanie dodatkowej dokumentacji i rozliczania godzin nauczyciela w arkuszu, powinien zamieścić ilość przepracowanych godzin, co na ogół dyrektorzy robią w dziennikach zajęć pozalekcyjnych obowiązkowo prowadzonych przez nauczycieli, którzy po każdym miesiącu sumują ilość przepracowanych godzin. Taki sposób rozliczania się nauczycieli znacznie ułatwia dyrektorowi kontrolę bez wprowadzania (zbędnej) dodatkowej dokumentacji.
Na prośbę - wzór ukaże się w pierwszym tygodniu lutego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pytanie dotyczy nowego rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej: 1. Jak powinna przebiegać wzorcowa procedura opracowania IPET, w tym dokonywania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (diagnoza wstępna, diagnoza monitorująca)?; 2. Jak prawidłowo organizować zajęcia rewalidacyjne po zmianach wprowadzonych przez MEN, zgodnie z wytycznymi nowych rozporządzeń?; 3. Kto i z jakich godzin powinien je realizować?; 4. Jakie obowiązki i zadania powinien spełnić dyrektor oraz Zespoł ds. planowania i koordynowania kształcenia specjalnego?; 5. Jakich należy zatrudnić specjalistów?; 6. Co oznaczają nowe formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej: Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne – jak je organizować i którzy uczniowie powinni być nimi objęci? Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się – dla kogo i jak organizować zajęcia, by wspomagać efektywność uczenia się? Co to jest zindywidualizowana ścieżka kształcenia – komu i w jaki sposób należy dostosować organizację i proces nauczania do specjalnych potrzeb edukacyjnych?; 7. Jak dokonywać oceny efektywności udzielonej pomocy i formułować wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia?; 8. Co należy zrobić, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi efektów i nie następuje poprawa jego funkcjonowania?; 9. Kto składa wniosek do poradni psychologiczno-pedagogicznej dotyczący pogłębionej diagnozy ucznia i co trzeba w nim zawrzeć? Pytania dotyczą LO niepublicznego, gdzie są orzeczenia: Asperger, choroby sprzężone, zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Bardzo proszę o niecytowanie rozporządzenia. Proszę o odpowiedzi na pytania.
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest okres archiwizacji dokumentów w przedszkolu publicznym i niepublicznym? Proszę o podanie podziału na kategorie dokumentów.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z jednej godziny wych.fizycznego na prośbę klubu sportowego do którego uczeń uczęszcza?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o pomoc w zakresie ustalenia zadań i obowiązków nauczyciela wspomagającego dla dziecka z autyzmem w przedszkolu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie obowiązki ma dyrektor związku z nowym rozporządzeniem z dnia 20.03.2020 r.?
Czy powinniśmy wprowadzić zmiany do statutu (wewnątrzszkolne zasady oceniania, obowiązki ucznia, nauczyciela)?
Czy podczas nauczania zdalnego wpisuje się uczniom frekwencję?
Jak rozliczać czas pracy nauczycieli, a dokładniej - ich godziny ponadwymiarowe?
Czy nauczyciele wpisują w e-dzienniku realizację lekcji?
Proszę o pomoc. Sytuacja jest dla nas nowa i nie wiemy, jak się "za to zabrać".
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe